۲۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۸:۵۸

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده:

فعالیت دستگاه های مختلف در امور زنان و خانواده جزیره ای است

فعالیت دستگاه های مختلف در امور زنان و خانواده جزیره ای است

بجنورد - معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: بر اساس بررسی های انجام شده، دستگاه های مختلف در امور زنان و خانواده به صورت جزیره ای فعالیت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با سفر رئیس جمهور و هیئت دولت تدبیر و امید به خراسان شمالی، شهین دخت مولاوردی در جلسه کارگروه خانواده خراسان شمالی افزود: سفرهای استانی دولت یازدهم با سایر دولت های گذشته تفاوت جدی دارد؛ چرا که در این سفرها سعی شده است با انجام کار کارشناسی قبل از سفر، وعده های غیر کارشناسی به استان ها داده نشود.

وی با بیان اینکه دولت در سفرهای استانی فرصت رو در رو شدن با مشکلات استانها را پیدا می کند، اظهار داشت: این سفرها همچنین فرصت مغتنمی است تا دولت برنامه ها، فرصت ها و چالش هایی که در مسیر راه قرار دارد را به اطلاع مردم برساند.

مولاوردی با اشاره به جایگاه این معاونت افزود: معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهور به دنبال بازنگری و بازارایی تشکیلات زنان و سیاست گذاری در این حوزه است.

وی مشکلات حوزه زنان و خانواده را مرتبط با وظایف سایر دستگاههای اجرایی دانست و اظهار داشت: در حوزه زنان و خانواده باید موارد و مشکلات شناسایی و برای رفع آن با دستگاههای مرتبط و متولیان امرهماهنگی کرد.

مولاوردی با بیان اینکه  مشکلات حوزه بانوان در سطح ملی و استانی متولیانی دارد، افزود: باید با کم کردن فاصله ها و خلاء هایی که وجود دارد میزان همکاری با دستگاههای مرتبط را افزایش دهیم.

وی اظهار داشت: طی دو سال گذشته ۱۲ تفاهم نامه و ۸۰ موافقتنامه منعقد و ۲۴ پروژه در حوزه بانوان و خانواده اجرایی شده است.

مولاوردی تصریح کرد: امسال بسیاری از تفاهم نامه های منعقد شده در موضوعات خاص به طرح تبدیل خواهد شد.

وی به امضاء چندین تفاهم نامه در راستای ایجاد مراکز شبانه روزی برای دختران در سال ۹۲ اشاره کرد و گفت: همچنین با وزارت بهداشت و وزارت کار در مورد زنان بهبود یافته و حمایت از آنان پس از بهبودی تفاهم نامه هایی امضاء شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در خصوص زنان سرپرست خانوار نیز طرح جامعی به صورت پایلوت درشهر ری با همکاری سازمان های مردم نهاد، کمیته امداد و بهزیستی در حال انجام است.

وی افزود: بررسی ها نشان می دهد که دستگاههای اجرایی در بخش فعالیت خانواده و زنان به صورت جزیره ای در حال فعالیت هستند و اطلاعات خود را در اختیار سایر دستگاه ها قرار نمی دهند.

مولاوردی گفت: با جمع آوری برنامه های زنان و خانواده از دستگاههای مختلف، تلاش کرده ایم تا برنامه ریزی واقع بینانه ای در این زمینه داشته باشیم.

مولاوردی با بیان اینکه جمعیت کشور به سمت سالمند شدن پیش می رود، افزود: زنانه شدن جمعیت کشور و زنانه شدن سرپرستی خانوار و به تبع آن زنانه شدن فقر در کشور به دلایلی همچون طلاق، بالا رفتن سن ازدواج و برخی سوانح جاده ای و موارد عدیده دیگر، در حال شکل گیری است.

وی تصریح کرد: بیشتر زنان سرپرست خانوار از داشتن سواد بی بهره و توانمندی اداره خود را هم ندارند، لذا کشور را به سمت زنانه شدن فقر پیش می برند.

مولاوردی ادامه داد: نبود بازار کار برای زنان و مجبور بودن آنان به کار کردن با حقوق کم، از دیگر عوامل زنانه شدن جمعیت در بخش اقتصاد است.

وی افزود: مسئله نگران کننده دیگر، اعتیاد زنان است که متاسفانه سن اعتیاد در کشور به ۱۳ سال رسیده و این امر باید دغدغه مهم برنامه ریزان باشد.

مولاوردی با اشاره به اینکه سعی می کنیم با دستگاه های مربوطه در خصوص اعتیاد دختران وارد مذاکره شویم، گفت: وزارت بهداشت در طرح تحول سلامت باید به پیش نیازهای دختران توجه ویژه ای داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۱۲ پروژه در این استان را پیگیری می کنیم، افزود: یکی از مباحثی که سال ها مطرح بوده، ارزش گذاری کار زنان در خانه است که به عنوان یک شغل محسوب شود.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: تا کنون در این زمینه بررسی های لازم انجام و راهکارهای مختلفی نیز بدست آمده که امیدواریم با تحقق آن بسیاری از محاسبات تغییر کند.

وی با اشاره به اشتغال زایی از طریق شرکت های دانش بنیان، افزود: مشکل اساسی در این شرکت ها، بازاریابی و عرضه محصولات است که این حلقه مفقوده از طریق همکاری چندین دستگاه قابل حل است.

مولاوردی در خصوص طلاق که موجب فروپاشی خانواده ها می شود، اظهار داشت: در مورد خانواده هر دستگاهی که برنامه خاصی دارد می تواند آن را ارائه دهد تا با رفع نقاط ضعف آن، در راستای جلوگیری از طلاق مورد استفاده قرار گیرد.

وی تاکید کرد: این معاونت تا آنجا که امکانات و اعتبارات اجازه دهد پیگیر مشکلات زنان و امور خانواده خواهد بود.

مولاوردی جذب سرمایه گذاری خارجی و اشتغالزایی را یکی از مهمترین برنامه های دولت در سفرهای استانی دانست و گفت: این رویکرد می تواند به توسعه و رونق اقتصادی استان ها کمک کند.

 

 

کد خبر 2778909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha