۶ آذر ۱۳۸۴، ۱۶:۳۸

مدير موسسه گفتگوي اديان در كنفرانس سارايوو :

امروز گفتگوي ديني يك ارزش تلقي مي‌شود

امروز گفتگوي ديني يك ارزش تلقي مي‌شود

مدير گفتگوي اديان دركنفرانس بين‌المللي "چشم‌اندازهاي جامعه عادلانه" در سارايوو، پايتخت بوسني گفتگوي ديني را در برابر موج بي‌ديني كه دنيا را فرا گرفته يك ارزش خواند و گفت، جنگ و خونريزي كه ضد انساني‌ترين اصل مقبول بشري است، مورد قبول هيچ ديني نيست.

به گزارش گروه دين و انديشه ، فهيمه موسوي‌ نژاد، مدير موسسه گفتگوي اديان در كنفرانس بين‌المللي "چشم‌اندازهاي جامعه عادلانه" در سارايوو در پاسخ به اين سئوال كه منظور از امت در دين اسلام كه در سوره آل عمران به آن اشاره شده، چيست؟ گفت: امت وفادارترين بندگان و معتقدان به دعوت به نيكي‌ها و دوري از بدي‌ها و ايمان به خدا هستند.

موسوي‌نژاد افزود: مخاطب اين آيه دينداران هستند. در جامعه امروز هم بحث گفتگوي ديني و وحدت رويه دينداران در برابر موج بي ديني يك ارزش تلقي مي‌شود. مهم آن است كه دينداري را به پاي‌بندي به اصول اخلاقي و اجتماعي معنا كنيم و بندانيم كه دين براي احياي اصول انساني آمده است. چنانچه در اين آيه به آن اشاره شده، طبعاً هر نوع درگيري و جنگ و خونريزي كه خود ضد انساني‌ترين اصل مقبول بشري است، نمي‌تواند مورد قبول دين قرار گيرد و جزء "معروف‌ها" محسوب شود و كساني كه چنين مي‌كنند، حتماً از دايره "بهترين امت" خارج هستند.

مدير موسسه گفتگوي اديان گفت : در اسلام انسان به صورت مستقل و جدا از گرايش‌هاي ديني و عقيدتي‌اش مورد خطاب قرار گرفته است. بيشترين خطاب‌هاي قرآن يا ايها الناس است. يعني اي انسان‌ها و به اين ترتيب، شهروندي و استفاده از حقوق آنان و مساوي بودن همه انسان‌ها در برابر قانون مورد پذيرش قرار گرفته است.

موسوي‌نژاد تاكيد كرد: البته توصيه به خير نيز حق خود انسان‌هاست كه ديگران را به خوبي دعوت كنند و از بدي‌ها پرهيز دهند. اصل امر به معروف و نهي از منكر يعني همين. مشروعيت هر حكومتي هم بر اساس خواست مردم است. امام علي در اين مورد مي‌گويد اگر مردم همه در خانه من نمي‌آمدند و زمام حكومت را به دست من نمي‌دادند، هرگز آن را نمي‌پذيرفتم. در نگاه شيعه حتي اگر كسي خود را بهترين فرد براي حكومت بداند و آن را حق خدايي خودش هم بداند تا زماني كه مردم چنين اراده ‌اي را ابراز نكنند، رهبر مشروع تلقي نمي‌شود. چنان كه امام علي(ع) اولين امام معصوم شيعيان با اينكه خود را بر حق‌ترين فرد براي حكومت مي‌دانست، سال‌ها بعد از پيامبر در مصدر حكومت قرار نگرفت.

بر اساس گزارش پايگاه اينترنتي موسسه گفتگوي اديان، سردبير ماهنامه اخبار اديان گفت : بر مسلمانان فرض است كه قواعد اجتماعي را رعايت كنند. در جوامعي كه مسلمانان در اقليت هستند بايد حرمت آنان به عنوان يك انسان رعايت شود و آنها نيز قوانين حاكم بر آن كشورها را رعايت كنند تا عضو منظم جامعه جهاني تلقي شوند. بي‌نظمي اجتماعي براي هر انساني چه مسلمان و چه غير مسلمان از نظر اسلامي محكوم است.

موسوي‌نژاد در پايان گفت: بزرگ‌ترين مصيبت‌هاي بشري از زماني آغاز شد كه انسان‌ها به دليل عقايدشان، قدرت و ثروتشان طبقه‌بندي شدند. بوسني، همين كشوري كه ما در آن هستيم، قرباني بزرگ نسل‌كشي كساني شد كه به جاي احترام به انسان به تبار و نسل خود متكي بودند و آنچه را غير از آن تبار بود، انسان نمي‌شناختند، اما بر اساس تعاليم اسلام هيچ انساني بر انسان ديگر مزيت ندارد و تقواداران، يعني پرهيزكنندگان از بدي‌هاي مورد قبول انسانيت نزد خدا گرامي‌اند.

کد خبر 258955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha