۱۸ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۵۶

با ترجمه سهیل سمی؛

رمان «دسامبر رئیس دانشکده» منتشر شد

رمان «دسامبر رئیس دانشکده» منتشر شد

رمان «دسامبر رئیس دانشکده» نوشته سال بلو با ترجمه سهیل سُمی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، رمان «دسامبر رئیس دانشکده» نوشته سال بلو نویسنده نامدار آمریکایی است که در طول دوران فعالیتش برنده جوایزی از جمله نوبل ادبیات و پولیتزر شده است. او ۳ بار جایزه کتابی ملی آمریکا را نیز از آن خود کرده است.

کتاب «دسامبر رئیس دانشکده» درباره شخصیتی متفکر و اندیشمند به نام آلبرت کورد است که در زندگی اش با یک بحران روبرو می شود. او همسری دارد که متولد رومانی و اهل ستاره شناسی و اخترفیزیک است. او در رومانی مشکلاتی درباره مرگ مادرش دارد. داستان رمان به بررسی نظام های توتالیتر و کمونیستی و مشکلاتی که برای انسان ها به وجود می آورند، می پردازد.

این رمان که ۱۹ فصل دارد، به عنوان نود و هفتمین عنوان «ادبیات جهان» و هشتاد و دومین «رمان» این مجموعه که توسط انتشارات ققنوس چاپ می شود، به انتشار رسیده است. این رمان اولین اثری است که بلو بعد از دریافت جایزه نوبل ادبیات منتشر کرد. اولین نسخه های این رمان در سال ۱۹۸۲ منتشر و عرضه شد.

در قسمتی از این رمان می خوانیم:

تا اوایل بعد از ظهر همه مدارک لازم جمع آوری شده بود. ترایان با ماشین، زیر بارانی فوق العاده سرد، به کوره جسدسوزی رفت. بلوک های مسکونی کارگران و ساختمان های دولتی پوشیده از تصاویر عظیم رئیس جمهور بودند. صورتش که پنج طبقه طول داشت، با تُندبارهای ناگهانی تکان می خورد. احتمالا به این شکل داشت با احساسات ناشی از فرارسیدن کریسمس مبارزه می کرد. خودش را به مردم تحمیل می کرد.

و سپس کوره جسدسوزی، بر نوک تپه، ساختمانی گنبدی شکل و عظیم. همان طور که می شود توقع داشت، در اراضی اطراف درختان سرو کاشته بودند. در کنار درها شکل های نقش برجسته الهگان رحمت در حال سوگواری به چشم می خورد. بخشی  و بخشی هم واقع گرایی سوسیالیستی. این جا نیز مثل جاهای دیگر، ترایان ظاهرا راه و چاه را می شناخت. کورد و مینا تا کنار میز پی اش رفتند (دفتری در کار نبود)، و آن جا با رفیق مدیر برنامه ریزی کردند. این مرد به تناسب سرمای سوزناک آن فضای مدور و بزرگ لباس پوشیده بود. بلوز پشمی، شال و بارانی به تن داشت، و کلاه پوست. البته کلاه پوست هشترخانش اصل نبود. به هیچ وجه سختگیر نبود، هیچ نشانه ای از غم و حزن نیز در چهره اش دیده نمی شد، راستش بیش از حد معمول شاد بود، و خوش مشرب. حراف بود. کار اوراق و اسناد را مشاورش انجام داد، زنی جوان که هفت یا هشت ماهه حامله بود...

این کتاب با ۳۷۶ صفحه، شمارگان ۸۸۰ نسخه و قیمت ۱۷۰ هزار ریال به چاپ رسیده است.

کد خبر 2854664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha