۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۹

رمان نویس تونسی جایزه بوکر عربی را به خانه برد

رمان نویس تونسی جایزه بوکر عربی را به خانه برد

جایزه بوکر عربی اولین رمان یک نویسنده تونسی را به عنوان برنده امسال خود انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، «ایتالیایی» نوشته شکری المبخوت جایزه بین‌المللی داستان عربی را برای داستان نویسی از آن خود کرد. این کتاب درباره وقایع پس از بهار عربی نوشته شده است.

المبخوت که از روسای دانشگاه تونسی است در مراسمی که در ابوظبی برگزار شد، این جایزه را دریافت کرد.

وی یک هفته پس از این که انتشار این کتاب در کتابفروشی‌های امارات ممنوع اعلام شد، این جایزه را دریافت کرده است.

«ایتالیای» هشتمین برنده جایزه ۵۰ هزار دلاری بوکر عربی است . این جایزه که از سوی بنیاد فرهنگ و ترویسم ابوظبی اهدا می‌شود، از میان یک فهرست اولیه، فینالیست‌هایش را انتخاب کرد و از میان ۶ فینالیست این رقابت رمان «ایتالیایی» را شایسته دریافت این جایزه دانست.

این رمان در تونس می‌گذرد و تنش‌های بین حبیب بورقیبه که به مدت ۳۰ سال از سال های ۱۹۵۷ تا ۱۹۸۷ حکومت این کشور را در دست داشت و زین العابدین بن علی که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۱ به مدت ۲۴ قدرت در این کشور را در دست داشت می‌گذرد و شخصیت‌های مرکزی آن در بستر ماجراهای سیاسی و رمانتیک شکل قصه را شکل می‌دهند. این رمان با نگاهی منتقدانه به تونس در این دو دوره دیکتاتوری نگاه می‌کند.

سال پیش با انتشار این رمان از این نویسنده ۵۳ ساله شوکی در جامعه ادبی تونس ایجاد شد. المبخوت رییس دانشگاه مانوبا است و به عنوان یکی از چهره‌های ادبی کشور شناخته می شود. او ستون‌نویس هفتگی روزنامه و منتقدی ادبی است .

نویسنده و شاعر فلسطینی مرید برقوتی ریاست گروه داوری این دوره را برعهده داشت. پنج کتاب دیگر راه یافته به بخش نهایی این رقابت عبارت بوند از : «زندگی معلق» نوشته عاطف ابوسیف از فلسطین، «طبقه ۸۸» نوشته جنی فوازالحسن از لبنان،‌ «الماس‌ها و زن» نوشت لینا هویان الحسن از سوریه، «کوچه بید» نوشته احمد المدینی از مراکش و «شوق درویش» نوشته حمور زیاده از سودان.

این آثار از میان ۱۸۰ اثر اولیه از ۱۵ کشور عربی که در طول ۱۲ ماه منتشر شده بودند، انتخاب شده‌اند.

برنده این رقابت ۵۰ هزار دلار و هر یک از فینالیست‌ها ۱۰ هزار دلار به عنوان جایزه دریافت می‌کنند.

این هشتمین باری است که جایزه داستان عربی برگزار می‌شود. بها طاهر در سال ۲۰۰۸، یوسف زیدان در سال ۲۰۰۹، عبدو خال در سال  ۲۰۱۰، احمد اشاری و رجا عالم در سال ۲۰۱۱، ربیع جابر در سال ۲۰۱۲ ، سعود السنوسی در سال ۲۰۱۲ و احمد سعداوی در سال گذشته به عنوان برندگان این جایزه انتخاب شده‌اند.

 

کد خبر 2572380

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha