۲۴ دی ۱۳۸۴، ۱۵:۳۴

/ نقد اختصاصي مهر /

تولد سينماي جديد حادثه اي - پليسي با فيلم " روز شغال "

تولد سينماي جديد حادثه اي - پليسي با فيلم " روز شغال  "

فيلم سينمايي " روز شغال " به كارگرداني فرد زينه مان كه تولد سينماي جديد حادثه اي - پليسي به شمار مي رود، از مجموعه برنامه صد فيلم به نمايش در آمد.

به گزارش خبرنگار تلويزيوني " مهر"، فيلم سينمايي " روز شغال  "  ( The day of the Jakal )  كه چهل و سومين ساخته سينمايي اين كارگردان به شمار مي رود، در ژانر حادثه اي ساخته شده است و يكي از آثاري است كه در دوره خود به عنوان اثر پيشرو شناخته شد. زيرا سازنده اين فيلم در توليد آن از مولفه هايي استفاده كرد كه پيش از ساخت اين اثر در فيلم  هاي حادثه اي - پليسي كه جنبه هايي از آثار جاسوسي را در خود داشت، مورد استفاده قرار نگرفته بود. به عبارت ديگر اين فيلم شرايطي را به وجود آورد كه فيلم هاي پليسي - حادثه اي به عرصه هاي ديگري از قصه پردازي دست يافتند و مهمتر اينكه استفاده را تدوين دقيق و هوشمندانه، دكوپاژ مناسب و ريتم سريع به عنوان اصلي ترين ويژگي ها و برتري هاي اين فيلم مورد توجه اين فيلم قرار گرفته است.

فرد زينه مان كه در سال 1907 در وين پايتخت اتريش متولد شده و به عنوان نويسنده، بازيگر و كارگردان مشغول فعاليت كرده است، كار سينمايي خود را با  كارگرداني فيلم " Menschen an Sonntag " در سال 1930 آغاز كرد. وي پس از ساخت فيلم در كشور خود به سينماي اروپا راه يافت و با توليد فيلم در كشورهاي انگلستان و فرانسه در عرصه كارگرداني به شهرت رسيد. زينه مان در سال 1966 فيلم سينمايي " مردي براي تمام فصول " را ساخت كه در آن زمان جوايز بسياري را به خود اختصاص دارد. دريافت 6 جايزه و نامزدي دريافت 2 جايزه از مراسم اسكار در سال 1967 و به دست آوردن 7 عنوان برترين از مراسم بفتا در سال 1968 از جمله جوايز اين فيلم  بود.

اين كارگردان فيلم سينمايي " روز شغال "  را در سال 1973 ساخت كه جزو آخرين آثار اين فيلمساز پيش از مرگ به شمار مي رود. اين فيلم كه متن آن به وسيله فردريك فورسايت و كنت رايس نوشته شده است، درباره گروهي است كه تصميم به قتل رييس جمهور فرانسه مي گيرند. اين افراد كه استقلال دهي دولت فرانسه به كشور الجزاير بسيار عصباني هستند، فردي به نام شغال را استخدام مي كنند كه اين كار را انجام بدهد. او كه از تجربه و توانايي هاي زيادي برخوردار است، بسيار آرام به كشور فرانسه مي رود و خود را براي ترور آماده مي كند.سران دولت فرانسه هم كه از اين توطئه با خبر مي شوند، اما مشكل اصلي اينجاست كه هيچ نشاني از قاتل ندارند. آنها با به كارگيري يكي از كارآگاهان خبر خود رد اين تروريست را مي گيرند و پس از شناسايي كامل او تدابير شديدي را اتخاذ مي كنند. اما در روز حادثه، شغال با آنكه موفق مي شود به هدف خود شليك كند، اما تير به هدف اصابت نمي كند .

در اين فيلم كه محصول مشترك فرانسه و انگلستان است ادوارد فاكس، ترنس الكساندر، ميشل اولكر، الن بدِل، توني بريتون، دنيس كري، آدرين كايلا، سيريل كوزاك و ماريوس دنهام ايفاي نقش مي كنند. اين فيلم كه در مدت زمان 145 دقيقه ساخته شده است - كه البته حدود 100 دقيقه آن از تلويزيون پخش شد - در زمان اكران عمومي با استقبال مواجه شد. اين در حالي بود كه در آن دوره فيلم هاي موزيكال و عاشقانه در اروپا طرفداران بسياري داشت و فيلم هاي پليسي - جنايي كمتر مورد توجه قرار مي گرفت. از سوي ديگر، سطح نقش پردازي، بازيگران اين فيلم با شرايط مطلوب ستارگان سينما در آن دوره بسيار متفاوت بود اما با اين حال توانست نظر مخاطبان خاص و عام را جلب كند.

فيلم " روز شغال " غير از اين كه به جهت ارايه داستاني متفاوت و تاثير گذار بر فيلم هاي ژانر خود تاثير گذار بود، از نظر صداگذاري و تدوين بسيار شاخص بود. چنان كه توانست نظر بسياري از جشنواره هاي معتبر فرهنگي و سينمايي جهاني را به خود جلب كند. اين فيلم در سال 1974 موفق شد به عنوان نامزد دريافت بهترين فيلم خارجي مراسم اسكار ، نامزد دريافت بهترين تدوين از انجمن تدوينگران سينماي امريكا، دريافت جايزه بهترين تدوين و نامزدي دريافت بهترين كارگرداني، بهترين فيلم، بهترين فيلمنامه، بهترين صداگذاري، بهترين بازيگر نقش مكمل مرد و بهترين نقش مكمل زن از مراسم بفتا و نامزد دريافت بهترين كارگرداني فيلم داستاني، بهترين فيلمبرداري و فيلمنامه داستاني از مراسم گلدن گلاب  خود را معرفي كند.

فيلم سينمايي " روز شغال " جمعه ( 23 دي ) در قالب مجموعه برنامه صد فيلم از شبكه سه سيما پخش شد.
کد خبر 277686

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha