۲ خرداد ۱۳۹۴، ۹:۵۹

بازداشت ۴۳ نفر دیگر در ترکیه به اتهام ارتباط با جریان گولن

بازداشت ۴۳ نفر دیگر در ترکیه به اتهام ارتباط با جریان گولن

پلیس ترکیه از بازداشت ۴۳ نفر دیگر در این کشور به اتهام ارتباط با جریان گولن و تلاش برای ضربه زدن به دولت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، در میان بازداشت شدگان افرادی همچون پلیس بازنشسته، مقامات سابق ارداه آموزش، و مقامات سابق دانشگاه مولانای قونیه دیده می شوند. 

بازداشت این افراد در فاصله دو هفته مانده تا انتخابات پارلمانی ترکیه انجام می شود. 

این برای چندمین بار ظرف یک سال گذشته است که پلیس ترکیه با هجوم به مناطق مختلف اقدام به بازداشت گسترده افراد به اتهام ارتباط با جریان گولن می کنند.

«فتح الله گولن» از همپیمانان سابق و مخالفان فعلی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه، است که نفوذ و هواداران گسترده ای در ترکیه دارد. روابط اردوغانت و گولن از اواخر سال ۲۰۱۳ میلاید و پس از افشای پرونده بزرگ فساد مالی این کشور که چند تن از وزیران کابینه ترکیه و فرزندان آنها در ان دست داشتند و همچنین انتشار نوارهای صوتی مکالمات محرمانه اعضای بلند پایه دولت در مورد جابجایی پول و سیسات هیا ترکیه در قبال سوریه به تیرگی گرائید و اردوغان گولن ار متهم به راه اندازی یک دولت موازی با دولت ترکیه و تلاش برای براندازی متهم کرد. 

اردوغان، گولن را به تلاش برای سرنگون کردن دولت ترکیه از طریق افشای پرونده فساد ۸۶ میلیارد یورویی و برهم زدن صلح میان آنکارا و حزب کارگران کردستان (پ ک ک) متهم کرده و پارلمان ترکیه نیز چندی پیش رای به تعطیل شدن مدارس تحت امر گولن داده است.

اردوغان در همین رابطه در سال گذشته در تماس با مقامات پاکستان از آنها خواست تا اقدام به تعطیل کردن مدارس مرتبط با جریان فتح الله گولن کنند.

این اقدام اردوغان پس از آن انجام می شود که پارلمان ترکیه فرمان تعطیل شدن مدارس گولن را صادر کرده است. به موجب مصوبه پارلمان ترکیه تمام این مدارس باید تا سپتامبر سال ۲۰۱۵ میلادی تعطیل شود.

گویا اردوغان با «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا نیز، گفتگوهایی را در خصوص محدود شدن فعالیت های گولن در آمریکا انجام داده است.

اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس از نفوذ بالای جنبش گولن درساختار سیاسی و اجتماعی ترکیه حکایت دارد. بر اساس این اسناد "جیمز جفری" سفیر سابق آمریکا در آنکارا در سال ۲۰۰۹ طی یک گزارش رمزدار این چنین می نویسد: جنبش فتح الله گولن کنترل کامل حکومت ترکیه را به دست گرفته است.

این وضعیت در حالی است که گولن از حامیان سابق اردوغان محسوب می شد اما از سال گذشته و پس از افشای پرونده اختلاس ۸۶ میلیارد دلاری و همچنین افشای مکالمات محرمانه اعضای دولت ترکیه در یوتیوب، گولن و طرفداران وی متهم به جاسوسی و به راه انداختن دولت موازی برای ساقط کردن حکومت ترکیه شدند.

موضوع جاسوسی از مقامات ارشد ترکیه بویژه شخص اردوغان پس از افشای بزرگترین پرونده فساد مالی این کشور که پای دولت اردوغان نیز به آن کشیده شد مطرح گردید.

پس از افشای این پرونده، مکالماتی که اعلام شد گفتگوی تلفنی اردوغان و پسرش در مورد جابجایی مبلغ زیادی پول بود در یوتیوپ منتشر شد و متعاقب آن نیز گفتگوهای محرمانه "احمد داوداوغلو" وزیر امور خارجه ترکیه، با فرماندهان ارشد ارتش درباره سوریه منتشر گردید.

اردوغان تمامی این موارد را توطئه ای از سوی جریان گولن دانست و این جریان را متهم به راه اندازی یک دولت موازی برای ساقط کردن حکومت متهم کرد. "فتح الله گولن" از متحدان سابق اردوغان و رقیبان اصلی امروز اوست. گولن هم اکنون در آمریکا به سر می برد و به دلیل اداره کردن مدارس مذهبی در کشورهای مختلف طرفداران زیادی را در ترکیه دارد.

کد خبر 2756798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha