۲۹ تیر ۱۳۹۴، ۱۳:۱۲

نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس مطرح کردند؛

تاثیر توافق۱+۵ بر سیاست های داخلی و خارجی/قدردانی از تیم هسته‌ای

تاثیر توافق۱+۵ بر سیاست های داخلی و خارجی/قدردانی از تیم هسته‌ای

بجنورد- نمایندگان مردم شهرستان های خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی دیدگاه های خود را در مورد اثرات توافق ۱+۵ بر سیاست های داخلی و خارجی کشور بیان کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، جمهوری اسلامی ایران و دولت‌های عضو گروه ۱+۵ شامل آمریکا، آلمان، انگلیس، چین، فرانسه و روسیه همراه با نماینده عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پس از ۲۲ ماه مذاکره سخت و فشرده، سرانجام در روز بیست و سوم تیر امسال برای رفع سوء تفاهم ها در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و همزمان لغو تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران توافق کردند.

نمایندگان مردم خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر به بررسی کم و کیف این توافقنامه و اثرات آن بر سیاست خارجی و داخلی کشور پرداختند.

موسی الرضا ثروتی، نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی، درباره توافق هسته ای بین ایران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ گفت: پایداری ایران باعث تعظیم۱+۵ در مقابل خواسته های به حق ملت ایران شد.

وی اضافه کرد: تیم مذاکره کننده هسته ای کشور برای دستیابی به این توافق خوب تلاش بسیار زیادی کرد و مردم نیز قدردان تلاش های آنها هستند.

موسی الرضا ثروتی نماینده مردم بجنورد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ارتباط خوب و مقاومت و پایداری ملت ایران باعث شد تا ۱+۵ در مقابل ایران سر تعظیم فرو بیاورد، افزود: خواست ملت ایران در مذاکرات هسته ای این بود که توافقنامه نهایی حق استفاده ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای را تثبیت کند و همچنین در آن خواسته ها و خط قرمزها رعایت شود.

ثروتی ادامه داد: خواسته های ایران استفاده از انرژی هسته ای، استفاده از نیروگاه های برق هسته ای و پژوهش های هسته ای و آب هسته ای اراک بود که در این راستا تیم هسته ای ایران توانست توافقات ارزنده ای را به دست آورد.

وی اظهار کرد: تصور دشمنان این است که ایران به دنبال ساخت بمب هسته ای بود و با این توافق هسته ای جلوی این کار را گرفتند، در صورتی که ایران هیچ گاه دنبال بمب هسته ای نبوده و این تهمتی بود که به ایران زده می شد.

ثروتی با تاکید بر اینکه کشور و ملت ایران هیچ علاقه ای به ساخت بمب هسته ای نداشته و ندارند، افزود: توافق هسته ایران با ۱+۵ یک توافق برد- برد است، از این لحاظ که کشورهای گروه ۱+۵ خواسته هایی داشته اند که به آن رسیده اند و ایران نیز خواسته هایی داشته که با این توافق به آنها می رسد.

وی گفت: در صورتی که برخی کشورهای ۵+۱ در توافقنامه هسته ای خود با ایران کارشکنی نکنند می توان گفت توافق مزبور خوب بوده و باید با اجرای آن، همچنان برای پیشرفت کشور به کار خود ادامه دهیم.

ثروتی اظهار کرد: با این توافق هسته ای ایران می تواند درزمینه های مختلف تحقیقاتی کاربرد هسته ای مانند کشاورزی، پزشکی، دارویی به فعالیت های خود ادامه دهد.

استفاده جانبی از مذاکرات هسته ای، پیروزی توافق را به شکست تبدیل می کند

دیگر نماینده مردم شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی در زمینه توافق هسته ای بین ایران و کشورهای گروه ۱+۵ نیز گفت: استفاده جانبی از مذاکرات هسته ای پیروزی را به شکست تبدیل می کند 

قاسم جعفری در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان این که پس از این مذاکرات و دست یابی به توافق لازم است از دو مساله پرهیز کنیم، افزود: افراط گرایی در این که با این توافقات همه چیز را از دست داده ایم و ذوق زدگی و الکی خوش شدن دو موضوعی هستند که باید از سوی همه رعایت شوند.

جعفری ادامه داد: دو مورد دیگر که باید مورد توجه قرار گیرند این است که متن توافقنامه باید به دقت بررسی شود و در صورت تصویب، در مرحله عمل دچار شکست نشود چرا که ما می دانیم برخی از کشورهای طرف مقابل، بد قول هستند.

وی اضافه کرد: استفاده جانبی و دو قطبی کردن جامعه و همچنین رفتارهای احساساتی و یا جاهلانه در مورد توافقات هسته ای به ضرر کشور بوده و می تواند پیروزی را دچار شکست و فرصت را به تهدید تبدیل کند.

قاسم جعفری

وی توافق هسته ای را در مجموع اتفاق خوبی  قلمداد کرد و توضیح داد: ما دچار دو مساله بودیم؛ یکی بزرگ نمایی تحریم ها و دیگری خودتحریمی به گونه ای که تقریبا در هر جایی که کارها قفل بود یک جو روانی وجود داشت که همه چیز را به تحریم نسبت می دادیم.

جعفری اظهار داشت: توافق هسته ای در عرصه بین الملل نیز بازتاب خوبی دارد چرا که تمام تلاش دشمن این بود نظام جمهوری اسلامی را نظامی معرفی کند که برای خودش تک می پرد و اصلا به معادلات بین المللی توجهی ندارد.

وی ادامه داد: اما با انجام توافقات هسته ای به دنیا ثابت شد که ایران میراث دار تمدن کهنی بوده و قدرت منطق بالایی دارد و در عین حال که در مقابل زیاده خواهی دیگران می ایستد به قوانین و نظامات بین المللی نیز احترام می گذارد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه توافقات هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ در منطقه نیز ارزش بالایی دارد، توضیح داد: در واقع نوچه های قدرت های بزرگ جهان در منطقه از جمله رژیم اشغالگر صهیونیستی وعربستان و مابقی کشورها در این رابطه یا با عصبانیت حرف می زنند و یا به کما رفته اند.

جعفری اظهار کرد: توافقات هسته ای در عرصه اقتصادی کشور نیز می تواند در دراز مدت اثرگذاری مثبتی را داشته باشد.

وی گفت: به دلیل تحریم های کشور، تعاملات روزمره شهروندان درعرصه جهانی دچار مشکل بود لذا به نظر می رسد این توافقات در این زمینه نیز با اتفاقات خوبی همراه خواهد بود.

جعفری بیان کرد: در این مذاکرات و توافق هسته ای که یک طرف ایران و یک طرف جهان ایستاده بود، به کشورهای منطقه ای ثابت شد که بدون ایران نمی شود در منطقه کاری کرد و موضوعی را به سرانجام رساند.

توافق هسته ای ایران با ۱+۵  پیروزی بزرگی است

نماینده مردم شهرستان شیروان در مجلس شورای اسلامی گفت: توافق هسته ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵  پیروزی بزرگی است.

عبدالرضا عزیزی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به این که آمریکا کشوری است که زورگو بوده و به هیچ صراطی مستقیم نیست، افزود: دولت آمریکا همواره همیشه اسلحه به دست به دنبال تحمیل خواسته های خود بر کشورهای دیگر بوده و در حال حاضر نیز می بینیم که در کشورهای منطقه چه کارهایی کرده و در پی این اقدامات چه کودکان و زنان و مردانی که ظالمانه و بی گناه کشته می شوند.

وی ادامه داد: آمریکا در برخورد با ایران فهمیده که با زور اسلحه و جنگ نمی تواند به نتیجه ای برسد به همین دلیل نیز راه مذاکره و گفتگو را برگزید.

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر نیز این توافق هسته ای چه به نتیجه برسد و چه نرسد، ایران طرف برنده و موفق میدان خواهد بود.

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی

عزیزی با اشاره به حمایت قاطعانه ملت و مقام معظم رهبری از تیم مذاکره کننده کشور، افزود: این حمایت ها بود که موجب شد تیم مذاکره کننده  قاطعانه از حقوق حقه ایران دفاع کنند و با صدای رسا گفتند که یک ایرانی را نمی توانید تهدید کنید.

وی با بیان این که نتیجه مذاکره این است که دشمنان به جای اسلحه کشیدن و استفاده از روش نظامی با ما گفتگو کردند، افزود: همه این پیروزی ها، علاوه بر خون شهدا و حمایت های مقام معظم رهبری و ملت ایران نتیجه آن است که کشور با وجود شرایط  تحریم، با ارتقای تکنولوژی در مسیر پیشرفت حرکت کرد.

عزیزی افزود: اگر آمریکا سر عقل بیاید و به توافق هسته ای انجام شده پایبند باشد قطعا جهانیان نیز به این نتیجه می رسند که می توان به جای اسلحه با گفتگو مسائل را حل کرد.

توافقات هسته ای ایران با ۱+۵ تاثیر خوبی در بعد اقتصادی خواهد داشت

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: توافقات هسته ای ایران با کشورهای عضو گروه ۱+۵ تاثیر خوبی در بعد اقتصادی خواهد داشت.

هادی قوامی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: بخشی از تورم متاثر از تهدیدها و تحریم های ظالمانه ای بود که علیه ایران اعمال می شد به گونه ای که این تحریم ها از سال ۹۱ تاکنون تاثیر بسیاری بر اقتصاد کشور گذاشته است.

وی با اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور در سال های اخیر که به یک چهارم میزان قبل از تحریم تقلیل پیدا کرده بود، ادامه داد: امضا توافقنامه هسته ای و اجرای درست آن از سوی کشورهای غربی، تاثیر مثبتی بر افزایش قیمت نفت خواهد داشت.

هادی قوامی

قوامی گفت: به دلیل تحریم های اعمال شده علیه ایران، اکنون با فروش نفت نصف درآمد حاصل از فروش از کشورهای خریدار به ایران داده می شود اما با این توافق هسته ای انتظار می رود مابقی درآمد نیز آزاد شده و وارد کشور شود.

وی افزود: با توافق هسته ای و آزاد شدن سرمایه های بلوکه شده ایران در کشورهای خارجی، بسیاری از پروژه های عمرانی و فعالیت های اقتصادی کشور فعال شده و ایران اسلامی می تواند از حالت رکود خارج شود.

قوامی اظهار کرد: حذف واسطه گری در ارتباط با کشورهای اصلی بر روی تورم اثرگذار خواهد بود و تورم را کاهش می دهد که با اجرای توافق هسته ای این مهم، عملی خواهد شد.

وی ادامه داد: توافق هسته ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ فرصت خوبی برای اصلاحات اقتصادی کشور بوده و دولت می تواند با استفاده از این فرصت، ضمن سیاست گذاری های اقتصادی درست، واردات کالاهای سرمایه ای به صورت خام به کشور را افزایش داده و با تبدیل به محصول، سودآوری بیشتری داشته باشد.

کد خبر 2861984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha