۲۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۵۷

با بهره برداری کامل سدهای شيرين دره، بيدواز و بارزو؛

۷۵ درصد آب توزيعی سه شهرستان خراسان شمالی تامين می شود

۷۵ درصد آب توزيعی سه شهرستان خراسان شمالی تامين می شود

بجنورد- مديرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: در صورت بهره برداری کامل از سه سد شيرين دره، بيدواز و بارزو، ۷۵ درصد کل آب توزيعی سه شهرستان استان تامين خواهد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید ابراهیم علوی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سه سد شیرین دره، بیدواز و بارزو در خراسان شمالی از جمله سدهایی هستند كه اگر با تمام توان در مدار بهره برداری قرار گیرند ۷۵ درصد آب توزیعی شهرستان های بجنورد، اسفراین و شیروان تامین می شود.

وی گفت: با توجه به كمبود آب در پشت سدهای بیدواز و بارزو سال گذشته بهره برداری از این دو سد امكان پذیر نشد و آب شرب مصرفی شهرستان های اسفراین و شیروان از چاه های سطح شهر تامین شد.

علوی با اشاره به این که بهره برداری از سد شیرین دره بجنورد نیز از زمان آغاز بهره برداری به جز در بازه های زمانی خاص و به دلایل فنی از قبیل ترکیدگی لوله، مشکلات ایستگاه پمپاژ و... به صورت مداوم صورت می گیرد، افزود: زمستان سال گذشته ۱۰۰ درصد مشتركین شهرستان بجنورد از آب این سد بهره مند بودند اما اکنون باتوجه به افزایش دما چاه های سطح شهر نیز در مدار بهره برداری قرار می گیرد.

به گفته وی در پیك مصرف درصد بهره مندی مشتركین از آب سد شیرین دره در حدود ۷۰ درصد ثبت می شود.

علوی در خصوص سلامت و بهداشت آب در استان نیز افزود: در این زمینه منابع تولید آب، خروجی مخازن ذخیره ای، شیرهای برداشت و ... در آزمایشگاه های مجهز شركت آب و فاضلاب، دانشگاه علوم پزشكی و شبكه بهداشت مورد آزمایش و بررسی قرار می گیرند.

وی اضافه كرد: باتوجه به بررسی های انجام شده ۹۹.۹۹ درصد آب شرب توزیعی در خراسان شمالی دارای مطلوبیت كلر بوده كه شاخص خوبی در سطح كشور محسوب می شود و شهروندان می توانند با آسودگی خاطر از آب منازل خود استفاده كنند.

مدیرعامل شركت آب و فاضلاب استان در مورد دستگاه های تصفیه آب خانگی گفت: افرادی كه از این دستگاه ها در منازل خود استفاده می كنند پس از مدتی متوجه زنگار گرفتگی و سیاهی فیلترهای این دستگاه ها می شوند كه این علائم نشان دهنده زنگار و سیاهی در آب نیست بلكه این مواد پس ماندهای واكنش شیمیایی فیلتر بر روی آب برای حذف املاح آب است.

وی تصریح كرد: چون وجود بعضی املاح و یونها در آب برای سلامتی انسان لازم است از این جهت استفاده از دستگاه ها تصفیه آب كه تمام املاح مفید را حذب می كند توصیه نمی شود.

به گفته مدیرعامل شركت آب و فاضلاب خراسان شمالی وجود بعضی از املاح و یون ها در آب برای سلامتی انسان لازم بوده اما برخی از دستگاه های تصفیه آب تمام این املاح مفید را حذف می کنند به همین دلیل نیز می بایست شهروندان از استفاده از این گونه دستگاه های تصفیه آب خودداری کنند.

کد خبر 2776351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha