۱ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۲۲

مهر گزارش می دهد؛

جشنواره ملی عکس بازار اراک پایان یافت/ سرای مهر آخرین شات عکاسان

جشنواره ملی عکس بازار اراک پایان یافت/ سرای مهر آخرین شات عکاسان

اراک- جشنواره ملی عکس بازار اراک که برای نخستین بار در استان مرکزی از ۲۸ تیرماه سال جاری کلید خورده بود، سرانجام با داوری آثار و اعلام نفرات برگزیده در سرای مهر بازار اراک، به پایان رسید.

خبرگزاری مهر- گروه استان ها: با اتمام کار جشنواره ملی عکس بازار اراک، از میان یک هزار و ۱۱۲ عکس حضوری و ۸۰۸ عکس غیرحضوری از سال های ۸۵ تا ۹۴ که توسط ۹۰ عکاس بومی و غیر بومی استان مرکزی گرفته شده بود، تعداد ۶۰ عکس به مرحله نمایشگاهی راه یافتند که تمامی آنها در محل سرای مهر به نمایش و در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد.

عکس های ارسالی در بخش جنبی نیز مربوط به محمدحسین جمالزاده از عکاسان قدیمی استان مرکزی بود که شامل عکس های مستند و آلبوم های خانوادگی دوران قاجار تا سال۱۳۷۰ است که به روش آنالوگ عکاسی شده است.

جشنواره عکس بازار اراک این بنای ارزشمند را بیشتر به مردم شناساند

مهدی زندیه وکیلی، معاون عمرانی استاندار مرکزی در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: حضور عکاسان از نقاط مختلف کشور و استقرار آنها در بازار تاریخی اراک توانست باب آشنایی هرچه بیشتری مردم تمامی کشور با ارزشمند ترین بنای تاریخی استان مرکزی را بگشاید.

وی افزود: جشنواره عکس بازار اراک برگزار شد تا در مسیر آن بتوان با تکیه بر ابزار قدرتمند عکس و تصویر، به گونه ای شفاف برجسته سازی کند و بازار را در ابعاد دیگری تعریف کند.

معاون عمرانی استاندار مرکزی تصریح کرد: آثار عکاسان مختلف حضور یافته در این جشنواره نشان داد، نوع معماری بازار دارای ویژگی های منحصر به فردی است که با رسیدگی به این بنای تاریخی می توانیم آن را برای نسل های بعدی نیز حفظ کنیم.

زندیه وکیلی با اشاره به تلفیق بحث تخصصی عکاسی با معرفی جاذبه تاریخی در این جشنواره گفت: در واقع این جشنواره همراه با بحث تخصصی عکاسی خود توانست معرفی مطلوبی از بازار تاریخی اراک داشته باشد.

بازار اراک

جشنواره عکس بازار اراک نخستین قدم برای ثبت جهانی این بازار بود

سیدمحمد حسینی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی نیز در این مراسم با اشاره به حضور عکاسان در بازار گفت: حضور این تعداد از عکاسان از سراسر کشور در بازار اراک، نخستین قدم به سمت حرکت در مسیر ثبت جهانی بازار به شمار می رود که نوید خوشی برای مردم استان مرکزی است.

وی افزود: بناهای تاریخی ارزشمندترین دارایی های هر استان محسوب می شود که باید با دلسوزی هرچه تمام از آنها حفاظت و نگه داری کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی تصریح کرد: بازار اراک با دارا بودن شاخص های فراوان چیزی از دیگر بازار های قدیمی کشور کم نداشته و با آنها رقابت می کند که به همین سبب باید از آن به طور ویژه ای حفاظت شود.

حسینی با اشاره به تعداد بالای عکس های مربوط به جشنواره گفت: تعداد عکس های جشنواره نشان می دهد که استقبال عکاسان از موضوعات اینچنینی بسیار خوب بوده و کیفیت عکس ها به خوبی بیانگر این موضوع است که ما ظرفیت های مطلوبی در کشور در این زمینه داریم که باید بهره مندی لازم را در مسیر رشد و تعالی کشور و به ویژه در زمینه میراث فرهنگی داشته باشیم.

بازار اراک

برگزاری جشنواره برای معرفی بناهای ارزشمند باید تکرار و تداوم داشته باشد

قاسم فتحی یکی از عکاسان شرکت کننده از ارومیه و از نفرات برگزیده جشنواره از حضور خود در این جشنواره ابراز خرسندی کرده و با اشاره به موضوعات جشنواره اظهار داشت: به نظر من موضوعات جشنواره کمی برای شرکت کننده گان مبهم به شمار می آمد که اگر در جشنواره های سال های بعد این موضوعات تفکیک شود بهتر است.

وی افزود: یکی از نکات قابل توجه که از کنار آن نباید به سادگی عبور کرد این است که در برگزاری جشنواره باید خروجی و دستیابی به اهداف مد نظر باشد و تنها به عنوان جشنواره نباید اتکا کرد.

فتحی تصریح کرد: اگر این جشنواره را بتوان در سال های بعد نیز تکرار کرد انگیزه حضور تعداد بیشتری از عکاسان سراسر کشور فراهم می شود و تنها نباید به یک بار برگزاری بسنده کرد.

معرفی نفرات برگزیده جشنواره عکس بازار اراک

در مراسم اختتامیه این جشنواره که در سرای مهر بازار برگزار شد ویدا مسگرانی، سهیل زندآذر و عطا رنجبر زیدانلو نفرات برگزیده در بخش حضوری و نیز امیرعنایتی، نوید عزیزی و قاسم فتحی در بخش غیر حضوری با اهدای تندیس و هدایایی قدردانی شدند.

تقدیر رئیس جشنواره در بخش حضوری نیز به مجید شقایی فلاح، تقدیر دبیر جشنواره به سروش جوادیان، تقدیر استانی جشنواره به روح الله صادقی و در بخش غیرحضوری نیز محمد وروانی فراهانی مورد تقدیر رئیس جشنواره قرار گرفت و جایزه تقدیر دبیر جشنواره به رضا فلاحی رسید.

همچنین مهدی رحیمیان و فرهاد سلیمانی به عنوان داوران غیر بومی و حمیدرضا مجیدی نیز از داوران بومی جشنواره ملی عکس بازار اراک بودند که داوری آثار شرکت کنندگان را برعهده داشتند.

گفتنی است جشنواره عکس بازار اراک این فرصت را به تمام مردم استان مرکزی داد که با نگاه مهربانانه تری به این اثر ارزشمند تاریخی نگریسته و برای داشتن چنین اثر ویژه به خود ببالند چرا که لنز دوربین عکاسان نیز مهر تاییدی بر این حقیقت بود.

کد خبر 2864299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha