۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۵۱

مسئول امور استان های وزارت کشور ترکیه:

تعمیق روابط استانهای مرزی به تقویت روابط دوستانه کمک می کند

تعمیق روابط استانهای مرزی به تقویت روابط دوستانه کمک می کند

ارومیه - مسئول امور استانهای وزارت کشور ترکیه تحکیم و تعمیق روابط استانهای مرزی دوکشور ار تداوم بخش و تقویت کننده روابط دوستانه ایران و ترکیه دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، رحمی دوغان پیش از ظهر سه شنبه در آغاز به کار پنجمین اجلاس مشترک همکاریهای اقتصادی آذربایجان غربی و استانهای مرزی ترکیه با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه از دیرباز روابط دوستانه و مشترکات زیادی دارند عنوان کرد: در طول تاریخ با وجود چالش و تنش های بوجود آمده در منطقه دو کشور ایران و ترکیه همواره روابط حسنه ای با هم داشتند.

وی عنوان کرد: این جنس همجواری و روابط حسنه به الگوی مناسبی در منطقه تبدیل شده است اظهار داشت: هم اکنون دو کشور به عنوان قدرت منطقه ای، دارای روابط دیرینه و مستحکم بوده الگوی مناسبی برای کشورهای منطقه هستند.

دوغان با تاکید بر تقویت روابط همه جانبه به خصوص استانهای مرزی دو کشور اضافه کرد: ترکیه به ویژه استان های مرزی این کشور برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران به خصوص توسعه مراودات با استان آذربایجان غربی آمادگی کامل دارند.

مسئول امور استانهای وزارت کشور ترکیه افزود: تحکیم و تعمیق روابط بین استان های مرزی وان، آغری، ایغدیر و حکاری و استان آذربایجان غربی، می تواند به تداوم و تقویت روابط دوستانه بین دو کشور کمک کند.

دوغان با تاکید بر عمل به تفاهم و مصوبات اجلاسهای همکاری اقتصادی استانهای مرزی در سالهای گذشته یاد آور شد: چهار اجلاس گذشته برگزار شده نشان داد عزم مسئولان دو کشور بر تقویت و گسترش روابط به خصوص اقتصادی است.

وی برگزاری این اجلاس را فرصت ارزشمندی برای تبادل و گسترش مناسبات دو طرف دانست و اظهار امیدواری کرد برگزاری پنجمین اجلاس نیز بتواند سطح همکاری های دو طرف را به سطح قابل قبول و مورد رضایت طرفین برساند و زمینه تحقق هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری را فراهم کند.

با حضور مقامات دو کشور ایران و ترکیه پنجمین اجلاس توسعه همکاری های مشترک اقتصادی آذربایجان غربی و استان های مرزی ترکیه پیش از ظهر سه شنبه در شهرستان مرزی خوی آغاز بکار کرد.

این اجلاس با هدف گسترش همكاری های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری، تجاری، آموزشی، علمی، دانشگاهی و همچنین حل مسائل و مشكلات مربوط به ترانزیت و گمرك در مرزهای مشترك به مدت دو روز در خوی برگزار می شود.

پیگیری تفاهم نامه های قبلی میان دو طرف را از دیگر اهداف برگزاری این اجلاس است که علاوه بر پیگیری مفاد تفاهمات قبلی فیمابین، در روز پایانی اجلاس (۲۳ اردیبهشت) تفاهم نامه جدیدی بمنظور گسترش همكاریهای مشترك، فیمابین استاندار آذربایجان غربی بعنوان رئیس هیئت ایرانی حاضر در اجلاس و استاندار وان بعنوان رئیس هیئت اعزامی از جمهوری تركیه، مبادله و منعقد خواهد شد.

کد خبر 2578996

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha