۲۳ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۵۰

گزارش مهر از بروجرد؛

تجویز شبانه مرگ در عطاری ها/ از شیرمرغ تاجان آدمیزاد موجود است

تجویز شبانه مرگ در عطاری ها/ از شیرمرغ تاجان آدمیزاد موجود است

بروجرد - عطاری های بروجرد این روزها نسخه مرگ می پیچند؛ از روانگردان ها گرفته تا متادون و ترمادول؛ اینجا همه چیز پیدا می شود تا مردم و مسئولان در سردرگمی فعالیت این واحدها کم بیاورند.

خبرگزاری مهر- گروه استانها: امروزه با توجه به تاثیر بسزای گیاهان دارویی بر سلامت جسم و روان انسان و استقبال مردم از مصرف این گونه داورها برای رفع بیماریها بازار ایجاد عطاری و خرید و فروش انواع گیاهان دارویی گرم شده است.

این درحالی است که متاسفانه برخی از افراد سودجو با سوء استفاده از این موضوع به ایجاد عطاری هایی پرداخته که به نام گیاهان دارویی و عرقیات به فروش مواد شیمیایی و گاه مخدر مانند داروهای روان گردان از نوع «ترامادول» و «متادون» می پردازند و درآمد خوبی هم به جیب می زنند.

طبق بررسی های میدانی به عمل آمده در دوسال اخیر رشد قارچ گونه واحدهای عطاری در بروجرد رو به افزایش است که فعالیت غیر قانونی برخی از آنها موجب نگرانی مسئولان شده است.

فروش داروهای نیروزا و روان گردان در عطاری های بروجرد

یک شهروند بروجردی به خبرنگار مهر می گوید: امروز تاثیر گیاهان دارویی بر هیچ کسی پوشیده نیست و عموم مردم با دریافت اطلاعات روز می توانند نسبت به انواع گیاهان دارویی شناخت کافی پیدا کنند.

عطاری

وی می افزاید: دسترسی آسان مردم به گیاهان دارویی از طریق عطاریهای موجود در سطح شهر امکان پذیر است که البته باید فروشندگان عطاریها هم آموزش های لازم را در زمینه تجویز گیاهان دارویی و عرقیات فرا گرفته باشند.

این شهروند بروجردی ادامه می دهد: استقبال خوب مردم و ارتقای سطح آگاهی عموم نسبت به استفاده از گیاهان دارویی به خاطر خاصیت شفابخشی طبیعی در رفع انواع بیماریها برخی از افراد را برآن داشته که از این راه درآمد کسب کنند.

مشاهده می شود که برخی افراد سودجو با ایجاد واحدهای عطاری غیرقانونی به فروش انواع داروهای نیروزا و روان گردان اقدام می کنندوی تاکید می کند: ارزان بودن وخاصیت دارویی بالای گیاهان دارویی به لحاظ طبیعی بودن آنها باعث شده که مردم به جای داروهای شیمیایی وصرف هزینه های هنگفت درمانی از گیاهان دارویی استفاده کنند.

این شهروند بروجردی می گوید: اما مشاهده می شود که برخی افراد سودجو با ایجاد واحدهای عطاری غیرقانونی به فروش انواع داروهای نیروزا و روان گردان اقدام می کنند که مردم به ویژه جوانان باید نسبت به فعالیت غیر مجاز آنها آگاهی پیدا کنند.

وی از مسئولان می خواهد تا با نظارت بیشتر بر واحدهای عطاری موجود در سطح بروجرد تمامی اقدامات آنها را تحت نظارت داشته باشند تا مبادا اثرات سوء فعالیت برخی متخلف جوانان را به نابودی بکشاند.

تشکیل کمیته ای که راه به جایی نبرد

برای صحه گذاشتن روی اظهارات این شهروند بروجردی کافیست به برخی از این عطاری ها سر زد، جایی که هر آنچه بخواهی از قرص های روان گردان گرفته تا قرص های مخدر پیدا می شود.

وضعیت فعالیت این واحدها تا جایی است که مسئولان دست اندرکار نیز نسبت به فعالیت عطاری های متخلف واکنش نشان داده و با توجه به شواهد عینی و ملموس از نوع فعالیت غیر قانونی و غیر مجاز برخی عطاریهای متخلف خواستار اقدامی اساسی و ضربتی از سوی دستگاههای مرتبط در شهرستان شده اند.

عطاری

البته سال گذشته نیز اصناف شهرستان بروجرد با همکاری اداره صنعت معدن و تجارت و نیروی انتظامی نسبت به تشکیل یک کمیته برای نظارت و کنترل فعالیت عطاریهای سطح شهر اقدام کردند که در مقطعی منجر به نتیجه شد اما متاسفانه با فروکش کردن تب نظارت امروز باز شاهد جولان این افراد سودجو و کسب درآمد با فروش مواد شیمیایی و مخدر در بین مردم به ویژه جوانان هستیم.

رشد صعودی عطاریهای غیر مجاز در بروجرد

رئیس اصناف بروجرد در رابطه با فعالیت واحدهای عطاری بروجرد به خبرنگار مهر می گوید: آنچه امروز به عنوان تخلف برای اصناف محرز شده است برخی فعالیت های غیرقانونی تعدادی از واحدهای عطاری در بروجرد است.

یاراحمدی با بیان اینکه مسئولین باید بر نوع فعالیت و مواد عرضه شده توسط عطاریهای بروجرد نظارت داشته باشند، می افزاید: علاوه بر مشاغل مزاحم که موجب سلب آسایش عموم شده این واحدها نیز هر روز رشدی صعودی پیدا کرده اند که برای سلامت شهروندان خطری جدی محسوب می شود.

فعالان این عرصه از افراد سودجو بوده که به اسم داروهای گیاهی به فروش مواد شیمیایی توهم زا اقدام می کنند یاراحمدی تاکید می کند: طبق گزارشهای به عمل آمده و نظارت اصناف بر روی عملکرد و فعالیت واحدهای عطاری مشاهده شده است که فعالان این عرصه از افراد سودجو بوده که به اسم داروهای گیاهی به فروش مواد شیمیایی توهم زا اقدام می کنند در حالیکه طبق قانون، عطاری ها فقط مجاز به فروش اجزای گیاه به صورت خام مانند ریشه، ساقه و برگ هستند.

رئیس اصناف بروجرد می گوید: با نظارت کمیسیون فعالیت بر عطاری های شهرستان تا کنون چندین واحد عطاری متخلف پلمب شده است.

وی ادامه می دهد: برای جلوگیری از فعالیت اینگونه واحدها که با جان مردم بازی می کنند باید قانونی وارد عمل شده و با متخلفین این عرصه به طور قاطع برخورد شود.

در مقابل فعالیت عطاری های غیر مجاز کم آورده ایم!

این سخنان در حالی است که رئیس اداره صنعت معدن و تجارت بروجرد نیز پیش از این به وضعیت فعالیت عطارهای متخلف بروجرد واکنش نشان داده و خواستار همکاری بین بخشی در این زمینه شده است.

تا کنون تعداد ۱۷ پرونده برای عطاری های متخلف در بروجرد تشکیل شده که برخی از این واحدهای متخلف چندین بار هم جریمه شده اندشریف طبع در رابطه با فعالیت غیر مجاز برخی عطاریها در گفتگو با خبرنگاران با اعتراف به اینکه در زمینه مقابله با عطاریهای متخلف کم آورده، از استمرار این روند ابراز نگرانی کرده و خواستار ورود کارشناسان متخصص به این حوزه شده است.

شریف طبع می گوید: در حال حاضر بیش از ۴۰ عطاری متخلف در شهرستان شناسایی و جلوی فعالیت آنها گرفته شده است.

وی ادامه می دهد: همچنین تا کنون تعداد ۱۷ پرونده عطاری متخلف در بروجرد تشکیل شده که برخی از این واحدهای متخلف چندین بار هم جریمه شده اند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بروجرد تاکید می کند: طبق قانون، عطاری ها فقط مجاز به فروش اجزای گیاه به صورت خام مانند ریشه، ساقه، برگ، مواد تبدیل شده  گیاهی و عرقیات هستند ولی متاسفانه اغلب این واحدها اقدام به فروش داروهای شیمیایی و غیر مجاز مانند ترامادول و متادون می کنند.

لزوم آموزش و اطلاع رسانی در رابطه اثرات مخرب داروهای غیر مجاز

وی به خلاء قانونی در زمینه فعالیت عطاری ها اشاره می کند و می گوید: تکثیر قارچ گونه عطاریها و کسب سود توسط صاحبان این واحدها نشان می دهد که باید نسبت به فعالیت این مراکز نگران باشیم.

عطاری

رئیس اداره صنعت، معدن وتجارت بروجرد معتقد است که فعالیت این واحدها تابع عرضه و تقاضا بوده و تنها راه مقابله با این معظل را در کنار برخورد، اطلاع رسانی و آگاهی جوانان از طریق آموزش می داند.

وی ادامه می دهد: اکثر جوانان از اثرات مخرب داروهای شیمیایی و مخدر مانند ترامادول و متادون بی اطلاع هستند به طوریکه این روزها مشاهده می شود مصرف بی رویه این داروهای افیونی موجب خسارات جدی به سلامت جوانان شده است.

فعالیت شبانه عطاریی های غیر مجاز در بروجرد

وی با بیان اینکه فعالیت عطاریهای متخلف بیشتر در ساعات اولیه شب آغاز می شود، می افزاید: تخلف برخی عطاریها برای ما روشن و بدیهی است به طوریکه با نظارت به عمل آمده مشاهده شده این واحدهای متخلف فعالیت خود را در روز متوقف کرده و در ساعاتی از شب به فروش مواد شیمیایی و داروهای روان  گردان اقدام می کنند.

برآیند سخنان متولیان امر در حوزه اصناف و صنعت و معدن بروجرد نشان می دهد که در کنار رویکرد نظارتی و کنترلی، ضمن آموزش باید ابزارهای برخوردی در این بخش نیز به کار گرفته شود.

با توجه به روند رو به رشد استفاده از داروهای شیمیایی و روان گردانهای مخرب و کشنده در بین جوانان بروجردی چه از طریق فروش عطاریهای متخلف و چه از راههای دیگر باید به دنبال چاره اندیشی و رفع مشکل بود.

نگرانی از اعتیاد رو به رشد جوانان بروجردی به قرص های روان گردان

فرمانده انتظامی بروجرد نیز پیش از این به این وضعیت عکس العمل نشان داده و در شورای هماهنگی مواد مخدر شهرستان بروجرد طی هفته گذشته گفته بود: اعتیاد رو به رشد جوانان بروجردی از طریق استفاده از مواد مخدر و قرص های روان گردان گوناگون نگران کننده است.

سرهنگ علیرضا دلیری ادامه می دهد: توزیع مواد شیمیایی افیونی مانند ترامادول و متادون در سطح عطاریها امروزه فعالیتی عادی شده و به راحتی این مواد در دسترس و اختیار جوانان قرار می گیرد که باید این مساله ریشه یابی شود.

وی اضافه می کند: در سه ماهه گذشته تعداد ۲۲ عطاری متخلف شناسایی و پلمپ شده که در این واحدها تعداد ۴۹ هزار انواع قرص روانگردان و شربت وارداتی و دست ساز کشف و ضبط شده است.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در عطاری ها موجود است

این سخنان متولیان امر در حالیست که یک کارشناس مسائل فرهنگی و اجتماعی در رابطه با فعالیت غیر اصولی برخی واحدهای عطاری در سطح شهر در گفتگو با خبرنگار مهر می گوید: اینکه چرا برخی واحدهای متخلف تا به این نقطه از فعالیت غیر اصولی و غیر قانونی رسیده اند بسی جای سوال دارد.

عطاری

کلثوم دلیران می گوید: متاسفانه امروز با مشاهده روند رو به رشد ایجاد عطاریها در سطح شهر این سوال به اذهان متبادر می شود که مگر درآمد حاصل از فروش گیاهان دارویی چقدر است که همه افراد به سمت ایجاد عطاری روی آورده اند.

وی ادامه می دهد: با بررسی فعالیت عطاریهای بروجرد امروزه در این واحدها همه چیز از شیر مرغ تا جان آدمیزاد هم پیدا می شود اما نه از نوع گیاهی بلکه از نوع افیونی و شیمیایی آن.

دلیران عدم آگاهی نسبت به اثرات مخرب این داروها، عدم اطلاع خانواده ها از مصرف سوء فرزندان، بزرگ بینی و عرض اندام جوانان نسبت به همسالان، جلوگیری از خواب آلودگی در شبهای امتحان در بین دانش آموزان و دانشجویان، ارزان و در دسترس بودن داروهای روانگردان را از عوامل اعتیاد جوانان به اینگونه مواد افیونی عنوان کرد.

وی فرهنگسازی را بهترین راهکار برای برون رفت هرچند محدود از این مشکلات دانسته و می گوید: برگزاری کلاسهای آموزشی برای خانواده ها به ویژه در مناطق حاشیه نشین شهری، استفاده از ظرفیت بالا و تاثیر گذار آموزش و پرورش و آشنایی دانش آموزان از مقاطع ابتدایی تا متوسطه ومشخص کردن خطرات مصرف مواد مخدر و روان گردانها می تواند در کنترل مصرف جوانان موثر واقع شود.

وی تاکید می کند: همچنین چگونگی مصرف و معرفی گیاهان دارویی و تمایز این داورها از مواد شیمیایی موضوع دیگری است که باید به مردم آموزش داده شود.

بنابراین گزارش؛ ساماندهی عطاری های بروجرد به همه آنچه مسئولان، مردم و کارشناسان می گویند نیاز دارد، از رویکرد برخوردی نیروی انتظامی گرفته تا کنترل و نظارت مستمر اصناف و صنعت و معدن و همچنین ارائه آموزش ها و اطلاع رسانی توسط دستگاههای مختلف؛ رسانه ها و آموزش و پرورش.

برای اینکه برنامه ها در این بخش به نتیجه برسد باید کمیته مرتبط با این موضوع فعال تر شده و با تنظیم هماهنگی و همکاری بین بخشی میان دستگاههای مرتبط گامهای جدی در این زمینه بردارد.

به هر روی با توجه به حساسیت موضوع انتظار می رود مسئولان و متولیان امر نیز در صدور مجوز فعالیت عطاریها نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند تا مبادا افراد سودجو به نام عطاری اما به کام فروش داروهایی شیمیایی سلامت جامعه را مورد مخاطره جدی قرار دهند.

 

 

 

 

 

 

کد خبر 2858520

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha