۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۴

مدیر دفتر برنامه ریزی شرکت برق خراسان شمالی:

متقاضیان انرژی های نو از ۵۰ درصد تسهیلات بلاعوض بهره مند می شوند

متقاضیان انرژی های نو از ۵۰ درصد تسهیلات بلاعوض بهره مند می شوند

بجنورد - مدیر دفتر برنامه ریزی و بودجه شرکت برق خراسان شمالی گفت: استفاده کنندگان از انرژی های نو، از ۵۰ درصد تسهیلات بلاعوض از محل عوارض برق بهره مند می شوند.

ابوالفضل راه چمنی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در صورتی که مشترکان خانگی نسبت به نصب سامانه های فتوولتاییک تا سقف ۵۰ کیلووات اقدام کنند، از ۵۰ درصد تسهیلات بلاعوض برخوردار شوند.

وی اظهار داشت: در راستای دستورالعمل نصب و اجرای سامانه های نیروگاهی فتوولتاییک، امکان نصب سامانه های خورشیدی برای مشترکان غیرخانگی تا سقف ۵۰ کیلووات فراهم شده است.

راه چمنی تصریح کرد: اگر تولید انرژی واقعی را با توجه به هزینه ای که مصرف سوخت فسیلی در جهت تولید انرژی دارد، در نظر بگیریم، انرژی خورشیدی جایگزین خوبی برای این انرژی است.

وی افزود: شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی تا کنون جهت ۶۰ کیلو وات انرژی خورشیدی، شش میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال هزینه کرده است.

راه چمنی یادآور شد که با توسعه استفاده از سیستم فتوولتاییک و افزایش تقاضا جهت نصب آن، قیمت تمام شده تولید این سیستم پایین می آید و استان می تواند از مزایای آن استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه از کمک دولت در بخش توسعه سیستم فتوولتاتیک استفاده می شود، افزود: در قانون بودجه سال ۹۴ مقرر شده که به همه استفاده کنندگان از سیستم فتو ولتاییک ۵۰ درصد وام بلاعوض تعلق گیرد.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز در راستای ترغیب افراد به استفاده از انرژی های نو، تسهیلات با ۵۰ درصد کمک بلاعوض تعلق می گرفت اما متاسفانه با اقبال عمومی مواجه نبود.

راه چمنی افزود: طی سال گذشته در خراسان شمالی تنها دو سازمان، متقاضی نصب سیستم فتوولتاتیک شدند.

وی گفت: در تمامی کشورهای جهان بالاترین ظرفیت تولید انرژی خورشیدی ۳۸ هزار و ۲۰۰ مگا وات است.

راه چمنی تصریح کرد: با آنکه کشورهای اروپایی نسبت تعداد روز آفتابی شان از ایران کمتر است اما تولید برق آفتابی حجم بالایی از تولید برق را در این کشورها تشکیل می دهد.

وی اظهار کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه، تولید هر ساله پنج هزار مگاوات انرژی خورشیدی از اهداف نیرو گاه انرژی برق قرار گرفته است.

کد خبر 2763464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha