۳ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۷

نایب رییس هیئت ورزش های بومی و محلی خراسان شمالی:

۷۰ بازی بومی محلی خراسان شمالی شناسایی و احیا شد

۷۰ بازی بومی محلی خراسان شمالی شناسایی و احیا شد

بجنورد- نایب رییس هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی خراسان شمالی گفت: به همت این هیئت تاکنون بیش از ۷۰ بازی بومی و محلی استان شناسایی و احیا شده است.

زیور نعمتی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت های هیئت ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی خراسان شمالی، اظهار کرد: هدف این هیئت ورزشی احیا و رواج  بازی های بومی و محلی و سنتی هر روستا است که به دست فراموشی سپرده شده اند.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های بارز بازی های بومی و محلی این است که در این بازی ها، سن و سال مطرح نیست و هنگام برگزاری آن تمامی افراد مشتاق بازی خواهند شد.

نعمتی با اشاره به اینکه دهیاری ها و شوراهای روستا با هیئت ورزش روستایی استان همکاری مناسبی دارند، افزود: به دلیل گستردگی روستاها و نبود منابع مالی کافی برای جذب نیروی انسانی و وسیله نقلیه تاکنون نتوانسته ایم به تمامی روستاها مراجعه کنیم در حالی که شناسایی و احیای بازی های محلی استان به منابع مالی نیاز دارد.

وی گفت: در روستاهایی که دارای سالن ورزشی هستند، شرایط برگزاری بازی های کلاسیک مانند والیبال برای بانوان وجود دارد اما روستاهایی که سالن ورزشی ندارند، انجام ورزش های کلاسیک بانوان میسر نیست.

نعمتی اظهار کرد: بازی های بومی و محلی مشترکی در بین روستاها وجود داشته و همچنین بازی های بومی و محلی تقریبا یکسان اما با اسامی مختلف در روستاهای استان وجود دارند که از سوی این هیات ورزشی شناسایی شده اند.

وی با بیان اینکه برخی از بازی های بومی و محلی خراسان شمالی شرایط ثبت در میراث فرهنگی استان را دارند، افزود: تا کنون تعاملی در خصوص شناسایی و ثبت بازی های بومی و محلی بین هیات ورزشی روستایی و سازمان میراث فرهنگی صورت نگرفته است.

نعمتی با اشاره به موقعیت برخی بانوان سنی نشین در روستاهای راز و جرگلان استان که اجازه حضور در محیط بیرون را نداشتند اما با برگزاری جشنواره بازی های بومی و محلی این معضل تا حدودی رفع شده است، گفت: حضور بانوان اهل تسنن در جشنواره بازی های بومی و محلی بازخورد خوبی داشته و هر ساله به تعداد شرکت کنندگان افزوده شده است.

وی یادآور شد: به دلیل نبود منابع مالی مورد نیاز پنج ماه است که بازی های بومی و محلی استان راکد شده و هیچ گونه جشنواره و یا برنامه ای در این زمینه برگزار نشده است.

نعمتی اظهار داشت: به دلیل فعالیت کشاورزی روستاییان در تابستان، برنامه های هیات ورزش روستایی و بازی های بومی و محلی مانند برگزاری جشنواره های بازی های بومی و محلی استان از اوایل مهرماه تا اواخر خرداد برگزار می شود.

نعمتی گفت: تا کنون از سوی هیات ورزش روستایی و بازی های بومی ومحلی استان بیش از ۷۰ بازی بومی و محلی شناسایی و احیا شده است.

کد خبر 2865184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha