۲ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۱۸

گزارش تصویری - تشریحی؛

یک ساعت آب سهمیه ۵ روز «موسی»/ اینجا آدمها با تابلوها زنگ زده اند

یک ساعت آب سهمیه ۵ روز «موسی»/ اینجا آدمها با تابلوها زنگ زده اند

ایلام- عمق محرومیت و فقر در روستاهای استان ایلام از جمله روستای موسی به خوبی نمایان است، روستایی که علاوه بر تابلوها، آدمهای آن نیز بر اثر مشکلات و بی توجهی مسئولان زنگ زده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، در سلسه گزارش های خبرگزاری مهر از روستاهای استان ایلام و مشکلات آنها، این بار به سراغ روستایی رفته ایم که عمق محرومیت، فقر، مشکلات و..در آن بیشتر به چشم می خورد.

روستای«موسی» از توابع شهرستان بدره است که در میان جاده ایلام به این شهرستان در منطقه جابر قرار گرفته، که البته برای رفتن به این روستا باید یک بریدگی در مسیر که مشخص شده، رفت و آمد کرد.

کوهستانی بودن یکی از علل عقب افتادگی این روستا به شمار می رود چراکه همواره در دسترس بودن خود عاملی برای توسعه است که این مهم در روستای موسی متاسفانه وجود ندارد.

کراپ‌شده - ایلام

این روستا در بین کوه های منطقه جابر و در یک مسیر بسیار پرت واقع شده و جاده دسترسی به روستا از گردنه های منطقه عبور می کند و البته وضعیت جاده از نظر آسفالت جالب نیست و بیشتر ماشینهای کشاورزی از آن استفاده می کنند.

محرومیت و فقر و البته مشکلات و توجه نکردن مسئولان را از همان آغاز روستا می توان دید، تابلو خانه بهداشت روستا که احتمالا در دهه ۶۰ نوشته شده زنگ زده و گویا اصلا مسئولی به این منطقه سرکشی نکرده است.

کراپ‌شده - ایلام

از همان اسم پایین تابلو به نام«موسی» می توان مسیر روستا را فهمید که البته قبل از روستا نیز روستای خوش قدم است و چند خانوار بیشتر نیستند که این منطقه را به اسم موسی و خوش قدم نامگذاری کرده اند.

روستای موسی به علت جمعیت کم دهیار ندارد ولی یک نفر به عنوان رئیس شورا در روستا مشغول به کار است و به همین دلیل سراغ وی رفیتم تا وضعیت روستا را جویا شویم.

علت نامگذاری روستای موسی

عبدعلی لطفی رئیس شورای روستای موسی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: روستای موسی یکی از روستاهای با قدمت استان ایلام است و یکی از قدیمی ترین طایفه های شهرستان بدره محسوب می شود.

وی بیان داشت: یکی از دلایل مهم نامگذاری روستای موسی این بوده که این روستا همیشه سی خانوار بوده و اگر خانوارها بیش از این می شدند، مابقی از روستا مهاجرت می کردند که البته این روایت شده است.

رئیس شورای روستایی عنوان کرد: متاسفانه هم اکنون برای این روستا دهیار انتخاب نشده چراکه مسئولان عنوان می کنند جمعیت روستا پایین است و باید توسط رئیس شورا چرخانده شود.

ایلام

وی افزود: هم اکنون بیش از ۳۶ خانوار با جمعیت ۱۳۰ نفر در روستا زندگی می کنند و این روستا از قدمت تاریخی و اجتماعی برخوردار است که یکی از روستاهای برخوردار در قدیم به حساب آمده است.

خشک شدن دریاچه روستا و آغاز فاجعه محرومیت روستای موسی

لطفی با اشاره به اینکه یکی از مهمترین ویژگی های روستای موسی در گذشته وجود یک رودخانه دائمی در وسط روستا بوده که به «درنو» معروف است، گفت: متاسفانه این رودخانه در سال ۱۳۸۶ به طور کامل خشک و باعث محرومیت روستا می شود.

وی عنوان کرد: در زمانهای گذشته به دلیل همین رودخانه بیش از ۴۰ قطعه باغ انار، باغات هلو، انجیر، سبزی کاری و... وجود داشته است ولی متاسفانه امروز به حال و روز بدی دچار شده است.

هر پنج روز، یک ساعت آب در بین مردم روستای موسی در دمای ۵۰ درجه

وی با بیان مشکلات روستا که بیشتر از آب نشات می گیرد، بیان داشت: هم اکنون روستا به پنج گروه تقسیم شده که هر پنج روز یک ساعت آب دارند و در این مدت باید آب ذخیره کنند چراکه آب منطقه جوابگوی فصل تابستان را نمی دهد و مجبور هستیم هر چند وقت یک بار از آن استفاده کنیم.

لطفی ادامه داد: در قدیم آب روستا از چشمه های همین منطقه تامین شده ولی هم اکنون به دلیل خشکسالی و کمبود بارشها بخشی آب روستا نیز از طریق آبرسانی سیار آن هم هر سه روز یک بار تامین و فقط بخشی از آب روستا از طریق چشمه ها آن هم هر پنج روز یک بار استفاده می شود.

وی عنوان کرد: هم اکنون خانوارهای روستای موسی در کنار خانه خود چند تانکر آب گذاشته اند و متاسفانه باز هم این قضیه جوابگوی نیاز نیست و بیشتر اوقات مجبور هستند از نقاط دور دست برای تامین آب اقدام کنند.

ایلام

رئیس شورای روستا اظهار داشت: این کار برای مردم روستا بسیار سخت شده چراکه این منطقه بسیار گرم است و در فصل تابستان دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه سانتیگراد می رسد.

وی گفت: در همین هوای گرم مجبور هستیم به دلیل نبود آب کمتر کولر روشن کنیم و همین مسئله باعث سختی زندگی در بین مردم روستا شده هرچند که این قضیه برای ما عادت شده است.

طرح آبرسانی به روستا در دست اجراست

وی افزود: یکی از طرحهایی که با کمک نماینده مردم شهرستان در مجلس و فرمانداری در حال انجام است بحث آبرسانی به این روستا از طریق پمپاژ جابر بوده که این طرح هم اکنون با ۱۵ میلیارد ریال اعتبار برای این روستا و سه روستای دیگر که در بالادست قرار دارند، انجام می شود.

لطفی تصریح کرد: محرومیتهای روستا متاسفانه در بخشهای مختلف نمایان است، از نبود طرح هادی روستا گرفته تا نبود اعتبار برای حداقل جمع آوری زباله که مردم خود مجبور هستند این کار را انجام دهند.

ایلام

وی بیان داشت: متاسفانه سطح درآمد روستا بسیار پایین است و به دلیل اینکه زندگی مردم به کشاورزی و دامداری وابسته است، نبود آب در این بخش نیز ضربات سختی بر مردم وارد کرده است.

رئیس شورای روستای موسی اظهار داشت: بیش از دو هزار و ۵۰۰ راس دام در این روستا وجود دارد و مردم از طریق فروش گوسفند و شیر و..مایحتاج زندگی خود را تهیه می کنند ولی چند سالی است که دامداری هم در روستا از رونق افتاده است.

کشاورزی و باغات روستا به طور کلی از بین رفته است

لطفی با اشاره به اینکه خشکسالی از یک طرف و کمبود بارشها و نبود آب از طرف دیگر باعث از بین رفتن معدود باغات به جای مانده روستا شده است، گفت: این روستا نیازمند سرمایه گذاری در بخش کشاورزی است.

ایلام

وی افزود: استعدادها و ظرفیتهای این روستا در بخش باغات که در قدیم وجود داشته و با توجه به مستعد بودن منطقه برای حفر یک چاه آب، قطعا با کمک دولت و توجه مسئولان می تواند منجر به آبادنی روستا شود.

یک مدرسه فرسوده تنها سهم آموزشی روستای موسی

وی بیان داشت: در بحث امکانات بهداشتی هم اکنون یک مرکز بهداشتی در روستا وجود دارد که هر پنجشنبه یک پزشک از شهرستان به این مرکز مراجعه می کند و مردم را مورد مداوا قرار می دهد.

رئیس شورای روستا عنوان کرد: در بحث امکانات آموزشی نیز متاسفانه یک مدرسه کاملا فرسوده تنها سهم این روستا است که ۱۳ دانش آموز در روستا مشغول به تحصیل هستند و البته بیشتر دانش آموزان به دلیل دور بودن مراکز آموزشی برای مقاطع بالاتر، از همان مقطع ابتدایی ترک تحصیل می کنند.

ایلام

لطفی افزود: در روستا متاسفانه ساخت و سازها به طور عمده قدیمی است و از مسئولان تقاضا داریم در بحث طرح هادی به روستا توجه کنند چراکه تا جمعیت روستا به حد متعادل نرسد و دهیار انتخاب نشود، نقشه روستا را در اختیار رئیس شورا قرار نمی دهند.

وی افزود: وضعیت راه های روستا نامناسب است و هم اکنون اعتبارات بسیار اندک هم برای حل مشکلات راه های روستایی به موسی اختصاص پیدا نمی کند.

پیگیری آبرسانی به روستای موسی

علی محمد احمدی نماینده مردم دهلران، دره شهر، آبدانان در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر از پیگیری ویژه و جدی آبرسانی به روستاهای موسی، خوش قدم، جابر، تلخاب و..خبر داد و گفت: از طریق وزاتخانه اعتبارت خوبی برای آبرسانی به این روستا اختصاص یافته و هم اکنون کار در حال انجام است.

روستای موسی از نقاط محروم استان ایلام است که هم اکنون مردم روستا همراه با تابلوها از بی توجهی زنگ زده اند و مسئولان هرچه سریعتر برای روستا در بخش آب کاری انجام دهند تا حداقل مشکلات حل شود.

ایلام

با توجه به خاک حاصلخیز روستا و قدمت باغداری در منطقه ایجاد و حفر یک حلقه چاه در منطقه باعث توسعه این روستا می شود و این امر جز با کار جهادی و توجه امکان پذیر نیست.

آنچه مسلم است آبادانی روستاها از یک سو باعث تامین نیازهای مردم شهری و روستایی در زمینه تولیدات باغی، دامی و کشاورزی شده و از سوی دیگر از مهاجرت روستائیان و خالی شدن روستاها جلوگیری می کند که این امر باید مورد توجه مسئولان بیش از پیش قرار گیرد.

گزارش و عکس: رمضان نوری

کد خبر 2756669

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha