۷ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۲۴

نشست فیلم‌های چینی در جشنواره فجر

«رئیس کارخانه» حقوق کارگران را بررسی کرد/ نقد و بررسی «نورجمعه»

«رئیس کارخانه» حقوق کارگران را بررسی کرد/ نقد و بررسی «نورجمعه»

ژانگ وی کارگردان فیلم سینمایی «رئیس کارخانه» معتقد است این فیلم سینمایی درباره حقوق کارگران است و مشکلاتی که صاحبان کارخانه‌ها در راه اندازی کسب و کار با آن مواجه هستند را به تصویر می کشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ژانگ وی کارگردان فیلم سینمایی «رئیس کارخانه» که در بخش سینمای سعادت سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضوزر دارد؛ با بیان این مطلب در نشست رسانهای که در پردیس سینما ملت برگزاری شد، درباره دلایل ساخت این فیلم مستند گفت: فیلم «رئیس کارخانه» مساله‌ کلان را دنبال می کند و من نیز به شخصه با حضور در جشنواره های مختلف تلاش کردم پیام خود را با ابزارهایی که دارم، منتقل کنم.

این فیلمساز در پاسخ به این سؤال که چرا ساختارهای مختلف برای فیلم انتخاب شده است، افزود: این فیلم بر پایه مستند ساخته شده و نکته قابل توجه این است که هزینه ساخت فیلم‌های مستند بیشتر از فیلم‌های داستانی است. ضمن اینکه سازندگان این جنس فیلم‌ها هم با چالش‌های متفاوتی مواجه هستند.

ژانگ وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران حاضر در نشست مبنی بر اینکه فیلم او چه گروه مخاطبانی را هدف قرار داده است، اظهار داشت: از زمانی که این فیلم ساخته شده، هفت سال می‌گذرد و من به عنوان کارگردان این اثر در ابتدا مخاطبان را در نظر نداشتم،بلکه ایده‌ در اولویت بوده است اما بعد از راه پیدا کردن این فیلم به جشنواره‌های مختلف مخاطبان بسیاری از مناطق مختلف چین و با موقعیت‌های کاری مختلف از آن استقبال کردند و زبان مشترکی بین همه آن‌ها شکل گرفت.

وی ادامه داد: با این اوصاف من فیلم را برای مخاطبان مختلفی می‌سازم و ممکن است این فیلم برای کارگر باشند یا صاحب کارخانه و هرکدام دغدغه‌های خاص خود را داشته باشند.در سینمای چین بسیاری از کارگردانان شروع به فیلمسازی می‌کنند و لزومی هم ندارد مورد تایید دولت باشد. فیلم من نمی‌خواهد بگوید چه چیزی درست و چه چیزی غلط است. اما هر چیزی ابعاد متفاوت خود را دارد.

وی ژانگ با تحلیل سوژه اصلی فیلم بیان کرد: آنچه معمولا در چین اتفاق می‌افتد، این است که شرکت‌های توزیع کننده می‌خواهند فیلم را با قیمت پایینی خریداری کنند که این مشابه همان ذهنیتی است که مردم درباره محصولات چینی و تمایل به خرید کالا با قیمت حداقلی دارند.

این تهیه کننده چینی یادآور شد: هنوز این فیلم در هیچ بازاری عرضه نشده و فروش خاصی هم نداشته است. اما آنچه جای گفتن دارد این است که حقوق کارگردان یک مساله بین‌المللی است و نکته جالب توجه درباره این فیلم این است که صرفا به حقوق کارگردان مربوط نمی‌شود. بلکه مشکلاتی که صاحبان کارخانه‌ها در راه اندازی کسب و کار دارند هم در این اثر مطرح می‌شود.

کارگردان چینی «نور جمعه»: فیلم های سینمای ایران بسیار اصیل و واقعی هستند

بایانرال کارگردان چینی فیلم «نور جمعه» معتقد است دو کشور چین و ایران از جمله کشورهایی باستانی هستند که رابطه دوستانه دیرینه ای بین آنها برقرار است و به همین دلیل این دو کشور در صورت همکاری می توانند فیلم های خوبی بسازند.

وی با بیان این مطلب که در دو روز گذشته که از جشنواره می گذرد از تماشای فیلم های ایرانی لذت بردام گفت: همان طور که می دانید در جشنواره های بین المللی رویکرد خاصی حاکم است و در فرصتی که پیش آمده من دوست دارم از تماشای فیلم های ایرانی لذت ببرم.

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت های خود هم عنوان کرد: «نورجمعه» بر اساس یک داستان واقعی ساخته شده است.در واقع این فیلم درباره صلح است چراکه کسانی که جنگ را تجربه کرده اند به دنبال صلح هستند .من نیز با توجه به اینکه به برقراری صلح در دنیا علاقمندم سراغ ساخت چنین فیلمی رفتم.

بایانرال در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید مجدد بر علاقه اش به سینمای ایران،گفت:فکر می کنم فیلم های سینمای ایران بسیار اصیل و واقعی هستند.از نظر من این سبک فیلم ها بسیار قابل توجه هستند و به شخصه علاقه بسیاری به این سبک فیلمسازی دارم.از سوی دیگر عباس کیارستمی را بسیار دوست دارم و فکر می کنم فیلم های او نوعی انقلاب در صنعت سینما به شمار می رود.

کارگردان «نورجمعه» که پیش از این فیلم اول او در بخش های جانبی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمده یادآور شد:ساخت «نور جمعه» که فیلم دوم من است در قیاس با فیلم اول به مراتب راحت تر بود.

این کارگردان در بخش پایانی صحبت های خود نیز به بیان نظرش درباره جشنواره فیلم فجر پرداخت و گفت: این جشنواره را بسیار دوست می دارم چراکه همان طور که اشاره شد فیلم های ایرانی را هم بسیار دوست دارم و اکنون بسیار خوشحالم که فیلم من در این جشنواره پذیرفته شده است.

سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش بین‌المللی تا ۱۲ اردیبهشت ماه در پردیس‌های سینمایی ملت، آزادی، موزه سینما و خانه هنرمندان ادامه دارد.

کد خبر 2563040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha