۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴، ۱۶:۰۶

خدمتگزار:

وزارت نیرو برنامه خود را برای تامین آب خراسان جنوبی اعلام کند

 وزارت نیرو برنامه خود را برای تامین آب خراسان جنوبی اعلام کند

بیرجند- استاندار خراسان جنوبی با تاکید براینکه وزارت نیرو باید برنامه مشخص خود برای تامین آب استان اعلام کند، گفت: متاسفانه این وزارتخانه تاکنون چارچوب مشخصی برای استان به دولت و مجلس ارائه نکرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، وجه اله خدمتگزار ظهر دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آبی خراسان جنوبی با بیان این مطلب اظهار کرد: متاسفانه  برنامه های وزارت نیرو نیز برای خراسان جنوبی تنها در حد حرف باقی مانده و عملیاتی نشده است.

وی اظهار داشت: وزارت نیرو باید برای رفع مشکل آب این استان برنامه و چارچوب خاصی را مشخص و به دولت و مجلس ارائه کند.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه وزارت نیرو تعهد کرده که آب مورد نیاز استان را از سد دوستی تامین کند افزود: در صورتی که  این کار به هر دلیلی قابل اجرا نیست وزارت نیرو باید راهکار دیگری را برای رفع مشکل این استان ارائه کند.

بستن چاه های عمیق کشاورزی راهی غیر منطقی است

خدمتگزار ادامه داد: برای بررسی مشکلات آبی استان لازم است تا گروهی از کارشناسان وزارت نیرو برای آشنایی هرچه بیشتر با مشکلات استان، به خراسان جنوبی سفر کند.

وی تصریح کرد: شرکت آب منطقه ای استان نیز باید این موضوع را به صورت جدی دنبال کند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی بستن چاه های عمیق کشاورزی را راهی غیر منطقی دانست و افزود: مسئولان و متولیان امر دراين زمينه بايد به گونه اي عمل کنند تا آندسته از چاه هايی كه مجوز برداشت آب دارند سقف مورد نظر را رعايت تا در فصول خاصي از سال فشار به سفره هاي زير زميني خسارتی وارد نشود.

وی با بیان اینکه کشاورزی یکی از نیازهای جدی در تامین معیشت مردم استان است، تاکید کرد: بستن چاه های کشاورزی که با زندگی مردم سر و کار دارد کاری منطقی نیست.

خدمتگزار با اشاره به اینکه طبق آمارها میزان بارندگی استان زیر ۱۰۰ میلمیتر و از متوسط کشوری ۵۰ درصد پایین تر است، بیان داشت: این موضوعات باید به وزرات نیرو منتقل و از این وزارت خانه خواسته شود تا به صورت جدی تر مشکلات آبی این استان را پیگیری و دنبال کنند.

خدمتگزار اضافه کرد: مسئولانی که در زمینه تامین آب استان دخیل هستند بايد به عنوان يك تكليف مهم اداري و كاري این موضوع را مورد توجه قرار داده و آن را پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه آب یکی از نیازهای جدی استان است افزود: شرکت آب منطقه ای در استان و وزارت نیرو در مرکز باید برای تامین آب استان تدابیر لازم را بیندیشند.

لزوم پیگیری طرح باروری ابرها در استان

استاندار خراسان جنوبی به طرح باروری ابرها در استان اشاره کرد و گفت: اگر مجموعه وزارت نیرو به این راهکار رسیده اند باید این طرح توسط دستگاه متولی پیگیری شود.

خدمتگزار با تاکید بر اینکه مسئولیت دستگاه ها در پیگیری موضوعات مشخص است، گفت: با توجه به حساسیت موضوع آب برای استان، موضوع باید به همه فرمانداران ابلاغ تا ضمن توجه به حساسیت، اهمیت و ضرورت آن نسبت به تشکیل شورای حفاظت از منابع آبی در شهرستان ها اقدام کنند.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه طبق قانون باید از مصرف آب بدون مجوز جلوگیری شود، گفت: دستگاه هایی که مجوز بهره برداری از منابع زیر زمینی را دریافت کرده اند باید سقف مصرف را رعایت کنند.

کد خبر 2583453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha