۱۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۱:۴۶

مدیركل حفاظت محیط زیست عنوان كرد؛

پسماند مهمترین مشكل زیست محیطی خراسان شمالی است

پسماند مهمترین مشكل زیست محیطی خراسان شمالی است

بجنورد - مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: پسماند به عنوان یكی از مهمترین مشكلات و معضلات زیست محیطی این استان به شمار می رود.

سیدعلی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه مشكلات زیست محیطی عناصر خاك، آب و هوا را تهدید می كنند، افزود: فعالیت های انسانی، پسماند، عدم وجود تصفیه فاضلاب شهری و نبود شبكه جمع آوری فاضلاب در شهر و روستا، از مهم ترین مشكلات و معضلات زیست محیطی خراسان شمالی به شمار می رود.

وی اظهار داشت: قرار گرفتن واحدهای سنگ شكن، كارخانه هایی همچون كارخانه آسفالت در نزدیكی شهرها آلودگی شهر را به همراه دارد.

این مقام مسئول با اشاره به چالش ها و مشكلات مهم زیست محیطی در حوزه طبیعی تصریح كرد: بزرگترین چالش این استان در حوزه آب است چرا كه با توجه به خشكسالی هایی كه دامن گیر خراسان شمالی شده، مصرف بی رویه آب منازل و كشاورزی افزایش و موجب محدودیت منابع آبی شده است.

وی گفت: به منظور جلوگیری از خشكسالی در استان طی سالهای آینده، نیاز به مدیریت منابع آبی ضروری است.

مطهری افزود: فرهنگ سازی مصرف درست آب، بهینه سازی آب برای بهره وری بیشتر در كشاورزی، ترویج استفاده روش گلخانه ای در كشاورزی و ... در رفع چالش آب نقش مهمی دارند.

وی با بیان اینكه بیشتر آتش سوزی های منابع طبیعی ناشی از سهل انگاری انسان است، اضافه كرد: این امر پوشش گیاهی را از بین می برد و چهره ناخوشایندی به طبیعت می دهد، بنابراین مردم باید در استفاده صحیح از طبیعت دقت بیشتری داشته باشند.

مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی شكار غیر مجاز و بی رویه حیات وحش و فراوانی اسلحه شكاری را از دیگر مشكلات زیست محیطی استان برشمرد و گفت: این اداره کل به عنوان حافظ حیات وحش با نیروی اندکی که دارد، نیازمند كمك و همكاری مردم در راستای جلوگیری از شکار بی رویه است.

مطهری در خصوص مشاركت دستگاه های اجرایی استان در حوزه محیط زیست تصریح كرد: بهترین شاخص سنجش دستگاه ها، مردم هستند این در حالی است كه دستگاه ها نیز باید در حوزه محیط زیست نگاه فرابخشی داشته باشند تا به توسعه مورد نظر دست یابند.

به گزارش خبرنگار مهر، خراسان شمالی با دو میلیون و ۸۰۰ هكتار وسعت كه هم اكنون ۱۹۴ هزار و ۱۴۱ هكتار آن تحت مدیریت محیط زیست است، تنها ۴۹ محیط بان دارد.

کد خبر 2771503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • یاشار بوم راشین ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
      0 0
      مشکل پسماند با آموزش های شهروندی قابل حل است!اینکه مردم یاد بگیرند که زباله های تر و خشک خود را تفکیک کنند و از زباله های تر خود کمپوست خانگی درست کنند و زباله های خشک خود را تحویل غرفه های بازیافت بدهند موجب می شود که عملا پسماندی باقی نماند تا کسی بخواهد برای آن چاره ای اندیشیده و فکری کند!