۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۸:۴۹

عضو جنبش انصارالله یمن:

جنگ عربستان علیه یمن احزاب سیاسی را با انصارالله همسو کرد

جنگ عربستان علیه یمن احزاب سیاسی را با انصارالله همسو کرد

مشهد- عضو جنبش انصارالله یمن گفت: تجاوز عربستان موجب نزدیکی احزاب سیاسی یمن به هم شد به گونه ای که در حال حاضر طیف خاکستری کمتری در این کشور وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، عبدالرحمن الشرفی شامگاه چهارشنبه، در جلسه بزم اندیشه با موضوع تحولات یمن در خصوص وجه تشابه و تفاوت های دو مذهب زیدی و اثنی عشری در یمن اظهار داشت: دو مذهب زیدی و اثنی عشری در یمن در مسائلی همچون عدل، توحید، معاد تشابهات بسیاری دارند اما مهم ترین مورد اختلافی این دو مذهب بحث امامت است.

عضو جنبش انصارالله یمن مساله تقیه را نیز یکی از موارد اختلافی میان دو مذهب زیدیه و اثنی عشری در یمن دانست و افزود: مذهب اثنی عشری با تقیه موافق است اما زیدیه تقیه را نوعی خویشتن داری مصلحتی می داند و به دلیل آنکه خروج را شرط امامت می داند این مسئله را رد می کند.

بیشتر مردم یمن پیرو مذهب زیدی هستند

وی گفت: بیشتر مردم یمن پیرو مذهب زیدی هستند اما در کنار آن مذاهبی همچون امامیه، اسماعیلیه، شافعی، حنفی، وهابیون و طرق صوفی نیز حضور دارند.

الشرفی بیان کرد: شهید سید حسین بدرالدین الحوثی قیام خود را براساس توجه به دیدگاه تفکر انقلابی و تاکید بر خروج حاکم ظالم شکل داد ولی چون مجتهد بسیاری از علماء زیدی با خروج او مخالفت کردند.

وی با اشاره به اینکه شهید سید حسین الحوثی با کمتر از ۱۰۰ نفر دعوت خود برای قیام را آغاز کرد، گفت: در پایان کار توانست بسیاری از علماء یمن را در جهت قیام خود متقاعد کند و بیشتر فعالیت خود را روی قرآن و مفاهیم آن قرار داد و به همین دلیل عنوان جنبش قرآنی را برای قیام خود انتخاب کرد.

دیدگاه شهید الحوثی متاثر از اندیشه های امام راحل است

عضو جنبش انصارالله یمن تاکید کرد: بخش عمده ای از دیدگاه شهید الحوثی متاثر از اندیشه های امام راحل است و به همین خاطر متاثر از موضع گیری های امام خمینی شعارهای «الموت لامریکا» و «الموت لاسرائیل» را سر می داد و بعدها نیز شعار «اللعنه علی الیهود» را نیز اضافه کرد.

وی ادامه داد: شهید الحوثی در اضافه کردن شعار علیه یهود چنین عقیده داشت که در قرآن قوم بنی اسرائیل بسیار لعنت شده اند و منظورش از این شعار آن دسته از یهودیانی است که در طول تاریخ با افکار شوم خود قصد ایجاد تفرقه و دوگانگی و دشمنی با مسلمانان را داشتند.

الشرفی گفت: هنگامی که شهید الحوثی حرکت سیاسی و جهادی خود را آغاز کرد قصد جنگ با علی عبدالله صالح را نداشت، در صورتی که او نیز در جهت مبارزه با الحوثی در مبارزه با آمریکا هم پیمان شود.

وی ادامه داد: علی عبدالله صالح پس از این جریان، مبارزات شهید الحوثی علیه آمریکا را به سفارت آمریکا گزارش داد و باعث شد که آمریکا تمام تمرکز خود را بر روی استان الصعده که مرکز مبارزاتی شهید الحوثی بود بگذارد چرا که خرید و فروش سلاح نیز در آن آزاد بود.

عضو جنبش انصارالله یمن افزود: علی عبدالله صالح تلاش بسیاری در خلع سلاح مردم الصعده کرد اما از آنجا که بافت یمن به صورت قبیله ای بوده و ۳ برابر جمعیت ۲۷ میلیونی این کشور سلاح در اختیار مردم است نتوانست مردم را خلع سلاح کند و شهید الحوثی در آن زمان توانست ۳۰۰ جوان را با سلاح هایشان رهبری کند.

اشراف انصارالله بر ۸۰ درصد خاک یمن

وی با اشاره به شهادت شهید سید حسین بدرالدین الحوثی در سال ۲۰۰۴ خاطرنشان کرد: شهید الحوثی چند روز پیش از شهادت خود برادر ۲۴ ساله اش را به عنوان رهبر قیام مردم یمن معرفی کرد و از آن پس تاکنون عبدالملک بدرالدین الحوثی رهبر این جنبش اسلامی است.

الشرفی با اشاره به هوش و بینش سیاسی بسیار عبدالملک الحوثی گفت: این جوان بعد از شهادت برادرش توانست بسیاری از درگیری های یمن را با پیروزی پشت سر گذارد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نیز به رغم تهاجم وحشیانه عربستان و علی عبدالله صالح به جنبش انصارالله، اما این گروه توانسته است ۳۴ ایستگاه دیده بانی را در مناطق مرزی یمن و عربستان تصرف کرده و ضربات سنگینی به عربستان وارد کند.

عضو جنبش انصارالله یمن تصریح کرد: در حال حاضر عبدالملک الحوثی بر ۸۰ درصد خاک یمن اشراف دارد و ارتشی که روزی در تصرف علی عبدالله صالح و علی محسن الاحمر بود اکنون در تصرف مدیریت خردورزانه عبدالملک الحوثی است.

الشرفی افزود: متاسفانه عربستان در مناطق جنوبی یمن فعالیت های تشکیلاتی بسیاری داشته و تاکنون موفق شده است در برخی از قبایل جنوبی این کشور مذهب وهابیت را ترویج دهد  و با سلاح های نظامی که از طریق هواپیما و بالگرد برای این قبایل می فرستد از آن ها حمایت تسلیحاتی کند.

پاکسازی پایتخت یمن از گروه تکفیری القاعده

وی بیان داشت: پس از حمایت های عربستان از گروه های تکفیری در جنوب یمن، القاعده از جنوب به سمت صنعا حرکت کرد و عملیات های تروریستی خود را شدت بخشید که مهم ترین جنایت آن ها مربوط به مسجد الحشوش است از این رو سید عبدالملک الحوثی فرمان جهاد علیه القاعده را صادر کرد.

عضو جنبش انصارالله یمن ادامه داد: با اعلام جهاد عبدالملک الحوثی علیه القاعده تمام مناطق پایتخت پاکسازی شد و عربستان که مدافع سرسخت القاعده بود با این اقدام احساس خطر کرد و در آستانه پیروزی انصارالله علیه تروریست ها مستقیما وارد جنگ با این جنبش اسلامی شد.

وی تاکید کرد: بین انصارالله و برخی جریان های سیاسی یمن در بعد مدیریت داخلی کشور اختلافاتی در رویکردهای ایدئولوژیکی وجود دارد و تا قبل از بحران یمن شاید برخی از احزاب حساسیت خاصی روی ایدئولوژی های انصارالله داشتند اما این جنگ باعث تغییر رویکرد جریان های سیاسی یمن موافق و هم سو با جنبش انصارالله شد و آن ها نیز رهبری انصارالله و عبدالملک الحوثی در این جنگ را پذیرفتند.

الشرفی ادامه داد: یکی از نقاط مثبت جنگ عربستان علیه یمن نزدیکی احزاب سیاسی یمن بود به گونه ای که در حال حاضر طیف خاکستری کمتری در این کشور وجود دارد، بدین معنا که گروه های کاملا موافق و کاملا مخالف تجاوز عربستان علیه یمن به خوبی مشخص شده اند و هرچه تجاوز عربستان بیشتر شود این تفاوت دیدگاه ها بیش از پیش خود را نمایان می کند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست انصارالله عدم نفی دیگری است، گفت: تمام گروه ها و جریان های سیاسی یمن می توانند در گفتمان یمنی- یمنی شرکت داشته باشند اما حزب اصلاح یکی از احزاب یمنی که از حمله عربستان به یمن به شدت حمایت کرده و در کشتار مردم کشورش دخالت کرده است نمی تواند در این گفتمان شرکت داشته باشد.

انصارالله سهم خود را از یمن می خواهد

الشرفی تصریح کرد: انصارالله سهم خود را از حکومت می خواهد و این بدان معنا نیست که دیگر احزاب نمی توانند از حکومت سهمی داشته باشند.

وی تاکید کرد: انصارالله پس از ورود به صنعا کمیته عالی انقلاب را تشکیل داد و به صورت مستقل با جمهوری اسلامی ایران ارتباط تجاری و اقتصادی خود را آغاز کرد.

عضو جنبش انصارالله یمن با بیان اینکه هر فردی دست یاری به مردم یمن برساند برای ما محترم است اما کسی که آتش جنگ را بر مردم یمن می افروزد قطعا دشمن ما خواهد بود گفت: جمهوری اسلامی ایران به هیچ کشوری در کشورهای منطقه نه از دور و نه از نزدیک تجاوز نداشته و اگر انصارالله طرفدار این کشور است به خاطر عدم تجاوز و آتش افروزی اش به کشور ما بوده است.

کد خبر 2580546

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha