۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۱:۱۸

حجت الاسلام عماد خبر داد:

برگزاری نخستین هم اندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزه‌های علمیه

برگزاری نخستین هم اندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزه‌های علمیه

قم - معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: نخستین هم اندیشی استعدادهای برتر و ممتازین حوزه‌های علمیه در قم برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سیدعلی عماد قبل از ظهر چهارشنبه در نشست خبری «نخستین هم اندیشی استعدادهای بر‌تر و ممتازین حوزه‌های علمیه» که در انجمن علمی حوزه‌های علمیه برگزار شد، کرد: خداوند انسان‌ها را با سلایق و تمایلات متفاوت خلق کرده است و برای هر موجودی از مخلوقات خداوند ظرفیت‌هایی قرار داده شده است.

وی ادامه داد: باید نوع استعدادهای افراد و ظرفیت‌های آنان را شناخت که بتوان به تناسب این ظرفیت امکانات را در اختیار آنان قرار داد.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه هرکسی به میزان ظرفیتی که دارد باید امکاناتی داشته باشد تا بتواند فعال و ثمر بخش باشد، ابراز کرد: افراد هر مقدار خدمات و امکانات بیشتر داشته باشند مسئولیت‌های آنان افزایش می‌یابد.

حجت الاسلام عماد تصریح کرد: امروزه حمایت از استعداد‌ها، تبدیل این ظرفیت‌ها به فعلیت و بهره گیری از نخبگان برای حل مشکلات جامعه و نظام از ضرورت‌های انکار ناپذیر است.

وی با بیان اینکه سال‌های سال در ایران بحث استعدادهای بر‌تر، شناسایی و حمایت از آن‌ها مطرح بود، گفت: با تأکیدات مقام معظم رهبری بنیاد ملی نخبگان کشور تأسیس شد که مسئولیت آن شناسایی استعدادهای بر‌تر، حمایت از آنها برای بهره گیری در نظام است.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه گفت: در حوزه‌های علمیه نیز این شناسایی نخبگان مطرح شد و در واقع حوزه‌های علمیه در ذات تاریخی خود به این مسئله توجه داشته است.

حجت الاسلام عماد بیان کرد: در قرون اولیه پس از غیبت صغری در عصر شیخ مفید و سید مرتضی، دارالعلمی در بغداد تأسیس شد که یکی از کارهای مهم در این مرکز، طبقه بندی استعداد‌ها بود.

شناسایی و حمایت از استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه

وی با اشاره به اینکه امروزه با یک روش بسیط و غیر سازماندهی شده نمی‌توان از استعدا‌ها بهره گرفت، ادامه داد: در آغاز دهه ۹۰ مرکزی به عنوان استعدادهای بر‌تر نخبگان حوزه‌های علمیه تأسیس شد.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه اظهار کرد: عمده‌ترین مأموریت این مرکز شناسایی استعداهای بر‌تر و حمایت از آنهاست که به نخبگان برای تولید دانش دینی جامعه تبدیل شوند.

حجت الاسلام عماد بابیان اینکه استعداد طلاب در زمینه‌های آموزش، پژوهش، فرهنگی تبلیغی، مدیریتی، تهذیبی و تربیتی شناسایی می‌شود، ادامه داد: مرکز امور نخبگان و استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه تا به حال توانسته ساختار کوچکی را برای شناسایی استعدادهای بر‌تر، مجموعه دستور العمل‌ها، نظام امتیاز دهی و روشن کردن برنامه‌های حمایتی تشکیل دهد.

وی با بیان اینکه برنامه حمایتی این مرکز حمایت از شخص نیست بلکه حمایت از فعالیت است، گفت: جهت گیری نظام حمایتی این مرکز ارتقایی است و فعالیت‌های متنوعی در این مرکز برای استعدادهای بر‌تر داریم.

حضور ۲۵۰ نفر از نخبگان در هم اندیشی استعدادهای بر‌تر و ممتازین حوزه‌های علمیه

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه اضافه کرد: نخستین نشست هم اندیشی این استعدادهای بر‌تر حوزه‌های علمیه با حضور ۲۵۰ نفر استعداد بر‌تر و ویژه حوزه‌های علمیه تا سن ۳۴ سال برگزار می‌شود؛ این نشست یک بخش اختصاصی دارد که امروز عصر رأس ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در پایان این هم اندیشی آیت الله العظمی سبحانی سخنرانی می‌کند، عنوان کرد: در ۴ نشست اختصاصی گفتگوهایی با استعدادهای بر‌تر تشکیل می‌شود، تا دیدگاه‌های این افراد پیرامون مسائل مهم کشور و حوزه‌های علمیه بیان شود.

حجت الاسلام عماد با بیان اینکه آیت الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه کشور نیز در نخستین هم اندیشی استعدادهای بر‌تر و ممتازین حوزه‌های علمیه سخنرانی می‌کند، تصریح کرد: این هم اندیشی ساعت ۹ صبح روز پنج شنبه ۲۴ اردیبهشت‌ماه در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفاء برگزار می‌شود؛ که در واقع یک نشست تخصصی فعالان عرصه نخبگانی حوزه با استعدادهای برتر است.

کد خبر 2579773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha