۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۹:۱۳

سمینار «قدس، محور بیداری اسلامی» در لاهور پاكستان برگزار شد

سمینار «قدس، محور بیداری اسلامی» در لاهور پاكستان برگزار شد

سمینار « قدس، محور بیداری اسلامی» با حضور نمایندگان کشورهای ایران و پاکستان و شخصیتهای برجسته سنی و شیعه در لاهور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سمینار «القدس، محور بیداری اسلامی» ۱۴ تیر ماه به همت سازمان امامیه پاکستان و با همکاری بنیاد یادبود میر خلیل الرحمن (گروه خبری جنگ) و با حضور نمایندگان کشورهای ایران و پاکستان و شخصیتهای برجسته سنی و شیعه، در  محل هتل پنج ستاره پی سی لاهور برگزار شد.

در ابتدای اين مراسم كه با تلاوت آیاتی چند از کلام الله توسط حسین عبدالملکی قاری اعزامی كشورمان آغاز شد، سهیل ورائچ یکی از روزنامه نگاران برجسته پاکستان در سخناني گفت: پدیده زشت فرقه گرایی پایانی جز جنگ با یکدیگر و نابودی خود نخواهد داشت كه در اين بين مسئله آزادی فلسطین برای مسلمانان همواره اولویت داشته و در این راستا همگي ما باید به تلاش خود بیفزائیم.

وی افزود: اغلب مردم فکر می‌کنند که  به تنهایی و دست خالی نمی توان کاری کرد و این کار وظیفه دولتمردان و حکمرانان است اما نبايد فراموش كرد كه دولتمردان و حکمرانان بدون همکاری و حمایت مردم قادر به انجام  کاری نبوده و نیستند. لذا از همه ملت اسلامی بالخصوص مردم غیور پاکستان می خواهم که با اتحاد و وحدت دست در دست هم دهیم و برای آزادی القدس قبله اول مسلمانان سعی و تلاش کنیم.

در ادامه محمد رفیق رجوانه، استاندار ایالت پنجاب نيز در سخنان كوتاهي اظهار كرد: تمامی مسلمانان مظلوم فلسطین  کشمیر و  دیگر نقاط جهان دچار مشکلات عدیده هستند و در عصر حاضر به مسلمانان به ناروا ظلم و ستم شده و ما شاهد بی عدالتی و تضییع حقوق مسلمانان در اقصي نقاط جهان هستیم، لذا جهان اسلام باید این مسئله را جدی گرفته و برای حل مشکلات مسلمانان ستم دیده چاره جویی کند.

 وی افزود: پاکستان همیشه برای کمک به مسلمانان پیش قدم بوده و هست. پاکستان همیشه مدافع مظلومان کشمیر، فلسطین، برمه و ... بوده و ارتش پاکستان و دولت پاکستان همواره با محکوم کردن جنایات اسرائیل و دفاع از مظلوم، روحیه‌ای تازه به مبارزات مردم فلسطین بخشیده است.

استاندار ایالت پنجاب خاطر نشان كرد: امروز تمامی فرزندان اسلام نه تنها باید علیه ظلم و ستم اسرائیل فریاد بزنند، بلکه باید به دنیا ثابت کنند که اسلام دین صلح، امنیت، سلامتی، حق و عدالت است؛ چرا كه اسلام برای حقوق انسان و برقراری عدالت  قربانی داده است.

وی ادامه داد: هم اكنون در جهان بیش از یک میلیارد مسلمان وجود دارند و بیش از ۵۸ کشور اسلامی  سرشار از ذخایر معدنی هستند اما با این وجود متاسفانه باز به مسلمانها ظلم و ستم مي‌شود كه یکی از  مشکلات جهان اسلام  بدون شك فاصله گرفتن مسلمانان  از کتاب آسمانی و تعلیمات حضرت رسول اکرم(ص) است.

 حافظ کاظم‌رضا، رئیس مدرسه علمیه قرآن و اهل بیت(ع) نيز به عنوان سخنران بعدي اين همايش گفت: اگر مسلمانان قدس را محور بیداری خود قرار دهند اولین دستاورد آن پاک شدن جامعه از تفکر فرقه گرایی است.

وی ادامه داد: در اين زمينه حضرت امام خمینی(ره) با اعلام  جمعة الوداع به عنوان روز جهانی قدس و حمایت ازمردم مظلوم فلسطین بزرگترین خدمت به جهان اسلام کرد كه انشاءالله در روزهای آتی اميد می رود تمامی ائمه مساجد اهل سنت، تشیع، اهل حدیث، بریلوی و دیوبندی کشور در خطبات نماز جمعه اهمیت این روز بزرگ را برای مردم تشریح نمايند.

میان محمد اشرف عاصمی، رئیس سازمان بین المللی حقوق بشر پاکستان نيز در اين سمينار تخصصي اظهار كرد: امروز وحدت و باور قلبی به قدرت لایزال الهی ما را از تمامی مشکلات امروزی نجات داده و امت اسلام با تكيه بر همين اتحاد اسلامی می‌توانند کشمیر، فلسطین و تمامی سرزمین‌های اشغالی را آزاد کرده و دشمنان اسلام را نابود کنند.

وی در ادامه افزود: تفرقه زهر ملت و جامعه است. خدا، رسول(ص) و کتاب آسمانی ما یکی است پس چرا به فرقه‌های مختلف تقسیم شده ایم؟ حقيقتا این مسئله جای تامل دارد. آنها مسلمانان را دچار مسایلی بیهوده‌ای کرده و به راحتی سرزمینهای مارا اشغال کرده و به  مسلمانان ظلم و ستم می کنند. بیایید با همبستگی و اتحاد به دشمنان اسلام نشان دهیم که اسلام گهواره ای از صلح و سلامتی است و در دین اسلام چیزی به نام تفرقه، نفرت، کینه و ... وجود ندارد.

در ادامه اين همايش نوید قمر، از روسای حزب جماعة الدعوه در سخنانی گفت: مسئله فلسطین و قدس فقط با برگزاری کنفرانس و سمینار حل نمی‌شود؛ ما برای حل چنین مشکلاتی باید به بیداری اسلامی بپردازیم و اتحاد و همبستگی خود را در عمل به جهان نشان دهیم. تا زمانی که ما به گفته های خود عمل نکنیم هیچ گاه نمی توانیم بر چنین مسائل و مشکلات غلبه کنیم.

وی افزود: افکار و اندیشه های امام خمینی(ره) عالی است. ایشان از همان ابتدا می‌دانستند که حل مشکلات مسلمانان در آزادی قدس نهفته است و  به فرموده ایشان، برگزاری روز قدس به حمایت مردم مظلوم فلسطین گامی بسیار موثر برای بیداری امت اسلامی است. مسلمانان باید  در این روز به خیابانها بیایند و علیه رژیم استکبار جهانی شعار دهند.

ناصر شیرازی دبیر کل امور سیاسی حزب مجلس وحدت مسلمین نيز به عنوان سخنران بعدی گفت: موضوعی که برای سمینار امروز انتخاب شده است بسیار زیبا و با معنی بوده و در واقع  قدس محور بیداری اسلامی است. اگر ما مسلمانان مسئله قدس را جدی  بگیریم و به آن فکر کنیم تمامی اختلافات موجود از بین خواهند رفت. چرا كه قدس محور اتحاد جهان اسلام و آزادی مسلمانان است.

 وی در ادامه با مروری بر تاریخ فلسطین اظهار داشت: ما کشوری را با نام اسرائیل نمی شناسیم براي اين موضع هم كافی است اگر به تاریخ ۵۰ ساله فلسطین بنگریم که چطور افرادی از کشورهای اروپایی به این منطقه آمدند و به زور و جبر بر این مناطق تسلط یافتند.

شيرازی ادامه داد:  اروپائیها یهودیان را کشتند چرا ما مسلمانان باید تاوان آن را بدهیم، چرا برخی تبلیغ می‌کنند که روز قدس صرفا متعلق به ایران و شیعه بوده در حالی که اکثر مردم فلسطین از برادران سنی ما هستند.

وی در ادامه گفت: گروهی تکفیری مورد حمایت برخی کشورهای اسلامی در مرز سوریه و اسرائیل علیه مقاومت می جنگند كه اگر آنها برای اسلام می‌جنگند پس چرا با اسرائیل نمی جنگند؟

وی به جنگ عربستان علیه مردم مظلوم یمن وجنایات آل سعود اشاره کرد و گفت: تاریخ گواه است که ظلم پایدار نخواهد ماند و به زودی نام اسرائیل و همه کسانی که علیه بشریت ظلم کردند از صفحه هستی پاک خواهد شد.

در ادامه خورشید کمال، از محققین و شاعر بزرگ زبان پنجابی نيز گفت: امروز در جهان اسلام سمینار های مختلفی در حمایت از مظلومین فلسطین برگزار می‌شود ولی متاسفانه بازهم هیچ گونه اقدامی در جلوگیری از جنایات  اسرائیل غاصب انجام داده نمی‌شود. امروزه مردم فلسطین نیازمند یاری و کمک تک تک افراد در جهان بالخصوص مسلمانان جهان هستند. بیایید به آنچه که می گوییم عمل کنیم.

وی در ادامه افزود: حضرت آیت الله امام خمینی(ره) با اعلام یوم القدس حرکتی بزرگ و سودمند برای مسلمانان جهان آغاز کرد واگر ما نمی‌توانیم به فلسطین برویم و به آنها کمک کنیم، در همین جا در جمعه الوادع به خیابانها علیه استکبار جهانی فریاد بزنیم.

 اکبر برخورداری وابسته فرهنگی و رئیس خانه فرهنگ جمهوری اسلامی ایران در لاهور نيز به عنوان سخنران ايراني اين همايش گفت: هر سال در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان شاهد روزی هستیم که در آن مسلمین علیه دشمنان جهان اسلام بالاخص آمریکا و اسرائیل و در حمایت از مردم مظلوم فلسطین تظاهرات به پا می کنند و با به نمایش گذاشتن شمه ای از وحدت خود در مقابل قدرتهای دنیوی قدرت نمایی می کنند. این روز روزی است که مسلمین اختلافات قومی و مذهبی خود را کنار گذاشته و همه یکدل و یکصدا به صهیونیزم بین الملل و ایادی آن می تازند.

وي ادامه داد: منشاء این روز را فقط و فقط بایستی در اندیشه ناب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) جستجو کرد. امام (ره) از آغاز جوانی خطر صهیونیزم را به مردم  و مخاطبین گوشزد می کردند و با اعلام روز جهانی قدس از جانب امام(ره) ضربه ای کاری بر پیکره امپرالیزم وارد آمده که امروزه در فلسطین اشغالی شاهدیم چگونه رژیم اشغالگر قدس با وحشت از چند ماه قبل تدابیر شدید امنیتی اعمال می کند. نکته اساسی در این است که امام راحل با اعلام جمعه آخر ماه رمضان می خواستند مسلمانان را از ظلم و ستم دشمنان اسلام برهانند.

برخورداری در ادامه افزود: در واقع اندیشه مبارزه با صهیونیزم و علی الخصوص اسرائیل غاصب یکی از پایه های اساسی و اندیشه های حضرت امام (ره) و ازآرمانهای انقلاب اسلامی است. امام مبارزه با اسرائیل را وظیفه شرعی می دانستند چون معتقد بودند که اسرائیل مثل غده ای سرطانی می ماند که اگر آن را ریشه کن نکنیم باعث مرگ آرام و خاموش جهان اسلام می گردد و هر گونه رابطه با آن را حرام می دانستند. اندیشه صهیونیزم نژاد پرستانه و ضد اسلام و انسان است. اسرائیل پرچمدار مبارزه غرب با اسلام است. این جنگ نبرد بین اعراب و اسرائیل نیست بلکه بین اسلام و صهیونیزم غرب است.

علامه علی رضا نقوی علمای برجسته اهل تشیع و عضو شورای نظارت سازمان امامیه پاکستان نيز در پايان گفت: در تمامی  مجالس و  سمینار ها گفته می شود که باید برای حل مشکلات وحدت و اتحاد داشته باشیم، ولی جای سوال است که محور اتحاد ما چه چیزی می تواند باشد؟ در جواب باید گفت که قدس یکی از بهترین محور های اتحاد جهان اسلام است.

  وي ادامه داد: اعلام روز جهانی قدس از طرف امام راحل (ره) به دلیل وجود همین اختلافات و تفرقه بوده است. این وظیفه همگانی است که در روز جهانی قدس علیه استعمار گران، اشغالگران، و صهیونیزم به خیابانها آمده و برای آزادی قدس از چنگال صهونیسم جهانی تلاش کنند.

کد خبر 2854263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha