۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۰۶

طاها هاشمی خبر داد:

کاهش معاونت های دانشگاه آزاد/ بررسی مشکلات اخلاقی رشته‌ها

کاهش معاونت های دانشگاه آزاد/ بررسی مشکلات اخلاقی رشته‌ها

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد از کاهش و ادغام معاونتهای دانشگاه خبر داد و گفت: معاونت های دانشگاه از ۱۵ معاونت به ۷ تا ۸ معاونت کاهش می یابند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سید طاها هاشمی در نشست خبری که صبح امروز در ساختمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد، با اشاره به شایعه ادغام معاونت فرهنگی اجتماعی با معاونت دانشجویی دانشگاه آزاد گفت: شخصیت آقای میرزاده علمی و اجرایی است و این موضوع ایجاب می کند تغییراتی در حوزه ستادی در دانشگاه صورت بگیرد. یکی از اقدامات تجمیع واحدها است. تصمیم ریاست دانشگاه مبنی بر کوچک کردن حوزه ستادی است تا کاملا سازمان ستادی و اجرایی دانشگاه چابک شود.

وی افزود: قرار است ۱۵ معاونت موجود در دانشگاه به ۷ یا ۸ معاونت تغییر پیدا کنند که البته باید این موضوع از سوی هیات امنای مرکزی مورد تایید و تصویب قرار گیرد و هر کدام از بخش ها که با یکدیگر نزدیکی بیشتری دارند، با هم ادغام شوند. در صورت ادغام معاونت فرهنگی و دانشجویی حضور بنده به تصمیم ریاست دانشگاه بستگی دارد.

وی افزود: بنده مشکلی با ادغام معاونت فرهنگی اجتماعی با معاونت دانشجویی ندارم و فکر نمی کنم که این موضوع مشکلی ایجاد کند و اگر این ادغام صورت بگیرد، باید اختیارات بیشتری به معاونت فرهنگی داده شود. چراکه حجم فعالیت های آن بسیار زیاد است.

فعالیتهای دانشجوی در آستانه انتخابات مجلس

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در پاسخ به سوالی در خصوص فعالیت های دانشجویی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: وظیفه همه ما ایجاد شور و نشاط و همچنین تشویق مردم برای حضور بیشتر در انتخابات است و همه جریانات فکری که برای حضور در صحنه علاقه دارند باید به این موضوع توجه کنند. البته در دانشگاه آزاد ما نگاه حزبی، گروهی، یا حمایت از جریانات سیاسی و حتی حمایت از فرد خاصی را نخواهیم داشت و هر جا هم که تخلفی در این خصوص صورت بگیرد، با آن برخورد می کنیم.

اجازه حضور به افراد هتاک را در دانشگاه نمی دهیم

حجت‌الاسلام هاشمی در ادامه اظهار داشت: تمامی تشکل های دانشجویی در چارچوب قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانند فعالیت کنند ولی اگر کسی بخواهد توهین و فحاشی کند جایی در دانشگاه ندارد و ما اجازه حضور به افراد هتاک را نمی دهیم، ولی افراد دیگر می توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند و تمام تشکل های دانشجویی، بسیج دانشجویی و همه انجمن های دانشجویی می توانند بر اساس قوانین و دستورالعمل ها برای دعوت از میهمان با رعایت نکاتی که گفته شد، فعالیت کنند.

تشکل های مخالف ما در دانشگاه میدان دار هستند

وی در خصوص ایجاد تشکل های جدید دانشجویی عنوان کرد: چنین موضوعی که ما از ایجاد تشکل های جدید دانشجویی جلوگیری کنیم، صحت ندارد و اتفاقا تشکل هایی که تفکر متفاوتی نسبت به ما دارند، میدان دار دانشگاه هستند. اینکه اجازه فعالیت به آنها داده نمی شود، جفا به دانشگاه است. در دانشگاه تمامی امکانات به صورت عادلانه توزیع می شود و برای ما تفاوتی بین دانشجوی اصولگرا، اصلاح طلب و میانه رو وجود ندارد و حتی تعلق‌خاطر خود را نسبت به یک گروه و جناح خاص به دانشجویان اعمال نمی کنیم و بیشتر فعالیت های فرهنگی و سیاسی دانشگاه در اختیار افرادی است که تصور می کنند جناح مقابل ما هستند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه میزان وجود مشکلات روحی و روانی و همچنین اعتیاد در بین دانشجویان چقدر است، توضیح داد: فضای دانشگاه جدا از فضای جامعه نیست و از سیگار تا سایر مواد که تدوام مصرف ایجاد می کند، مشکلات مبتلابهی بین دانشگاه و جامعه است، اما دانشگاه نسبت به جامعه به دلیل وجود افراد فرهیخته و تحصیلکرده آمار بسیار کمتری دارد.

شناسایی و درمان مشکلات روانی دانشجویان

حجت‌الاسلام هاشمی در ادامه تصریح کرد: توجه به سلامت روحی- روانی نسبت به سلامت جسمی از اهمیت کمتری برخوردار نیست و نیازمند این هستیم که نظام روانشناسی در حوزه سلامت روحی و روانی حضور جدی و گسترده ای داشته باشد و طرح معاونت فرهنگی مبنی بر ایجاد استاد معتمد و مراکز مشاوره و روانشناسی در دانشگاه آزاد برای شناسایی و درمان این‌گونه مشکلات و آسیب ها است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه آیا آمار مشخصی از میزان اعتیاد یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجوی موجود در دانشگاه آزاد وجود دارد یا خیر، گفت: آمار دقیقی در این خصوص ندارم.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد در تشریح برنامه های فرهنگی این معاونت در سال ۱۳۹۴ عنوان کرد: در خصوص فعالیت های فرهنگی دانشگاه یکی از مهمترین مؤلفه های توسعه در بخش های مختلف به توسعه فرهنگی دانشگاه بر می گردد و اهمیت به مساله فرهنگ در دوره جدید مورد توجه ویژه ای قرار گرفت و یکی از مهمترین برنامه‌های ما در سال ۱۳۹۴، اتمام و ابلاغ سند توسعه فرهنگی دانشگاه است و در اجلاس ۶۹ دانشگاه آزاد رئوس مهم توسعه فرهنگی دانشگاه آزاد را تشریح کردیم و مورد تصویب قرار گرفت و به دلیل اینکه تمام واحدهای استانی دانشگاه باید در این خصوص سهیم باشند، لذا شوراهای راهبردی استان ها تشکیل شده و وظیفه اصلی آنها بررسی، اظهارنظر و پیشنهاد در خصوص تکمیل سند توسعه فرهنگی دانشگاه است.

حجت‌الاسلام هاشمی اضافه کرد: سند توسعه فرهنگی را برای حوزه آموزش، پژوهش، اداری و مالی که نقش مهمی دارند، تدوین کرده ایم و پس از اینکه به صورت کامل تدوین شد، به همه معاونت ها آن را ابلاغ می کنیم و تصور ما این است که اگر روزی معاونت فرهنگی و اجتماعی نبود، باید دانشگاه توسعه فرهنگی و توجه به مؤلفه های فرهنگی را در صدر برنامه های خود قرار دهد و این موضوع محقق نمی شود مگر اینکه همه بخش ها بدانند که در حوزه فرهنگی و اجتماعی نقش اصلی دارند.

وی با اشاره به برنامه پنج ساله دانشگاه آزاد افزود: سال ۱۳۹۴، سال پایانی برنامه پنجم توسعه است و از سال ۱۳۹۵، برنامه بعدی پنج ساله دوم را خواهیم داشت و در کمیسیون های مرتبط جلساتی را در این خصوص آغاز کرده ایم. البته هدف ما برنامه نویسی برای واحدهای استانی به صورت جداگانه نیست، بلکه ما راهبردهای کلی را مشخص می کنیم و برنامه اصلی را خود واحدهای استانی آماده می کنند، اما به دلیل اینکه باید این واحدها با هم هماهنگ باشند، یک نگاه کلی به برنامه های پیشنهادی استانی خواهیم داشت. البته فرهنگ و آداب رسوم مختلف استان ها در تدوین این برنامه مورد توجه قرار می گیرد ولی عمدتا برنامه ها را خود واحدها و شوراهای راهبردی استان ها می نویسند.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با اشاره به طرح های ماندگار فرهنگی دانشگاه آزاد گفت: فصل جدیدی در حوزه طرح های ماندگار فرهنگی ایجاد کرده ایم و این طرح ها به ۳ بخش طرح های ماندگار کالبدی، طرح های ماندگار کاربردی و طرح های رخدادگرا تقسیم کردیم.

برررسی مشکلات اخلاقی رشته های دانشگاهی

وی با اشاره به بررسی رشته های مختلف دانشگاه توضیح داد: در حوزه فرهنگی طرح ملی اخلاق حرفه ای را داریم و کمیته ای مخصوص این موضوع با حضور آقای محقق داماد تشکیل شده و در حال استخراج مسائل غیراخلاقی در رشته‌های مختلف دانشگاه است. البته این مشکلات اخلاقی مختص مشکلات سطحی که در ذهن همه ما وجود دارد نیست. به عنوان مثال در رشته علوم سیاسی با مشکلاتی مواجه هستیم که اخلاق حرفه ای در آن رعایت نمی شود و هدف این طرح بررسی و استخراخ این مشکلات و فرهنگ سازی برای رعایت مسائل اخلاقی از خود دانشگاه است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد با اشاره به برنامه ها و همایش های دانشگاه آزاد در سال ۹۴ بیان کرد: در سال گذشته ۱۶ همایش علمی برگزار کردیم و دانشجویان و اساتید در آنها نقش مهمی داشتند و در سال جدید نیز همایش هایی را در خصوص موضوعات سبک زندگی داریم که شامل سبک زندگی از نگاه مقام معظم رهبری که نهم اردیبهشت، سبک زندگی از نگاه امام خمینی(ره) در واحد اراک در مهر ماه و همایش سبک زندگی از نگاه شهید بهشتی را در اصفهان برگزار خواهیم کرد.

کد خبر 2562272

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha