۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۳:۰۹

میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته

گلایه ساکنان شهرک اکباتان/ایران آثار تاریخی را امانت نمی دهد

گلایه ساکنان شهرک اکباتان/ایران آثار تاریخی را امانت نمی دهد

ثبت جهانی تنگ صیاد و نارضایتی از اقدامات انجام نشده در ژئوپارک، برگزاری بزرگترین رویداد گردشگری در دبی، ثبت ملی منزلگاه امام رضا(ع) از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته خبر مهم دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو درباره  ثبت جهانی پرونده تنگ صیاد تا ۲ ماه دیگر در پاریس بود او گفت: تاکنون گزارشی درباره ثبت دوباره ژئوپارک قشم در فهرست یونسکو به ما ارسال نشده است.

محمدرضا سعیدآبادی به خبرنگار مهر گفت: شاید کارهایی در حوزه ژئوپارک قشم در حال انجام است ولی گزارشی از آن به ما ارسال نکرده‌اند اطلاعاتی که من دارم نشان می‌دهد اتفاق خاصی درباره اینکه دوباره ثبت جهانی ژئوپارک قشم مطرح باشد نیفتاده است. می‌دانم که مدیریت جدید منطقه آزاد قشم علاقه‌مند است که این ثبت انجام شود اما ذی‌نفعان زیادی در این باره وجود دارد. می‌خواهم از این ژئوپارک بازدید کرده و با مدیر ژئوپارک در این‌باره صحبت کنم تا به یک جمع‌بندی برسیم.

سعیدآبادی افزود: ژئوپارک قشم جایگاه سوق‌الجیشی دارد. شاید این ذهنیت وجود داشته باشد که ثبت ژئوپارک در اولویت نیست در هر صورت مهلت و زمان خاصی برای تکمیل پرونده ژئوپارک داده نشده و هر زمان که پرونده این ژئوپارک آماده شد مسئولان آن دوباره می‌توانند تقاضا بدهند که در فهرست ژئوپارک‌های یونسکو ثبت شود.

محمدرضا سعید آبادی

وی درباره پرونده‌های جهانی دیگر نیز گفت: ذخیره‌گاه زیست کره تنگ صیاد تا یکی دو ماه آینده مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ایران بتواند یازدهمین اثر خود را در این حوزه ثبت کند. تا به حال ۱۰ ذخیره‌گاه مانند کویر لوت، جنگ حرا در فهرست جهانی ثبت شده که ۹ تا از این ذخیره‌گاه‌ها پیش از انقلاب ثبت شده بود. مراحل اولیه بررسی پرونده تنگ صیاد انجام شده و برای بررسی نهایی در اجلاس جهانی انسان و کره مسکون (MAB) مورد بررسی قرار می‌گیرد. پرونده ذخیره‌گاه دنا نیز ۲ سال پیش ثبت شده بود. ذخیره‌گاه ها به لحاظ تنوع زیستی، جانوری، گیاهی جایگاه مهمی از لحاظ تنفسگاه جهانی بشر دارند.

بزرگترین رویداد گردشگری خاورمیانه در همسایگی ایران برگزار می شود

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری ATM به عنوان بزرگترین رویداد گردشگری خاورمیانه و یکی از ده نمایشگاه برتر جهان در دبی برگزار می شود. سازمانهای گردشگری ملی، دولتهای مستقل محلی، تورگردانان، خطوط هوایی، آژانس های گردشگری، هتلها، اقامتگاهها، اپراتورهای تلفن همراه، رسانه های گردشگری، شرکت ها و سازمانهای وابسته به گردشگری، شرکت های ارائه کننده کارت اعتباری، دفاتر ملی و عمومی و ... جزو شرکت کنندگان در این نمایشگاه بین المللی هستند.

بیست و دومین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری ATM امسال نیز مانند سالهای گذشته به مدت چهار روز از چهارم تا هفتم می ۲۰۱۵ در مرکز همایش ها و نمایشگاههای دبی برگزار می شود.

عمارت‌های تاریخی ماکو احیا و بهره برداری می‌شود

صندوق حفظ و احیا اماکن تاریخی، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ماکو، تفاهم نامه سه جانبه همکاری برای مشارکت و سرمایه گذاری در بناهای تاریخی ماکو امضا کردند. به منظور همکاری مشترک در جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیر دولتی در حفاظت، مرمت، احیاء و بهره برداری از مجموعه بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی تحت اختیار این صندوق،  در محدوده منطقه آزاد ماکو، طی جلسه ای تفاهم نامه سه جانبه ای با  اداره کل میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی و سازمان منطقه آزاد ماکو در محل صندوق احیاء منعقد کرد. بنابه درخواست سازمان منطقه آزاد ماکو در خصوص ایجاد شرایط قانونی  واگذاری اماکن تاریخی تحت اختیار صندوق، این موسسه پس از طی مراحل مورد توافق در این تفاهم نامه، نسبت به واگذاری  اماکن تاریخی عمارت های بانک ملی، دارایی، کلاه فرنگی و شیر و خورشید ماکو به سرمایه گذاران صلاحیت دار معرفی شده از جانب سازمان مذکور با رعایت شرایط فنی، اقتصادی و کاربری متناسب و چارچوبهای قانونی مرتبط اقدام خواهد کرد.

منزلگاه امام رضا(ع) در مسیر هجرت به ایران ثبت ملی شد

خانه آیت‌الله حائری بنیان‌گذار حوزه علمیه قم در ميبد، تكيه ششناو در تفرش و زیارتگاه پیرمراد خرمشاه زرتشتيان در یزد به همراه منزلگاه امام رضا(ع) در فهرست آثار ملی ثبت شد.

  ۴۵ پرونده از جمله ۲۵ پرونده از استان یزد ۱۶ پرونده از استان مرکزی و ۵ پرونده از خراسان شمالی در جلسه کمیته ثبت و حریم معاونت میراث فرهنگی مطرح شد و پس از بررسی، ۴۱ اثر واجد ارزش ثبت در فهرست آثار ملی شناخته شد. همچنین بررسی و تبیین ارزشهای چهار اثر دیگر نیز در جلسه های آینده کمیته ثبت و حریم انجام می شود.

اسکلت هفت هزار ساله خیابان مولوی

روش حفظ اسکلت زن ۷ هزارساله تهران تشریح شد

یک متخصص نقشه برداری و فتوگرامتری به بیان روش حفظ اسکلت زن ۷ هزارساله تهران که سال گذشته در حفاریهای خیابان مولوی کشف شد،پرداخت.

ضیا دیلمی در نشست مستندنگاری اشیای تزیینات و بناهای تاریخی با استفاده از فناوری های نوین نقشه برداری گفت: امکان بهره مندی از داده ها برای رسیدن به نتیجه بدون تماس مستقيم در هر نقطه از جهان از مهمترين مزيتهای مستند نگاری برای اندازه‌گيري و آسیب شناسی اثر تاریخی است.

وی افزود: استفاده از روشهای فتوگرامتري برای مستندنگاری در گذشته و حال همواره روشی بسیار مفید بوده است. مستندنگاری امکان ثبت اثر در موقعیت موجود را برای همیشه فراهم می‌ کند، به این صورت که پس از پایان مرحله نخست، یعنی برداشت، امکان پردازش اطلاعات هندسی آثار برداشت شده در هر زمان و مکان دیگر امکان پذیر می‌شود.

6 پایگاه میراث جهانی به صورت پایلوت توسط هیات امنا اداره می‌شوند

مدیرکل امور پایگاههای میراث جهانی از تشکیل هیات امنای میدان نقش جهان خبر داد و گفت: هیات امنای سازه های آبی شوشتر، کاخ گلستان، ارگ بم، تخت جمشید، بازار تبریز و تخت سلیمان به صورت پایلوت تشکیل می شود.

فرهاد عزیزی گفت: اکنون فقط میدان نقش جهان اصفهان دارای هیات امناست و حتی جلسات آن نیز برگزار شده است. قرار بود چند جلسه درباره تشکیل هیات امنای تخت جمشید نیز برگزار شود ولی انجام نشد چون همه اعضا نتوانستند در برنامه حضور پیدا کنند. همچنین کاخ سعدآباد اگر چه تحت نظر اداره پایگاههای میراث جهانی نیست ولی هیات امنا تشکیل داده است.

محمد حسن طالبیان

دیگر میراث را امانت نمی‌دهیم

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه سال‌ها طول کشید تا اشیای چغامیش و الواح هخامنشی از شیکاگو به ایران برگردد، گفت: ایران دیگر هیچ یک از آثار تاریخی را برای مطالعه به خارج از کشور نمی‌فرستد.

محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: اگر در سالهای گذشته آثار تاریخی برای انجام آزمایش های مختلف، اسکن و تحقیق به خارج از کشور فرستاده می شد، اکنون بسیاری از این کارها در ایران قابل انجام است و امروزه علم به قدری پیشرفت کرده که می توان از آن شی عکس گرفت و  تصویر را به خارج از کشور فرستاد تا پژوهشگران روی آن تحقیق کنند و نتیجه را به ما بدهند. بنابراین دیگر نیازی نیست که هیچ شی تاریخی از ایران برای انجام مطالعات خارج شود.

وی بیشتر توضیح داد و گفت: ممکن است احتیاج به برخی از پژوهش هایی داشته باشیم که دسترسی به آنها امکانات ویژه ای لازم داشته باشد و ما آن امکانات را در اختیار نداشته باشیم بنابراین در این صورت تنها ملاتی از سفال و یا نمونه کوچکی از آن را برای انجام تحقیقات به خارج از کشور می فرستیم نه اثر کامل را.

بازپس گرفتن اشیایی که به خارج از ایران برای مطالعه رفته بود، به حدی برای متولیان حقوقی و میراثی ایران سخت بوده است که انتظار می رود، تا مدتها فکری در این باره هم به ذهن آنها خطور نکند. طالبیان هم معتقد است ؛ «حتی نمی خواهیم تا مدتها در این باره فکر کنیم چون هنوز تعدادی از الواح گلی در آمریکا مانده است و هنوز خسته‌ایم!»

راعی مدیر بیستون

کاروانسرای بیستون به گروه هتل های لاله واگذار شد

مدیر پایگاه جهانی بیستون از واگذاری کاروانسرای این مجموعه تاریخی به گروه هتل‌های لاله خبر داد و گفت: مراحل مرمتی این کاروانسرا انجام شده و در اختیار بخش خصوصی برای تبدیل به مرکز اقامتی قرار گرفت.

حسین راعی گفت: حدود ۳ میلیارد تومان اعتبارات ملی به مجموعه پایگاه جهانی بیستون تعلق گرفته است تا کارهای ساماندهی این مجموعه را در سه فاز انجام دهیم. فاز اول تمام شده و امیدواریم فاز دوم را بتوانیم امسال به پایان برسانیم فاز سوم نیز سال آینده نیز تکمیل خواهد شد. خرداد ماه مراسم افتتاحیه کاروانسرای بیستون و تبدیل آن به هتل برگزار خواهد شد. فقط آماده سازی فضای داخلی آن برای پذیرش گردشگر مانده است. واگذاری این کاروانسرا به بخش خصوصی در راستای دستور رئیس سازمان میراث فرهنگی مبنی بر واگذاری بناهای تاریخی به بخش خصوصی انجام گرفت.

گلایه ساکنان شهرک اکباتان

کارگاه آموزشی و برنامه ریزی برای مدیریت پایگاههای میراث جهانی در ایران روز پنجم اردیبهشت ماه با حضور تمامی مدیران پایگاههای میراث جهانی، دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مدیر دفتر منطقه ای یونسکو و نمایندگانی از سفارت لهستان در کاخ گلستان آغاز به کار کرد.

این کارگاه تا روز سیزدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد. طی این مدت کارگاههایی با موضوع شناخت و تعاریف امکان و پایگاههای میراث، اصول حفاظت و مدیریت، برنامه ریزی، سیاست ها و مدیریت راهبردی، تصمیم گیری و مشارکت، فرآیند پایش و ارزشیابی برگزار می شود و بازدید مطالعاتی نیز از مجموعه کاخ گلستان و محور فرهنگی تاریخی کاشان، باغ فین و تپه سیلک انجام خواهد گرفت.

در این برنامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور درباره هر یک از پایگاههای میراث جهانی مطالبی را بیان کرد و تاکیدش بر این نکته بود که باید مدیران پایگاههای میراث جهانی اهمیت و دلیل تشکیل هر یک از این پایگاهها را بدانند و مهم بودن این پایگاهها را برای مدیران استانی تشریح کنند.

وی همچنین گفت: سلیمان تپه، تپه ای در عراق است که شواهد باستانی در آن نشان می دهد با تپه های محدوده ایران ارتباط دارد. مطالعات روی این موضوع نشان می دهد ایران ما چه تنوعی دارد. این مهم است که بدانیم کجاییم و چشم انداز بلندی درباره محوطه های تاریخی داشته باشیم. هر یک از مناطق تاریخی باید به صورت کامل ارزیابی شود و فقط بحث تاریخ آن مهم نیست.

کد خبر 2565543

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha