۲۹ آبان ۱۳۸۴، ۱۵:۱۹

منوچهر آتشي "چهره ماندگار شعر فارسي " درگذشت

منوچهر آتشي "چهره ماندگار شعر فارسي " درگذشت

منوچهر آتشي "چهره ماندگار شعر فارسي " ، در پي بيماري قلبي و بستري شدن در بخش مراقت هاي ويژه، ساعتي قبل در بيمارستان سيناي تهران بدرود حيات گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و ادب مهر ، آتشي پس ازانجام عمل جراحي كليه كه در بيمارستان سيناي تهران صورت گرفت در بروز ضايعه قلبي به بخش مراقبت هاي ويژه اين بيمارستان منتقل شد و ساعتي قبل چشم از جهان فروبست .

منوچهر آتشي ـ شاعر و مترجم - دوم مهرماه سال 1310 در دهرود دشتستان متولد شد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در بوشهر به پايان رسانيد و به خدمت دولتي مشغول شد .

آتشي در سال 1339 به تهران آمد و در دانشسراي عالي، به تحصيل پرداخت. او در مقطع كارشناسي رشته‌ زبان وادبيات انگليسي، فارغ‌التحصيل شد و در دبيرستان‌هاي قزوين، به تدريس مشغول شد .

وي از سال 1333 انتشار شعرهايش را شروع كرد و در فاصله‌ي چند سال توانست در شمار شاعران مطرح معاصر درآيد.

به گزارش "مهر"، نخستين مجموعه‌ شعر او با عنوان آهنگ ديگر در سال 1339 در تهران چاپ شد و پس از اين مجموعه، دو مجموعه ديگر با نام‌هاي آواز خاك (تهران، 1347) و ديدار در فلق (تهران 1348) از او انتشار يافت. جز اين مجموعه‌هاي شعر، داستان فونتامارا اثر ايگناتسيو سيلونه را هم به زبان فارسي ترجمه كرد كه در سال 1348 به‌ وسيله سازمان كتاب‌هاي جيبي انتشار يافت.

علاوه بر مجموعه‌هاي وصف گل سوري (1367)، گندم و گيلاس (1368)، زيباتر از شكل قديم جهان (1376)، چه تلخ است اين سيب (1378) و حادثه در بامداد (1380)، ترجمه‌ آثاري چون دلاله (تورنتون وايلدر) و لنين (ماياكوفسكي) نيز در كارنامه ادبي آتشي به‌چشم مي‌خورد.

به گزارش مهر ، منوچهر آتشي از آخرين شاگردان مستقيم نيما يوشيج است. وي كه همواره در دهه هاي چهل و پنجاه و شصت به سبك نيمايي شعر مي‌سروده در دو دهه اخير با گرايش به شعر سپيد به طرح ديدگاههاي جديدي در شعر پرداخت.

 وي همچنين از نادر شاعراني است كه پيوستگي را با نسلهاي جديدتر همواره و به طور موكد حفظ كرده است و در به اختيار گذاشتن بار دانسته هاي خود به دانشجويان و شاعران حتي بسيار نوپا در سرايش شعر اغماض نكرده است.

تاليفات متعدد آتشي به دليل تجديد چاپ در زمينه تحليل و نقد و تفسير و مجموعه‌هاي شعر همواره در دسترس افراد علاقمند است .

از آخرين كتابهاي او مي توان به بازگشت به درون سنگ و غزل غزل هاي سورنا اشاره كرد كه در بهار 1384 توسط نشر نگاه به پيشخوان كتابفروشي ها راه يافت .

کد خبر 255968

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha