۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۸:۵۵

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

خط قرمز طراحی لباس را هنوز نمی‌شناسیم/ به‌دنبال تعریف «مانتو»

خط قرمز طراحی لباس را هنوز نمی‌شناسیم/ به‌دنبال تعریف «مانتو»

رییس انستیتو طراحی لباس دانشکده شریعتی با اشاره به عدم آشنایی به خطوط قرمز و تعاریف گفت: هنوز نمی‌دانیم مانتو بخشی از لباس عادی ماست یا حجاب و پوشش محسوب می‌شود!

مهناز ترابیان، رییس انستیتو طراحی لباس دانشکده فنی شریعتی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان این‌‌‌که ما هنوز خط قرمزها را در زمینه طراحی لباس نمی‌شناسیم، گفت: به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر مدل‌ها تغییر کرده و مخاطبان، طرح‌های ایرانی را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند اما هنوز تعریف درستی از برخی پوشش‌ها وجود ندارد و ما خط قرمزها را نمی‌شناسیم.

وی در ادامه به این‌که هنوز نمی‌دانیم مانتو، حجاب است یا یک لباس عادی، اشاره و بیان کرد: ما هنوز نمی‌دانیم با مانتو چطور برخورد کنیم؟ آیا مانتو بخشی از لباس عادی و معمولی ماست یا حجاب و پوشش ما به شمار می‌آید؟ اگر یک کارمند آموزش و پرورش بخواهد مانتو بخرد، چند مدل مناسب وجود دارد؟ کدام‌یک از این مانتوها مناسب محل کار است؟

تعریفی برای لباس مناسب کار نداریم

به گفته ترابیان، ما تعریفی برای لباس مناسب کار نداریم. برای مثال، یک خانم معلم یا کارمند اداره‌های دولتی، یا باید مانتوهای کرپ مشکی با پولک و منجوق بسیار بخرد یا مانتوهایی که طرح کت هستند و این معضلی است که در تابستان با گرم شدن هوا، خو را بیشتر نشان می‌دهد.

این طراح کیفیت دوخت، نقش و رنگ را مهم‌تر از طرح دوخت در مانتوهای تابستانی برشمرد و گفت: در مانتوهای تابستانی، طرح اهمیت چندانی ندارد و رنگ و نقش مهم است. رنگ و نقشی که با فرهنگ ما همخوانی دارد. در این سال‌ها از مانتوهای خنک هندی استقبال شده اما این لباس‌ها که در ایران به عنوان مانتو استفاده می‌شوند، کیفیت چندانی ندارند. از سوی دیگر قرار گرفتن دو رنگ تند کنار هم با فرهنگ ما جور درنمی‌آید؛ می‌ماند نقش مانتوهای هندی که همان نقوش ایرانی است که در سرزمینی دیگر به کار گرفته شده است.

پارچه مناسب مانتو تابستانی در بازار نیست!

ترابیان یکی از مشکلات اساسی مانتوهای تابستانی را نبود پارچه مناسب دانست و افزود: خود من تمام بازار را گشتم. پارچه برای مانتوی تابستانی بسیار کم است. پارچه ساده که پیدا نمی‌شود. شانتون، تنها پارچه موجود در بازار است که کمتر چروک می‌شود و خنک است، اما نازک است و باید از لایه استفاده کرد و همین باعث گرم و ضخیم شدن مانتو می‌شود.

این طراح دوخت و لباس معتقد است: ما که خط تولید این نوع پارچه را نداریم اما خوب است دولت، آن را وارد کند یا اجازه واردات پارچه با ارز دولتی را بدهد و نظارت درست و دقیقی بر پارچه‌ داشته باشد. معلوم است پارچه‌ای که با ارز دولتی وارد می‌شود با این‌که من به تنهایی وارد کنم فرق دارد.

ترابیان در پایان افزود: اگر قیمت پارچه پایین بیاید اتفاق خوشایندی است. در این صورت میزان تولید و کیفیت کارها بالا می‌رود. وگرنه لباس‌های تابستانی، لازم نیست طرح خاصی داشته باشند. اگر پارچه خوب و خنگ باشد همه از آن استقبال می‌کنند.

کد خبر 2765027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha