۲۲ تیر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۹

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی؛

سطح تراز دریاچه ارومیه ۴ سانتیمتر کاهش یافت

سطح تراز دریاچه ارومیه ۴ سانتیمتر کاهش یافت

ارومیه – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه پارسال چهار سانتیمتر کاهش دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، کیومرث دانشجو ظهر دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی ارومیه با بیان اینکه متاسفانه با توجه به گرمای شدید هوا شاهد تبخیر بالای آب موجود در دریاچه ارومیه هستیم افزود: هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه به ۱۲۷۰.۴۶ متر رسیده است که چهارسانتیمتر کمتر از مدت مشابه پارسال است.

وی با اشاره به بحران خشکسالی در کشور به تبع آن در آذربایجان غربی بر صرفه جویی در مصرف منابع آبی موجود تاکید کرد و اظهارداشت: اگر بخواهیم تنش و یا بحران آبی را کنترل و از تبعات احتمالی آن دوری کنیم لازم است که در مصرف آب کنترل های لازم و کافی را داشته باشیم و از آنجایی که مهمترین مصرف آب در بخش کشاورزی است استفاده از سیستم های آبیاری نوین و کشت محصولات کم آب بر میتواند در مصرف بهینه از منابع آبی موثر باشد.

دانشجو از شناسایی شش محدوده ممنوعه در استان خبر داد و گفت: هم اکنون ۱۶ محدوده مطالعاتی آبی در استان وجود دارد که از این تعداد شش محدوده ممنوعه هستند.

 استاندار آذربايجان غربي نیز در این جلسه با تاکید بر صیانت از منابع آبی موجود در استان به خصوص ذخایر آب‌های زیرزمینی گفت: مدیران برای محافظت از آب‌های زیر زمینی باید به صورت هماهنگ و زنجیروار عمل کنند.

قربانعلی سعادت با اشاره به برداشت‌های غیر مجاز از منابع آب‌های زیرزمینی افزود: آب ذخیره شده به دلیل عملیاتی و اجرایی نمودن طرح‌های احیای دریاچه ارومیه با برداشت‌های غیرمجاز از رودخانه‌ها و چاههای غیرمجاز به هدر می‌رود.

وی افزود: دولت تدبیر و امید برنامه ریزی‌های قابل توجهی برای احیای دریاچه ارومیه تدوین و اجرایی کرده که هدف مهم این اقدامات، ذخیره آب در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است.

سعادت اضافه کرد: طبق برنامه‌های دولت، قرار است ۱۷ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی حوضه آبریز دریاچه ارومیه اجرا شود ولی اثر این کار با برداشت‌های غیرمجاز، حفر چاههای غیرمجاز و همچنین تخریب پوشش گیاهی از بین می‌رود که باید جلوی این کار گرفته شود

استاندار آذربایجان غربی تاکید کرد: باید فعالیت‌های گسترده در راستای جلوگیری از ضربه زدن مردم به منابع طبیعی و منابع آبی آذربایجان غربی توسط نهادهای مرتبط صورت گیرد.

استاندار آذربایجان غربی همچنین به معضل استفاده غیرقانونی از منابع طبیعی با وسعت زیاد در استان پرداخت و ادامه داد: در برخی موارد، چندین هکتار از عرصه‌های ملی به باغ سیب تبدیل شده‌اند که این امر موجب شده ضمن دست اندازی به بیت المال، آب بسیار زیادی نیز تلف شود.

کد خبر 2858146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha