۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۵۰

گزارش خبری؛

آسیبهای اجتماعی در ایلام متولی ندارند/ریشه خودکشی همچنان ناشناخته

آسیبهای اجتماعی در ایلام متولی ندارند/ریشه خودکشی همچنان ناشناخته

ایلام-استان کوچک و مرزی ایلام طی سالهای اخیر همواره با آسیبهای اجتماعی بزرگی دسته و پنجه نرم می کند و متاسفانه به دلیل نبود متولی هر سال این قضیه در استان بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، استان ۵۵۰ هزار نفری ایلام در غرب کشور و ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق همواره با آسیبهای جدی اجتماعی مواجه بوده است که در  این بین باعث شده همواره اسم استان بر سر زبانها باشد.

متاسفانه علل و عوامل مختلف باعث شده میزان آسیبهای اجتماعی در کوچکترین استان کشور نسبت به جمعیت استان نامعقول باشد و همین مسئله به دلیل نبود متولی هر روز بیشتر می شود.

محرومیتهای بخش اقتصادی و مشکلات بیش از حد در استان باعث شده آسیبهای اجتماعی در استان تشدید شوند و آسیبهای زیادی مثل خودکشی، طلاق، نزاع و ...در استان از نرم کشوری بالاتر باشد و حتی در مواردی استان در ردیف اول استانهای کشور قرار گیرد.

مرکز جامعی برای کنترل و پیشگیری آسیبهای اجتماعی در ایلام وجود ندارد

در سالهای اخیر همواره دولتها مصوبات و طرحهایی برای کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در استان طراحی کرده اند، ولی بعد از مدتی متاسفانه این طرحها متوقف شده که نمونه بارز آن ایجاد یک مرکز جامع برای آسیبهای اجتماعی در استان بود که هنوز محقق نشده است.

در کنار محقق نشدن شعارهای مسئولان، متاسفانه اعتبارات برای اجرای طرحهای مطالعاتی برای موضوع خودکشی در استان نیز در حد حرف باقی مانده است و طرح جامع و کاملی برای پیشگیری از این قضیه در استان وجود ندارد.

بیکاری ریشه بسیاری از آسیبهای اجتماعی در استان ایلام است

علی اکبر احمدی از کارشناسان مسائل اجتماعی در استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان ایلام یک استان غنی از ظرفیت ولی محروم از امکانات و طرحهای اقتصادی است و همین مسئله باعث تاثیر در مسائل اجتماعی مردم استان شده است.

وی بیان داشت: مسئله خودکشی امروز یکی از مهمترین مسائل استان ایلام است که بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز این مسئله در استان بیش از میانگین های جهانی و کشوری است ولی تاکنون متولی خاصی برای پیشگیری از این قضیه وجود ندارد. مسئله خودکشی امروز یکی از مهمترین مسائل استان ایلام است که بعد از گذشت ۳۰ سال هنوز این معضلات در استان بیش از میانگین های جهانی و کشوری است ولی تاکنون متولی خاصی برای پیشگیری از این قضیه وجود ندارد.

این کارشناس افزود: در کنار آسیبهای خودکشی در استان که متاسفانه استان را در ردیف اول استانهای کشور قرار داده، آسیب اجتماعی طلاق و نزاع در استان نسبت به جمعیت بیشتر است.

وی اضافه کرد: هنوز دستگاه های اجرایی در استان ایلام برای علل و عوامل آسیبهای اجتماعی راهکاری جدی در نظر نگرفته اند و همین مسئله باعث شده ما شاهد افزایش آسیبها در استان باشیم.

 

آسیب اجتماعی

رشد طلاق و اعتیاد در استان ایلام

احمدی بیان داشت: مسئله خودکشی و نزاع از سالهای بسیار دور در استان وجود داشته و الان کمتر شده ولی دو آسیب اجتماعی که طی سالهای اخیر در استان بیشتر شده مسئله طلاق و اعتیاد است.

محمدی ادامه داد: بین همه آسیبهای اجتماعی روابط مستقیم وجود دارد که هنوز متاسفانه ریشه یابی از آسیبهای استان بعداز سالهای سال به خوبی صورت نگرفته است.

مصدومیت چهار هزار نفر به دلیل نراع های دسته جمعی در ایلام

آسیبهای اجتماعی نظیر نزاع در استان ایلام از نظر آماری نیز نسبت به جمعیت استان قابل توجه است که طبق یک آمار از جمعیت ۵۵۰ هزار نفری استان، چهار هزار نفر در نزاع دچار مصدومیت شده است.

ساسان روندی مدیر کل پزشکی قانونی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال ۱۳۹۳، بیش از چهار هزار و ۲۶۰ نفر در استان ایلام به دلیل مصدومیت ناشی از نزاع به پزشکی قانونی استان مراجعه کرده اند.

نزاع خیابانی

متاسفانه بحث نزاع هر روز در استان ایلام بیشتر می شود که نبود دستگاه های متولی در امر پیشگیری و آگاهی به جوانان و البته کوتاهی خود خانواده ها باعث شده خیلی از افراد روانه زندان شوند.

تشکل کمیته فوریتهای اجتماعی در استان ایلام

پیش از این نیز معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام از تشکیل کمیته فوریتهای اجتماعی این استان در محل این اداره کل خبر داد و گفت: این کمیته با عضویت ۱۲ دستگاه اجرایی استان از جمله استانداری، نیروی انتظامی، دادگستری، ثبت احوال، میراث فرهنگی، صدا و سیما، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتقال خون، پزشکی قانونی، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری ایلام تشکیل شده است.

زهرا همتی بیان داشت: این کمیته به هدف هم افزایی و هماهنگی بین دستگاه های اجرایی به منظور مقابله، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در استان تشکیل شده است.

این مسئول تشکیل این کمیته برای نخستین بار در اداره بهزیستی را اقدامی مثبت برای کاهش و رفع آسیب های اجتماعی در حوزه های مختلف طلاق، خودکشی، کودک آزاری، اعتیاد، همسر آزاری و... دانست.

برنامه بهزیستی ایلام برای ریشه یابی علل خودکشی در استان ایلام

شهریار مهردادی مدیر کل بهزیستی استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: بهزیستی از نهادهای پیشگیری در کشور است و تمام سعی ما بر این است با اجرای برنامه های مختلف از بروز آسیب اجتماعی در سطح استان پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه های بهزیستی استان ایلام تلاش برای اجرای طرحهایی در زمینه شناسایی علل و عوامل آسیبهای اجتماعی به خصوص خودکشی بوده است.

مدیر کل بهزیستی استان ایلام بیان داشت: مسئله خودکشی در استان ایلام متاسفانه از میانگین کشوری بالاتر است و همین مسئله باعث شده متولیان امر در جهت پیشگیری از معضل در استان برنامه های مختلفی طراحی کنند.

این مسئول افزود: البته طرحهای مطالعاتی در زمینه خودکشی در استان ایلام نیازمند اعتبار است که امیدواریم مسئولان توجه ویژه به استان ایلام داشته باشند.

مهردادی عنوان کرد: شناسایی علل و عوامل خودکشی یکی از مهمترین بحثهای مطرح شده در استان ایلام است که باید به طور دقیق ریشه را بررسی کرد و طرحهایی متناسب با آن برای پیشگیری در سطح استان اجرا کرد.

وی عنوان کرد: آسیبهای اجتماعی در استان ایلام به هم متصل هستند ولی اینکه کدام آسیب باعث وجود  آمدن آسیب دیگر می شود به طور دقیق مشخص نیست.

به طور قطع معضلات و آسیبهای اجتماعی در استان کوچک ایلام قابل پیشگیری است، اما همت دستگاه های اجرایی و متولیان امر و همچنین اختصاص اعتبارات ویژه از سوی مسئولان کشوری را می طلبد که امیدواریم این استان به جایگاه ویژه خود در کشور دست یابد.

خبرنگار: لیلا کایی

کد خبر 2567259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha