۱۵ بهمن ۱۳۸۴، ۱۱:۵۴

عضو هيات مديره تعاوني ناشران تهران در گفتگو با مهر :

يارانه هاي كتاب بايد عادلانه توزيع شود

داوود موسايي - عضو هيات مديره تعاوني ناشران تهران ، گفت : يارانه هاي فعلي حوزه نشر فقط در تهران توزيع مي شود و ديگر بخشها و استانهاي كشور از آن محرومند ، دولت بايد تصميمي براي توزيع عادلانه اين يارانه ها در سراسر كشور بگيرد .

وي در گفتگو با خبرنگار كتاب مهر ، افزود : هم اكنون يارانه هاي كاغذ و موارد ديگر در تهران ، قم و مشهد توزيع مي شود و ناشران و كتابفروشان ديگر مناطق از آن منتفع نمي شوند .

موسايي در ادامه افزود : بسياري از فعالان صنف نشر اعتقاد دارند كه يارانه هاي دولتي حوزه نشر به صورت درستي در اين حوزه صرف نمي شود و اين يارانه بايد قطع شود البته برخي از ناشران هم اعتقاد دارد كه اين يارانه بايد از كاغذ به بخش ديگري در اين صنعت اختصاص يابد .

وي در ادامه افزود : مسير يارانه ها بايد عوض و به سوي موقعيت هايي هدايت شود كه فساد آور نباشد به عنوان مثال دولت مي تواند بيمه صنعت نشر را از محل اين يارانه ها بپردازد .

موسايي در ادامه افزود : دولت همچنين مي توان كل هزينه پست كتاب چه در ايران و چه براي ارسال به خارج از كشور را از محل اين يارانه ها بپردازد .

وي در ادامه افزود : از ديگر مواردي كه دولت مي تواند به جاي يارانه هاي كاغذ در نظر بگيرد معافيت كامل ناشران ، كتابفروشان ، مترجمان ، مولفان و موزعان كتاب از پرداخت ماليات است .

اين ناشر در ادامه افزود : معافيت بيمه كاركنان صنعت نشر اعم از كتابفروشان ، ناشران و موزعان ( شركت هاي پخش كتاب ) يكي ديگر از مواردي است كه اگر دولت تصميم به تغيير جهت يارانه هاي حوزه نشر بگيرد مي تواند عملي كند .

عضو هيات مديره تعاوني ناشران در ادامه افزود : دولت مي تواند در پنج سال برنامه چهارم توسعه كتابخانه هاي استاني و مناطق محروم را توسعه دهد و بودجه خريد كاغذ را به خريد كتاب براي كتابخانه هاي مناطق محروم اختصاص دهد .

وي  به مهر گفت : دولت و مجلس مي توانند با تغييراتي كه بر شمرده شد ، تحولات مهمي  درحوزه صنعت نشر به وجود آورد و بسيار بيشتر از توزيع كاغذ خارجي ميان ناشران مفيد باشد .

کد خبر 286648

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha