۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۲:۳۳

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

«اقلیم هشتم» به نمایشگاه کتاب امسال هم نرسید

«اقلیم هشتم» به نمایشگاه کتاب امسال هم نرسید

«اقلیم هشتم» از محسن هجری که به زندگی سهروردی می‌پردازد، قرار بود سال گذشته به نمایشگاه برسد، اما به بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران هم نرسید

محسن هجری در گفتگو با خبرنگار مهر از عدم انتشار رمان تازه خود با موضوع زندگی شیخ شهاب‌الدین سهروردی خبر داد و گفت: این رمان که «اقلیم هشتم» نام دارد به بازخوانی زندگی شیخ شهاب‌الدین سهروردی برای نوجوانان می‌پردازد. این رمان در قالب طرح رمان نوجوان امروز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر می‌شود.

 نویسنده رمان «اقلیم هشتم»، از تاخیر در انتشار این رمان خبر داد و افزود: قرار بود، این رمان همزمان با بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران منتشر شود که نشد. بعد قرار براین بود که به نمایشگاه کتاب امسال برسد و باز هم منتشر نشد.

به گفته هجری زندگی سهروردی از این جهت برای من جالب بود که این فیلسوف بزرگ از دوران نوجوانی به مرحله‌‌ای از کمال رسیده و بسیار خردورز بوده، به‌گونه‌ای که در ۱۶ سالگی، دروس مقدماتی را به پایان رسانده. من فکر کردم این موضوع می‌تواند برای نوجوانان جالب باشد.

نویسنده «چشم عقاب»، نوشتن رمان تاریخی را متفاوت از گزارش تاریخی دانست و افزود: رمان تاریخی باید خواندنی و جذاب باشد. ما در رمان تاریخی، یک واقعه را دستمایه قرار می‌دهیم اما آنچه اهمیت دارد زاویه نگاه ما به این رویداد است.

هجری به گفته‌های جسورانه سهروردی اشاره و بیان کرد: رمان «اقلیم هشتم» در بخش‌هایی از خود به شرح بیانات جسورانه سهروردی توجه کرده؛ سهروردی در جایی آورده، ارسطو، حرف آخر را در فلسفه نزده است؛  ما هم حرف برای گفتن داریم؛ البته این  گفته‌های سهروردی، باعث واکنش‌هایی در میان فلاسفه و دانشمندان زمانش شده و تبعاتی هم برای او داشته است.

نویسنده در داستان «اقلیم هشتم» تمام دوران زندگی ۳۸ ساله سهروردی را در قالب یک رمان به زبان سوم شخص روایت می‌کند و سعی دارد نحوه شکل گیری آراء و افکار منحصر به فرد او در زمینه فلسفه را برای مخاطب نوجوان روایت کند.

کد خبر 2581214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha