۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۸

تعطیلات حوزه ؛ بایدها و نبایدها ۱-

نظری شاهرودی: حوزه‌های علمیه در تعطیلات تابستان فعال شوند

نظری شاهرودی: حوزه‌های علمیه در تعطیلات تابستان فعال شوند

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم معتقد است که حوزه‌های علمیه باید برای تحصیل طلاب در فصل تابستان فعال شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، موسم تبلیغی که می‌رسد، تحصیل طلاب علوم دینی در همه حوزه‌های علمیه متوقف می‌شود؛ چه آنهایی که به تبلیغ می‌روند و چه طلابی که هنوز به توانمندی تبلیغی نرسیده‌اند.

ماه مبارک رمضان، ۱۰ روز نخست ماه محرم و ۱۰ روز آخر ماه صفر مهمترین مناسبت‌های تبلیغی است که طلاب معمم از سوی نهادهای حوزوی و یا به صورت انفرادی به تبلیغ می‌روند. اما روزهای دیگری هم هستند که دروس حوزه‌های علمیه همانند دیگر نظام‌های آموزشی کشور تعطیل می شود. فصل تابستان، تعطیلات نوروزی، پنجشنبه و جمعه، شهادت امامان معصوم(ع) و تعطیلاتی که در تقویم رسمی کشور درج شده، از جمله این ایام به شمار می آیند.

این نابسامانی و زیادبودن تعطیلات حوزه، در سال‌های اخیر باعث انتقاد بزرگان حوزه‌های علمیه شده است. اساتید مطرح حوزه همچون آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی و... بیم آن دارند که طلاب علوم دینی در اثر دوری از اجتهاد و تحصیل، از هویت طلبگی خود خارج شوند.

نکته مهم اینکه، در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار طلبه در مدارس علمیه کشور مشغول تحصیل هستند اما در باشکوه‌ترین موسم تبلیغی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار طلبه به مناطق تبلیغی اعزام می‌شوند. بقیه طلاب یا هنوز در سطح پایین حوزه هستند و لباس مقدس روحانیت را به تن نکرده‌اند و یا با تعطیل شدن حوزه برنامه منسجمی برای تحصیل ندارند و مشغول امور شخصی هستند.

خبرگزاری مهر، برای پیگیری این دغدغه بزرگان و زعمای حوزه‌های علمیه سلسله گفتگوهایی با اساتید و فرهیختگان حوزه انجام می‌دهد تا اظهارنظرها و پیشنهادهای آنان را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.

نظری شاهرودی

استفاده از طلاب سطح پایین در کلاس‌های قرآنی و تربیتی

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی - معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پیگیری تعطیلات حوزه‌های علمیه را موضوع مهمی دانست که توسط خبرگزاری مهر انجام می‌شود.

وی گفت: با توجه به وضعیت فعلی مسائل فرهنگی در جامعه، می‌بایست از ظرفیت طلاب علوم دینی استفاده بیشتری شود، یعنی آنهایی که در حوزه رشد پیدا کرده و توانایی لازم برای خدمت تبلیغی دارند، در ایام تعطیلات حوزه باید فعالتر باشند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در مورد وضعیت طلاب سطوح پایین اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی می‌تواند از وجود طلابی که در سطح پایین‌تری هستند، در کلاس‌های قرآنی و تربیتی شهرستان‌ها استفاده کند.

حجت‌الاسلام نظری شاهرودی به ویژگی‌های بکارگیری طلاب سطوح پایین اشاره کرد و افزود: این افراد می‌توانند نحوه ارتباط با مردم، نوجوانان و جوانان را تمرین کنند تا در آینده که مشغول به تبلیغ می‌شوند مسلط و توانمند باشند.

باید برنامه‌ریزی شود تا وقت طلاب در تعطیلات حوزه به بطالت نرود

این استاد حوزه، دایر بودن حوزه‌های علمیه در تابستان را از سنت‌های مهم دانست و تاکید کرد: سنت حوزه علمیه این بوده که طلابی که نمی‌توانستند فعالیت‌های فرهنگی داشته باشند را به مراکز مناسب می‌فرستادند تا از تحصیل علم دور نمانند.

وی بر لزوم فعال کردن حوزه‌های علمیه در ایام تعطیلات تاکید کرد و گفت: حوزه‌هایی که در مناطق خوش آب و هوا واقع شده‌اند از جمله حوزه علمیه همدان می‌تواند محل هجرت طلاب علوم دینی در فصل تابستان باشد.

حجت‌الاسلام نظری شاهرودی تصریح کرد: مسئولان حوزه باید برنامه ریزی جدی داشته باشند که وقت طلاب علوم دینی در تابستان و تعطیلات حوزه به بطالت نگذرد.

کد خبر 2787347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha