۱۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۰۸

آرمان آرین به مهر خبر داد؛

جلد دوم از مجموعه «پتش خوآگر» منتشر می‌شود

جلد دوم از مجموعه «پتش خوآگر» منتشر می‌شود

آرمان آرین از انتشار جلد دوم مجموعه پنجگانه «پتش خوآگر» با عنوان «مردی از تبار اژدها» خبر داد و گفت:این داستان حول محور یک ابرمرد اسطوره‌ای می‌گردد که نیمی انسان و نیمی اهریمن است.

آرمان آرین، نویسنده در گفتگو با خبرنگار مهر، از انتشار جلد دوم پنجگانه «پتش خوآگر» با عنوان «مردی از تبار اژدها» خبر داد و افزود: «پتش خواگر» نخستین رمان تاریخ ادبیات ایران و جهان براساس اوستا و بندهش و ادامه جلد اول با عنوان «پتش خواگر؛ حماسه سرآغاز» است. چون در این پنجگانه هم چون مجموعه سه جلدی «اشوزدنگه»، هر جلد، ادامه جلد دیگر است.

به گفته نویسنده «پتش خوآگر؛ مردی از تبار اژدها»، این کتاب در ۳۸ فصل نوشته شده و محوریت داستان براساس رویدادهایی است که براساس شخصیت اسطوره‌ای پتش خواگر شکل می‌گیرد. نام اصلی این داستان «پتش خوآگر؛ مردی از تبار اژدها یا مردی که تصمیم گرفت آژی‌دهاک/ ضحاک ماردوش نباشد» است.

آرین در پاسخ به این‌که اگر«پتش خوآگر» براساس اوستا و بندهش است، ضحاک در‌آن چه می‌کند، گفت: اوستا، کتاب داستانی نیست من از فضا و داستان‌ها و شخصیت‌های اوستا و بندهش الهام گرفته‌ام و داستان‌ها و شخصیت‌های اسطوره‌ای بسیار وارد ماجرا کرده‌ام. در این داستان، اهریمن می‌خواهد بر دوش «پتش خوآگر» هم چون ضحاک بوسه زند اما او، اهریمن را فریب می‌دهد و ابتدا یک دوش خود را به او می‌سپارد و بعد فرار می‌کند. در واقع او بخشی از نیروی اهریمن را تصاحب می‌کند تا با او علیه تاریکی بجنگد و حالا پتش خوآگر،  نیمی اهریمن و نیمی انسان است.

به گفته نویسنده سه‌گانه «پارسیان و من»، در دورانی که اسطوره‌های ایرانی لابه‌لای داستانه‌ای اسطوره‌ای و مدرن غربی و شرقی نظیر بازی تاج و تخت و ارباب حلقه‌ها و... (که البته خواندن و دیدن شان خوب است ولی نه به قیمت از یاد بردن خود) به دست فراموشی سپرده شده‌اند، خوب است که ما نیز به داشته‌های فرهنگی خودمان باز بنگریم، چون برای نو شدن هیچ چیزی کم نخواهیم داشت.

به گفته آرین در سه‌گانه «پَتِش خوارگر»، فضای حاکم بر جهان اوستا، به‌ویژه یشت‌ها و وندیداد گرفته شده و شخصیت‌های ریز و درشت، گمنام و پرنام، مینوی و گیتوی همگی در کنار هم و در قالب یک داستان واحد و بسیار پرماجرا منسجم شده‌اند. از این منظر، داستان سه‌گانه تازه است.

به گفته نویسنده سه‌گانه«پَتِش خوارگر»، در این رمان، چکیده همه فضاها، حس‌ها، شخصیت‌ها، مکان‌ها، اسطوره‌ها و حماسه‌های درون اوستا و افزون بر آن بندهش که کامل‌کننده بخش‌های نایاب داستانی اوستاست نیز در آن لحاظ شده‌اند.

آرین در«پَتِش خوارگر»، نیز همچون«پارسیان و من» به بازآفرینی دست زده؛ رمانی که او نوشته گرچه بر بستر اوستا و بندهش جاری شده اما در کلیت خود تازه است. شخصیت‌های اصلی داستان هم نو هستند ولی در کنار آنها، شخصیت‌های اوستا نیز حضور دارند.

نویسنده «پَتِش خوارگر»، این رمان را مهم‌ترین و برجسته‌ترین کار خود هم از نظر روایی و ماجرایی هم به جهت فرهنگی و هم به لحاظ حجمی و نثری دانست. جلد نخست این سه‌گانه با عنوان«حماسه سرآغاز» و در ۴۲۰ صفحه به زودی از سوی نشر افق منتشر می‌شود و آرین در حال نگارش جلد دوم است.

آرین در توضیح معنای واژه «پتش خوآگر» گفت: این اسم در اصل، نام باستانی منطقه سوادکوه در مازندران است که در کتیبه بیستون و بندهش با این نام از آن دیار یاد شده است (پتش خوآرگر - تش خوآرگر - فرشواد گر - سواد گر - سواد کوه) اما در این پنج گانه، در اصل نام یک شخصیت و ابرمرد ایرانی اسطوره ای ست که در آن دیار زندگی می کند و بعدها نامش بر آن کوه و دیار می ماند.

کد خبر 2851842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha