۱۴ آبان ۱۳۹۴، ۱۶:۴۸

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی:

ایجاد ذخیره گاه زیست کره فرامرزی از مهمترین برنامه محیط زیست است

ایجاد ذخیره گاه زیست کره فرامرزی از مهمترین برنامه محیط زیست است

بجنورد- مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یکی از برنامه های مهم این سازمان در خراسان شمالی ایجاد ذخیره گاه زیست کره فرامرزی طی سال جاری است.

سیدعلی اصغر مطهری در گفتگو با خبرنگار مهر افزود:خراسان شمالی در زمینه محیط زیست طبیعی در شرایط خوبی قرار دارد که در حوزه گردشگری اکوتوریسم از شاخص های توسعه استان تلقی می شود.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی در حوزه تامین محیط بان شرایط مناسبی ندارد، گفت: یکی از نگرانی های محیط زیست استان تخریب مراتع، افزایش شکار بی رویه و حضور شکارچیان از استانهای مجاور است.

مطهری در خصوص مهم ترین برنامه های محیط زیست استان در سالجاری اظهار کرد: اجرای طرح مدیریت مناطق محیط زیست از اقدامات محوری این استان است و محوریت اجرای این طرح نیز مشارکت مردم در امر محیط زیست است.

وی گفت: طرح مدیریت مناطق محیط زیست اکنون در پارک ملی سالوک به صورت پایلوت به نحوی اجرا می شود که نیازهای معیشتی مردم، اهداف جامعه روستایی و... را تامین کند.

مطهری افزود: ایجاد ذخیره گاه زیست کره فرامرزی از دیگر برنامه های مهم این سازمان است که در منطقه گلیل و سرانی اجرا می شود.

وی گفت: با توجه به اهداف مدنظر در اجرای این طرح، با مشارکت سایر دستگاه های اجرایی استان باید ظرفیت های استان به جامعه بین المللی معرفی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی تصریح کرد: باید منطقه گلیل و سرانی در اجرای این طرح به عنوان پارک صلح و دوستی معرفی شود.

مطهری افزود: مدیریت و حفظ مشارکتی منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با رویکرد ارتقاء این منطقه به عنوان پارک ملی صلح و ذخیره گاه زیست کره فرامرزی است.

وی با اشاره به اهمیت مناطق حفاظت شده تصریح کرد: مناطق حفاظت شده برای آینده بشر در این کره خاکی حیاتی هستند وبه همین دلیل طرح های حفاظتی باید با مشارکت جوامع محلی در مناطق مرزی، به صورت فرامرزی برنامه ریزی شوند.

مطهری افزود: منطقه حفاظت شده مرزی گلیل و سرانی با دارا بودن تنوع زیستی و فرهنگی منحصر به فرد، شرایط لازم را برای تدوین و اعمال یک مدیریت فرامرزی و یکپارچه داراست.

وی اظهار کرد: رویکرد دولت تدبیرو امید و سازمان حفاظت محیط زیست، توسعه پایدار مناطق محیط زیست است.

به گزارش خبرنگار مهر، منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی با وسعتی معادل ۱۵ هزار و ۸۹۵ هکتار در خراسان شمالی با ترکمنستان ۳۰ کیلومتر مرز مشترک دارد.

کد خبر 2958775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha