۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۰:۱۵

مهر گزارش می دهد؛

آیا اقدام مسئولان نمایشگاه کتاب در تعطیلی ۲۹ غرفه قانونی بود؟

آیا اقدام مسئولان نمایشگاه کتاب در تعطیلی ۲۹ غرفه قانونی بود؟

هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران حاضر در نمایشگاه کتاب تهران، علت تعطیلی یک روزه ۲۹ غرفه را در روز گذشته عرضه کتاب‌های سایر ناشران از سوی آنها اعلام کرد. اما آیا این اقدام منطبق با قانون بوده است؟

خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ: روز گذشته ۲۹ غرفه در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با رای هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران به مدت یک روز تعطیل شد. بر اساس همین رای، ناشرانی که در این غرفه‌ها فعالیت می‌کنند، از حضور در نمایشگاه بیست و نهم نیز محروم شده‌اند. هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران علت تعطیلی این غرفه‌ها را عرضه کتاب‌های سایر ناشرین از سوی متصدیان این غرفه‌ها اعلام کرده است.

اما آیا این اقدام هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران منطبق با قانون بوده است؟ تبصره ۴ بند مربوط به شرایط حضور ناشران داخلی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران (اینجا) تصریح دارد: «عرضه كتب سایر ناشران بدون داشتن نمایندگی ممنوع است». همچنین تبصره ۱۰ تصریح دارد: «هر كتاب صرفاً در یك غرفه قابل عرضه است و كتابهایی كه با همكاری چند ناشر تولید می‌شود و نام ناشران همكار در شناسنامه كتاب‌ها ذكر می‌شود، تنها در غرفه ناشری كه شابك كتاب‌ها به او تعلق دارد قابل عرضه است.»

همچنین در ماده ۱ بند «د» مربوط به آیین‌نامه انضباطی كمیته ناشران داخلی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران، آمده است: «ارتکاب هر یک از موارد زیر در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تخلف محسوب می‌شود: ۱ - واگذاری غرفه به غیر ۲- ارائه و فروش كتاب‌های سایر ناشران.»

تبصره ۱ همین ماده هم تصریح دارد: «ناشرانی كه در نمایشگاه شركت كرده‌اند، فقط در صورت داشتن نمایندگی از ناشران غایب در نمایشگاه حق فروش كتاب آن‌ها را دارند. هر ناشر غایب در نمایشگاه می‌تواند فقط به یك انتشاراتی نمایندگی فروش كتاب‌های خود را واگذار نماید.»

همچنین در ماده ۳ این آئین‌نامه که مربوط به نحوه رسیدگی به تخلفات و شکایات است، آمده: هیئت رسیدگی‌كننده به تخلفات و شکایات در طول نمایشگاه بین‌المللی كتاب به محض دریافت گزارش وقوع تخلف یا شکایت، همان روز تشكیل جلسه خواهد داد و نسبت به صدور رای اقدام خواهد کرد.

در ماده ۵ مجازات‌های پیش‌بینی شده برای تخلفات در طول نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران به شرح ذیل اعلام شده است:

اخطار كتبی و درج در پرونده
اخذ تعهد کتبی و درج در پرونده
تعطیلی غرفه به مدت چند ساعت، یك روز یا بیشتر
تعطیلی غرفه با نصب پلاکارد اعلام تخلف
محرومیت از شرکت در نمایشگاه‌های کتاب استانی و سایر نمایشگاه‌های تحت نظر وزارت ارشاد
محرومیت از شركت در نمایشگاه كتاب سال بعد
محرومیت دائم از شرکت در نمایشگاه‌های کتاب

این ماده ۲ تبصره هم به این شرح دارد:

تبصره ۱: هیئت رسیدگی كننده به تناسب تخلفات صورت گرفته و سوابق متخلف مجاز است هریك از بندهای ماده ۵ مندرج در آیین‌نامه را بالانفراد یا به صورت تجمیعی اعمال نماید.
تبصره ۲:‌ رسیدگی به جرایم عمومی در صلاحیت این هیأت نیوده و در صورت مشاهده به مراجع ذیربط ارجاع خواهد شد.

همچنین در ماده ۶ این آئین‌نامه آمده است: «نتیجه رسیدگی هیئت پس از تصویب اكثریت اعضاء، با ابلاغ معاون اجرایی بلافاصله اجرا خواهد شد.»

بر این اساس و با محرز شدن تخلف برخی ناشران در عرضه کتاب‌های سایر ناشران از سوی کمیته ناشران داخلی و با درخواست این کمیته از هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، به نظر می‌سد اقدام این هیئت در تعطیلی این ۲۹ غرفه منطبق با ضوابط نمایشگاه و در جهت رعایت حقوق سایر ناشرین و حتی بازدیدکنندگان بوده است؛ از این جهت که مشاهده عناوین تکراری در غرفه‌ها، نمایشگاه را برای آنها هم ملال‌آور خواهد کرد.

کد خبر 2577693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha