۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۲۰:۱۰

پرویزی تاکید کرد:

مشارکت دستگاه های اجرایی در حفاظت از آثار تاریخی خراسان شمالی

مشارکت دستگاه های اجرایی در حفاظت از آثار تاریخی خراسان شمالی

بجنورد- استاندار خراسان شمالی گفت: دستگاه های اجرایی خراسان شمالی باید در حفاظت و حراست از آثار تاریخی این استان با میراث فرهنگی مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید علی اکبر پرویزی عصر یکشنبه در جلسه انجمن میراث فرهنگی خراسان شمالی با بیان این مطلب اظهار کرد: ریشه تاریخی هر کشور و هر استانی به آثار به جا مانده از مردم آن بستگی دارد.

وی افزود:  برای حفظ هویت خود و استان می بایست علاوه بر حفظ آثار باستانی و تاریخی از آثار علمی، طبیعی، مفاخر و ... آن نیز حفاظت شود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی با تاکید بر مشارکت تمامی دستگاه های اجرایی در حفاظت و حراست از آثار تاریخی افزود: باید بسترهای معرفی این آثار به مردم نیز فراهم شود.

وی تصریح کرد: اگر آثار تاریخی و باستانی به خوبی به مردم معرفی شوند، مردم در حفظ آن نیز پیشگام و اثر گذار خواهند بود.

پرویزی اظهار داشت: در خراسان شمالی از ظرفیت دهیاری ها و بخشداری ها نیز می توان برای حفاظت از آثار تاریخی و باستانی استفاده کرد.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اینکه آثار باستانی و تاریخی بسیاری در بخش های مختلف این استان وجود دارد، گفت: باید به مرمت و بازسازی این آثار نیز توجه و مرمت اماکن تاریخی براساس الویت بندی انجام شود.

وی همچنین از آمادگی استانداری با مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی در راستای ثبت و بهره برداری از آثار باستانی استان خبر داد.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان شمالی نیز در ادامه این جلسه با اشاره به وجود یک هزار و ۲۰۰ آثر باستانی در استان، گفت: باید در راستای معرفی این آثار به مردم توجه و تلاشهای لازم در این زمینه انجام شود.

محمد سویدانلویی همچنین از تشکیل انجمن میراث فرهنگی برای نخستین بار در خراسان شمالی خبرداد و افزود: ۱۲ نفر عضو این انجمن هستند که وظایف هر یک مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، انجمن میراث فرهنگی با هدف حفاظت، صیانت و معرفی آثار تاریخی، فرهنگی تشکیل می شود و اعضای آن در مناطق شهری و روستایی به عنوان بازوان اصلی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حراست از یادمان های تاریخی به شمار می روند.

تلاش در شناسایی و شناساندن میراث فرهنگی محل، ترغیب مردم به حفظ و صیانت از میراث فرهنگی، همکاری با گروه های تخصصی و کارشناسان و بازرسان اعزامی توسط سازمان، معرفی خریداران اشیای تاریخی و کاوشگران غیرمجاز به مراجع ذیربط از جمله وظایف اعضای انجمن های میراث فرهنگی در مناطق شهری و روستایی است.

کد خبر 2562833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha