۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۴:۴۲

در «کاغذ رنگی» مطرح شد:

فروش کتاب در نمایشگاه به فروشگاه‌های کوچک ضربه می‌زند

فروش کتاب در نمایشگاه به فروشگاه‌های کوچک ضربه می‌زند

مدیر سابق خانه کتاب و مشاور مدیر عامل نشر میراث مکتوب با حضور در «کاغذ رنگی» شبکه چهار سیما تأکید کرد برگزاری نمایشگاه کتاب همراه با فروش آثار، به فروشگاه‌های کوچک کتاب ضربه می‌زند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی جهرمی، مدیر سابق خانه کتاب و مشاور مدیر عامل نشر میراث مکتوب امروز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت در برنامه تخصصی «کاغذ رنگی» شبکه چهار سیما در محل بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب حاضر شد.

وی برگزاری نمایشگاه کتاب را اتفاق بزرگ فرهنگی در کشور برشمرد و افزود: هر سال و در زمان برگزاری این نمایشگاه، فرصتی برای مخاطبان و خوانندگان کتاب فراهم می‌شود که با دست اندرکاران حوزه نشر، نویسندگان و پدید آورندگان رودرو شوند تا درباره موضوعات متنوع فرهنگی گفتگو کنند.

این کارشناس حوزه نشر، نمایشگاه بین المللی کتاب تهران را فرصتی برای دسترسی به کتاب‌های مورد علاقه مخاطبان در سراسر جهان خواند و ادامه داد: اقبال بیش از اندازه از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشان از نقص و کمبود در نظام صنعت نشر و اطلاع رسانی از تازه‌های نشر است. بنابراین مسئولان حوزه نشر و توزیع کتاب باید در اطلاع رسانی تازه‌های نشر دقیق‌تر عمل کنند تا برگزاری نمایشگاه کتاب صرفا در راستای اطلاع رسانی، ایجاد انگیزه و ترغیب در مخاطبان باشد و نه فروش آثار.

برنامه کاغذ رنگی

جهرمی از انتشار ۶۰ هزار عنوان کتاب در سال خبر داد و تاکید کرد: با عنایت به انتشار این تعداد کتاب در سال، اما جایگاه درخور توجهی در صنعت نشر کتاب دنیا نداریم. به عنوان مثال کره جنوبی با پنجاه هزار عنوان کتاب، دهمین صنعت نشر جهان محسوب می‌شود.

مدیر سابق خانه کتاب نمایشگاه کتاب را به دلیل استقبال بی نظیر مردم نسبت به سایر نمایشگاه‌های خارجی بی بدیل خواند و افزود: خارجی‌ها با حضور در این نماشگاه شگفت زده می‌شوند و زمانی که ما در نمایشگاه با هجوم علاقمندان به یک سوژه مواجه می‌شویم باید بتوانیم آن را تحلیل کنیم تا در آینده فرهنگی کشور برنامه ریزی مناسب داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به سابقه ۲۸ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی‌ و دستگاه‌های مربوطه در امر برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب، اما تاکنون نتوانسته‌ایم در این حوزه به دلیل به کارگیری و واگذاری مسئولیت به افراد غیر فرهنگی، اقدام تاثیرگذار و با دوامی‌ داشته باشیم.

جهرمی‌ تاکید کرد: وقتی در نمایشگاه کتاب اقدام به فروش آثار می‌کنند، ضربه‌ای را به فروشگاه‌های کوچک کتاب خواهند زد.

برنامه کاغذ رنگی

وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه‌های استانی و بین المللی کتاب تهران باعث حذف حلقه‌های کوچک فروش آثار می‌شود. البته این مهم برای ناشران به دلیل حذف شدن واسطه‌ها خوشایند است اما برای توزیع کننده و فروشنده اینطور نخواهد بود. همچنین باید اذعان کرد با توجه به اینکه ۱۱ هزار ناشر در کشور فعال هستند، ۲ هزار فروشنده کتاب پاسخگوی نیاز مخاطبان نخواهند بود.

به گزارش مهر، همچنین در این برنامه برتراند موریزه، رییس نمایشگاه بین المللی کتاب پاریس حضور داشت و درباره اهداف برگزاری نمایشگاه کتاب پاریس گفتگو کرد.

وی از نمایشگاه کتاب پاریس به عنوان اولین صنعت فرهنگی و اقتصادی کشور خبر داد و افزود: شهروندان فرانسه بسیار اهل مطالعه هستند، اما جمعیت حاضر در نمایشگاه تهران بیش از نمایشگاه پاریس است.

برنامه «کاغذ رنگی» ویژه بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به تهیه‌کنندگی محمود فاتحی و با اجرای مارال دوستی هر روز در دو نوبت ساعت ۱۰:۱۰ و ۱۴:۳۰ روی آنتن شبکه چهار می‌رود.

کد خبر 2578141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha