۱۴ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۳۳

تعطیلات حوزه؛ بایدها و نبایدها -۸

استاد سطح عالی حوزه: دوره‌های پودمانی تفسیر در تعطیلات برگزار شود

استاد سطح عالی حوزه: دوره‌های پودمانی تفسیر در تعطیلات برگزار شود

عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین با بیان اینکه رسالت مهم حوزویان که همان تبلیغ دین است، قابل تعطیل شدن نیست، گفت: پیشنهاد می کنیم دوره های پودمانی تفسیر برای طلاب برگزار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، موسم تبلیغی که می‌رسد، تحصیل طلاب علوم دینی در همه حوزه‌های علمیه متوقف می‌شود؛ چه آنهایی که به تبلیغ  می‌روند و چه طلابی که هنوز به توانمندی تبلیغی نرسیده‌اند.

ماه مبارک رمضان، ۱۰ روز نخست ماه محرم و ۱۰ روز آخر ماه صفر مهم‌ترین مناسبت‌های تبلیغی است که طلاب معمم از سوی نهادهای حوزوی و یا به صورت انفرادی به تبلیغ می‌روند. اما روزهای دیگری نیز هستند که در آنها دروس حوزه‌های علمیه همانند دیگر نظام‌های آموزشی کشور تعطیل می‌شود. فصل تابستان، تعطیلات نوروزی، پنجشنبه و جمعه، شهادت امامان معصوم(ع) و تعطیلاتی که در تقویم رسمی کشور درج شده، از جمله این ایام به شمار می‌آیند.

این نابسامانی و زیادبودن تعطیلات حوزه، در سال‌های اخیر باعث انتقاد بزرگان حوزه‌های علمیه شده است. اساتید مطرح حوزه همچون آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، جوادی آملی و... بیم آن دارند که طلاب علوم دینی در اثر دوری از اجتهاد و تحصیل از هویت طلبگی خود خارج شوند.

نکته مهم اینکه، در حال حاضر حدود ۱۵۰ هزار طلبه در مدارس علمیه کشور مشغول تحصیل هستند اما در باشکوه‌ترین موسم تبلیغی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار طلبه به مناطق تبلیغی اعزام می‌شوند. بقیه طلاب یا هنوز در سطح پایین حوزه هستند و لباس مقدس روحانیت را به تن نکرده‌اند و یا با تعطیل شدن حوزه برنامه منسجمی برای تحصیل ندارند و مشغول امور شخصی هستند.

خبرگزاری مهر، برای پیگیری این دغدغه بزرگان و زعمای حوزه‌های علمیه سلسله گفتگوهایی با اساتید و فرهیختگان حوزه انجام می‌دهد تا اظهارنظرها و پیشنهادهای آنان را مورد بررسی و واکاوی قرار دهد.

تعطیلات حوزه، فرصت است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمرتضی میرکتولی - عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تعطیلات حوزه امری اجتناب ناپذیر است و محافل علمی در تمام دنیا فصلی از سال را تعطیل هستند، اما ما حوزویان باید از همین تعطیلات استفاده بهینه داشته باشیم.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: درست است که با تعطیلی رسمی حوزه‌های علمیه، درس و بحث تعطیل می‌شود ولی رسالت مهم حوزویان که همان تبلیغ دین است، قابل تعطیل شدن نیست.

به اعتقاد دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، علما «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّه» هستند و هر جا بروند بسته مداوایی همراهشان است و همیشه پای کار هستند.

حجت‌الاسلام میرکتولی تعطیلی رسمی حوزه را نوعی فرصت برای حوزویان برشمرد و اظهار کرد: حوزویان باید برای استفاده بهینه از این فرصت، برنامه ریزی جدی داشته باشند.

پیشنهاد برای اساتید حوزه

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌شود تمامی اساتید حوزه‌های علمیه که به شهرهای خودشان می‌روند و یا در مناطق خوش آب و هوا اسکان موقت دارند، در محیط پیرامونی خودشان با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی و اوقاف و امور خیریه و حتی ورزش و جوانان، برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی برای گروه‌های مختلف از جمله جوانان اجرا کنند.

وی مباحث تفسیری را یکی از مهم‌ترین عرصه فعالیت اساتید حوزه برشمرد که رونق‌بخشی آن از نیازهای جدی جامعه است.

این استاد سطح عالی حوزه ادامه داد: می‌توان در تعطیلات رسمی حوزه، دوره‌های پودمانی فشرده آموزش و مباحث تفسیری را برای طلاب و حوزویان ارائه کرد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد که با همکاری اساتید حوزه و حمایت متولیان مراکز حوزوی می‌توان به گسترش مباحث تفسیری در سطح کشور امیدوار بود.

کد خبر 2875553

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha