۲۳ خرداد ۱۳۹۴، ۱۷:۱۷

مسئول مرکز بذرشناسی سازمان جنگل ها خبر داد:

نگهداری ۷۰ هزار نمونه گونه گیاهی در بانک ژن گیاهی ایران

نگهداری ۷۰ هزار نمونه گونه گیاهی در بانک ژن گیاهی ایران

سمنان - مسئول مرکز بذر جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از نگهداری نمونه ۷۰ هزار گونه گیاهی در بانک ژن گیاهی ایران خبر داد و گفت: ۶۶۰ گونه از درختان میوه در ۳۷ ایستگاه کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، رضا ناصری در کارگاه دو روزه آموزشی فناوری بذر در سمنان، گفت: با توجه به اینکه ایران در محل پیدایش تنوع و منابع ژنتیک قرار دارد و در این زمینه بسیار غنی و دارای تنوع گسترده ای است، اکنون حدود ۷۰ هزار گونه گیاهی در بانک ژن گیاهی ایران نگهداری می شود.

وی گفت: در حال حاضر ۶۶۰ گونه از درختان میوه در ۳۷ ایستگاه کشور، ۳۱ هزار نمونه ژنتیک و ۱۵ هزار منبع ژنتیک گندم و حبوبات نیز در بانک ژن دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران وجود دارد.

مسئول مرکز بذر جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور ادامه داد: با اشاره به اهمیت حفاظت و بهره برداری صحیح از منابع ژنتیک بذر در بانک های ژن، نگهداری از منابع ژنتیک در بانک های ژن و نحوه نگهداری و حفظ بذر در بانک های ژن، دو موضوع متفاوت است.

ناصری با بیان اینکه در این زمینه تمام کشورها در یک سطح قرار ندارند، تصریح کرد: برخی کشورها منابع ژنتیک خود را ارزیابی کرده اند و برخی یا ارزیابی نکرده اند و یا فقط به ارزیابی های ریخت شناسانه آن پرداخته اند.

وی تاکید کرد: برخی از کشورهای منطقه از جمله ایران، مصر، پاکستان و ترکیه، تکنیک های ژنتیک نوین را به خوبی می دانند و از تکنیک های مولکولی در سطح وسیع برای شناسایی منابع ژنتیک استفاده می کنند.

کارگاه دو روزه آموزشی با عنوان تکنولوژی بذر در اداره کل منابع طبیعی استان سمنان با حضور کارشناسان مرکز بذر جنگلی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با عنوان اهمیت بذر به عنوان نهاده اصلی برگزار شد.

علینقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، عزیزی معاون فنی و جمعی از کارشناسان این اداره کل نیز در این کارگاه حضور داشتند.

ضرورت توجه به ابعاد مختلف کیفیت بذر از جنبه های ژنتیکی، لزوم تطابق ویژگیهای منشا بذر با مقصد کاشت بذر نهال و روش های کنترلی، آزمایش و تیمار بذر، ابعاد مختلف کیفیت های فیزیکی و فیزیولوژیکی بذر و روشهای تعیین آنها، نحوه تیمار مناسب بذرهای دارای خواب، زمان و نحوه جمع آوری بذر و ... از مباحث این کارگاه دو روزه در سمنان بود.

استان سمنان با توجه به دارا بودن مناطق جنگلی، نیمه خشک و خشک و بیابانی دارای تنوع زیستی گیاهی و جانوری قابل توجهی است.

استان سمنان حدود ۹.۷ میلیون هکتار وسعت دارد.

کد خبر 2777833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha