۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۹:۰۴

در گفتگو با مهر مطرح شد:

هدف بعثت پیامبر(ص) ایجاد جامعه توحیدی و گسترش عدالت بود

هدف بعثت پیامبر(ص) ایجاد جامعه توحیدی و گسترش عدالت بود

قم - عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تمام جوامع بشری باید پیام بعثت را درک کنند و دست از ظلم و تعدی نسبت به انسان‌های دیگر بردارند زیرا هدف بعثت پیامبر (ص) ایجاد جامعه توحیدی و بسط و گسترش عدالت بود.

به گزارش خبرنگار مهر، در کتاب بحارالانوار آمده که درباره تاریخ بعثت رسول خدا(ص) در روایات و احادیث ‏شیعه و اهل سنت اختلاف است و مشهور میان علما و دانشمندان شیعه آن است که بعثت پیامبر گرامی اسلام در بیست و هفتم رجب سال چهلم عام الفیل بوده است.

جهان تاریک جاهلیت، برای طلوع خورشید هدایت، ثانیه ‏شماری می‌‏کرد، همه چیز بیانگر ضرورت بعثت و نیاز به وجود آیین سازنده و رهایی‏ بخش، و رهبر بزرگ، مدبر، نجات دهنده و دلسوز بود. در چنین وضع نابسامانی، لطف خدا شامل حال انسان‏‌های آن عصر و نسل‌های آینده شد، که محمد بن عبدالله(ص) را برای رهایی مردم به پیامبری مبعوث فرمود.

پیامبر(ص) بر فراز کوه حرا در میان غار مخصوص آنجا، مشغول مناجات با خدا بود، ناگاه پیک وحی، جبرئیل امین بر آن حضرت نازل شد و آیات آغازین سوره علق را همراه مژده رسالت، برای آن حضرت خواند.

مبعث پیامبر

توانایی حضرت محمد(ص) در دریافت احکام الهی و اجرای این احکام در جامعه

حجت الاسلام سید محمد واعظ موسوی، استاد حوزه علمیه قم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه روز بعثت پیامبر(ص) روز بسیار بزرگی است، اظهار کرد: نبوت مسئولیت خطیری است که از طرف خداوند بر دوش پیامبر(ص) گذاشته شد تا بشر را در طول تاریخ راهنمایی کرده و از ظلمت و کفر نجات داده و به نورانیت توحید برساند.

وی با بیان اینکه حضرت محمد(ص) دارای ویژگی‌های بی‌نظیری هستند، ادامه داد: خداوند از میان بندگان کسی را برای انجام این مسئولیت بر می‌گزیند که از ویژگی‌های بی‌نظیری برخوردار باشد تا بتواند به گونه‌ای شایسته برای انجام مسئولیت‌های بزرگ قدرت نمایی کند.

این عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه پیامبر(ص) بهترین و برترین گزینه برای بعث بودند، افزود: کسی که برای مسئولیت بعثت برگزیده می‌شود، باید رسالت و اهداف آن را بخوبی درک کند و در قلمرو دریافت احکام الهی و همچنین در عرصه تبلیغ، تبیین، عملیاتی کردن آنچه دریافت کرده و دفاع و حراست از قوانین الهی توانایی لازم را داشته باشد.

شایستگی پیامبر (ص) برای انجام یک رسالت بزرگ

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیامبر(ص) دارای دانش، بینش گسترده و در نهایت قدرت، شجاعت، تضرع و زهد بودند، تصریح کرد: پیامبری که قرار است مسئولیت به این بزرگی را به دوش بگیرد، باید قبل از پذیرش این مسئولیت با فضای جامعه آشنایی کامل داشته باشد تا تأثیرگذاری لازم را در رشد و تعالی بشریت در ابعاد مختلف در پهنه تاریخ داشته باشد.

محمد واعظ موسوی

حجت الاسلام واعظ موسوی با بیان اینکه خداوند پیامبر(ص) را به عنوان اخلاق پسندیده معرفی می‌کند، ادامه داد: مطالعه در تاریخ و بهره گیری از آیات و روایات این نکته را به ما می‌رساند که هم شخص پیامبر(ص) و هم خانواده ایشان از شایستگی‌های لازم برخوردار بوده و جامعه او نیازمند یک منجی برای نجات بشریت بوده است.

وی در پایان اظهار داشت: تمام جوامع بشری باید پیام بعثت را درک کنند و دست از ظلم و تعدی نسبت به انسان‌های دیگر بردارند؛ زیرا هدف بعثت پیامبر(ص) ایجاد جامعه توحیدی و بسط و گسترش عدالت بود.

کد خبر 2581660

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha