۱۲ خرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۵

فضلی:

۶۰ تن بذر هیبرید کلزا برای کشت در همدان آماده است

۶۰ تن بذر هیبرید کلزا برای کشت در همدان آماده است

همدان- مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه امسال هیچ محدودیتی برای کشت کلزا در استان همدان وجود ندارد، گفت: ۶۰ تن بذر کلزای هیبرید برای استان همدان آماده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین فضلی پیش از ظهر سه شنبه در بازدید از مزارع و جمع خبرنگاران با بیان اینکه سال گذشته دو هزار تن انواع بذر بخش کشاورزی شامل ارقام آبی و دیم گندم و جو در استان همدان تهیه شد، اظهار داشت: باید کشاورزانی که شایستگی تولید بذر دارند را شناسایی کرد.

 وی با بیان اینکه سال گذشته از ۷۶۰ هکتار از مزارع استان بازدید به عمل آمد، ادامه داد: برای کشت بهاره امسال حدود ۱۲ هزار تن انواع نهادها و کودهای شیمیایی در استات همدان توزیع شده است.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه شرکت خدمات حمایتی کشاورزی چند سالیست وارد حوزه ماشین آلات کشاورزی، تراکتور سنگین و نیمه سنگین نشده بود، ادامه داد: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی در خصوص تامین و تدارک تراکتورهای سنگین و نیمه سنگین با شرکت های معتبر داخلی و خارجی قرارداد بسته است.

فضلی با بیان اینکه بخش خصوصی سموم شیمیایی، در شبکه توزیع پیچیده ای فعالیت می کنند، بیان کرد: رایزنی ها انجام شده تا در آینده شرکت خدمات حمایتی در حوزه سموم نیز واد شده و سموم مورد نیاز کشاورزی از شبکه شرکت توزیع شود.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های کشاورزان اینست که برای سم کشاورزی هزینه بسیاری پرداخت می کنند اما سموم قابل قبول دریافت نمی کنند، ابراز داشت: این مسئله باعث اعتراض کشاورزان شده و شرکت خدمات حمایتی کشاورزی قصد دارد در حوزه سموم نیز وارد و سموم با مهر و برند شرکت توزیع شود.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه سموم کشاورزی از نظر محیط زیست دارای اهمیت است، افزود: در صورتی که شرکت خدمات حمایتی در بخش توزیع سموم کشاورزی وارد شود سموم وارد شده در بخش کشاورزی کنترل شده و کشاورزان از نوع سمی که قصد مصرف دارند، اطمینان خاطر پیدا می کنند.

محدودیت منابع آبی باعث شده استقبال کشاورزان درخصوص استفاده و کاربرد کود های شیمیایی کم شود

حسین فضلی با بیان اینکه در مصرف و توزیع نهاده ها مشکلاتی وجود دارد، عنوان کرد: در بخش کشاورزی آب محدود شده و این مسئله یک عامل محدود کننده قوی است چراکه مشکل محدودیت منابع آبی باعث شده استقبال کشاورزان درخصوص استفاده و کاربرد کودهای شیمیایی کم شود.

وی با بیان اینکه از کشاورزان درخواست داریم نوع نهاده های مورد نیاز را از قبل به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان ها اعلام و ثبت سفارش دهند، بیان کرد: اگر کشاورزان اقلام مورد نیاز خود را سفارش دهند شرکت خدمات کشاورزی براساس سفارشات برنامه ریزی و برای تهیه اقلام مورد نیاز اقدام می کند.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه هم اکنون ۲۰ هزار تن کود شیمیایی در انبار وجود دارد که اگر این کود ها مدت زیادی بدون استفاده بمانند سفت شده و هزینه نگهداری آن نیز بیشتر می شود، بیان کرد: سال گذشته و امسال با توجه به کمبود آب و تغییر کشت باید به سمت محصولات کم آب بر برویم که کلزا یکی از محصولات کم آب بر، مقاوم و محصولی استراتژیک است.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه تن بذر هیبرید کلزا در سازمان جهاد کشاورزی استان همدان توزیع و در شهرستان های نهاوند و بهار کشت شد، ادامه داد: هم اکنون ۶۰ تن بذر کلزای هیبرید برای استان همدان تدارک دیده شده و موجود است و امسال هیچ محدودیتی در برابر کشت کلزا در استان همدان وجود ندارد.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اگر بخواهیم تولید و توسعه پایدار در بخش کشاورزی داشته باشیم باید متناسب با منابع برنامه ریزی کنیم، بیان کرد: باید به نحوی برنامه ریزی و حرکت کرد که منابع موجود تهدید نشود.

 

 

کد خبر 2766691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha