۳۱ فروردین ۱۳۹۴، ۱۳:۲۹

مطهری:

نبود طرح جامع پسماند از نقاط ضعف خراسان شمالی است

نبود طرح جامع پسماند از نقاط ضعف خراسان شمالی است

بجنورد- مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یكی از نقاط ضعف این استان نداشتن طرح جامع پسماند است.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدعلی اصغر مطهری ظهر دوشنبه در نشست خبری با بیان این که پسماند یكی از مشكلات و دغدغه های اصلی كشور و استان در حوزه منابع خاك است، اظهار داشت: نبود طرح جامع پسماند در خراسان شمالی یکی از نقاط ضعف مهم به شمار می رود.

وی گفت: عدم مدیریت درست پسماند در استان به دلیل كمبود اعتبارات حوزه شهرداری ها و دهیاری ها است كه آنها را با مشكل مواجه كرده اما با جبران اعتبار می توان بخشی از مشكلات این حوزه را مرتفع ساخت.

مطهری افزود: آموزش شهرداران، بخشداران و دهیاران در حوزه مدیریت پسماند و افزایش آگاهی آنان در این خصوص در حفاظت از محیط زیست نیز تاثیر گذار است.

وی اضافه كرد: از پسماند به عنوان طلای كثیف نام برده می شود كه با مدیریت درست می توان از آن درآمدهای خوبی كسب كرد.

مطهری وجود مركز موقت زباله در جاده گلستان شهر بجنورد و دفع ناقص زباله ها در كوه باباموسی این شهرستان را از دغدغه های اصلی محیط زیست استان عنوان كرد و خواستار توجه و تسریع مسئولین در راه اندازی كارخانه كمپوست شد.

وی اظهار كرد: اگر نیاز است تا كارخانه كمپوست به مكان دیگری انتقال یابد این کار هر چه زودتر انجام شود و در این راستا نیز اداره كل محیط زیست استان چند مكان برای جانمایی آن پیش بینی كرده است.

مطهری با اشاره به اینكه در سایر شهرستان های خراسان شمالی نیز مدیریت پسماند وضعیت نامطلوبی دارد، اظهار داشت: برای رسیدن به وضعیت مطلوب، آموزش خانواده ها در حوزه كاهش پسماند بسیار موثر است چرا که مردم نقش مهمی در مدیریت پسماند و كاهش زباله ها دارند.

مدیركل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی در ادامه با اشاره به دوم اردیبهشت روز جهانی زمین پاك گفت: شعار این روز برای سال جاری"زمین پاك با حفاظت از آب و خاك" است كه این اداره كل نیز در راستای این شعار فعالیت های خود را پیش می برد.

وی افزود: اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی برای هفته زمین پاك اجرای برنامه های مناسبی را پیش بینی كرده است.

مطهری گفت: پاكسازی مناطق كوهستانی توسط ۲۰ اكیپ كوهستان، پاك سازی برخی مناطق شهری استان با كمك سازمان های مردم نهاد، برگزاری جشنواره زمین پاك ویژه نونهالان، برگزاری اكوتور برای اصحاب رسانه حوزه محیط زیست، دیدار با امام جمعه مركز استان و برگزاری مسابقه نقاشی در شهرستان اسفراین از جمله این برنامه ها به شمار می روند.

وی برپایی كیوسك ثابت محیط زیست در پارك های باباامان و بش قارداش، برگزاری مسابقه پیامكی برای شهروندان، بازدید جمعی از فرهنگیان و شركت های دولتی ار مناطق تحت مدیریت این اداره كل، برگزاری مسابقات ورزشی بین دانش آموزان، بازدید مسئولین محیط زیست استان از تصفیه خانه فاضلاب اسفراین و ... را از دیگر برنامه های هفته زمین پاك در خراسان شمالی عنوان كرد.

کد خبر 2538282

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha