۵ مرداد ۱۳۹۴، ۹:۰۳

استاد حوزه در گفتگو با مهر مطرح کرد:

روش نهادینه‌کردن اخلاق در حوزه/ کلاس‌های اخلاق توسعه یابد

روش نهادینه‌کردن اخلاق در حوزه/ کلاس‌های اخلاق توسعه یابد

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه ضمن بیان مهم‌ترین روش نهادینه‌کردن اخلاق در حوزه علمیه معتقد است که اخلاقیات طلبه‌ها کمرنگ نشده بلکه تعداد جلسات اخلاق نسبت به جمعیت طلاب کم است.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد نهادینه کردن اخلاق در حوزه علمیه اظهار کرد: اساتید حوزه و دانشگاه چون نخبگان علمی و عملی هستند وظیفه دارند که به وجود پیامبر گرامی اسلام(ص) که در قله سیر و سلوک قرار دارند، اقتدا کنند.

وی گفت: اساتید حوزه موظف به نهادینه کردن اخلاق هستند و روش تخلق این است که اول انسان‌ها یا اساتیدی که می‌خواهند اخلاق را پیاده کنند، خودشان نمونه عینی اخلاق باشند.

وی تاکید کرد: انسان اگر مواظب اخلاق خود باشد، گفتار او درست می‌شود و اگر گفتار او درست شد، رفتار او اصلاح می‌شود. در این صورت است که رفتار او عادت می‌شود و عادت‌های او عبادت خواهد شد. وقتی عادت‌های انسان عبادت شد، شخصیت او در عادتی که عبادت است رنگ می‌گیرد.

این استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم معتقد است که با رفتار اخلاقی می‌توان جامعه را اداره کرد.

به گفته حجت‌الاسلام عباسی خراسانی، مسئله اخلاق یک مسئله جهانی، انسانی، اسلامی و قرآنی است و همان طور که قرآن جهانشمول و جاودانه است، بحث اخلاقی هم جاودانه و باقی است.

وی اضافه کرد: همان طور که امام صادق(ع) فرمودند درجات بهشت به عدد آیات قرآن است، به نظر من هر آیه یک پله و مرحله‌ای از مراحل تخلق انسان است. چون تخلق تحقق است، یعنی اینکه انسان دارایی‌ها و دانایی‌های وجودی‌اش به کمال مطلوب برسد.

این استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه قم با بیان اینکه در قله این اخلاق، وجود مقدس رسول گرامی اسلام است، تصریح کرد: به تعبیر ابن عباس اخلاق حضرت قرآنی است، یعنی قرآن مجسم وجود ایشان است. وقتی این طور باشد وجود مبارک آن حضرت واجد همه آیات الهی است و بالاترین اخلاق را دارد.

حجت‌الاسلام عباسی خراسانی تاکید کرد: اخلاق پیامبر گرامی اسلام(ص) مانند قرآن آن حضرت از اعجاز برخوردار است و وقتی مقام آن حضرت در قله سیر و سلوک باشد، همه انسان‌ها موظف به تخلق به اخلاق ایشان هستند.

اخلاقیات طلاب کمرنگ نشده است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم در مورد اظهارنظر برخی حوزویان که معتقدند مباحث اخلاقی میان طلاب علوم دینی کمرنگ شده، اظهار کرد: این طور نیست که مسائل اخلاقی در حوزه ضعیف شده باشد، بلکه اخلاقیات طلبه‌ها قوی‌تر شده است ولی بر اساس جمعیت فضلا و طلاب حوزه، مسائل اخلاقی کمتر برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام عباسی خراسانی افزود: باید نسبت به جمعیتی که در حوزه علمیه داریم، کلاس‌های اخلاق توسعه یابد و علاوه بر این ارتباطات به خصوص ارتباطات خانوادگی باید بیشتر شود.

وی معتقد است که اگر طلبه‌های حوزه همانند طلبه‌های گذشته با خانواده‌های اساتید حوزه انس داشته باشند، خانواده‌های اساتید می‌توانند رفتار عملی را ترویج کنند.

وی که سال‌های متمادی شاگرد علامه حسن‌زاده و آیت‌الله العظمی بهاء الدینی بوده، اظهار کرد: خانواده‌های ما با خانواده‌‌های این اساتید بزرگ حوزه انس داشتند و اگر طلاب با خانواده‌های اساتید رفت و آمد داشته باشند خلقیات خانوادگی به آنها منتقل می شود.

حجت‌الاسلام عباسی خراسانی خانواده را اساس و بنیاد جامعه دانست و تاکید کرد: مقام معظم رهبری تعبیر زیبایی در مورد خانواده دارند و می‌فرمایند در دنیای غیر اسلام و دنیای غرب، زن وجود دارد اما خانواده نیست.

این استاد اخلاق و عرفان گفت: تفاوت جهان اسلام با مکتب‌های دیگر این است که در اسلام هم زن هست و هم خانواده.

اخلاقیات را از خودمان شروع کنیم

وی با بیان اینکه تخلق و اخلاقیات را باید از خودمان شروع کنیم، تصریح کرد: اولین روش ترویج اخلاق این است که ما با قرآن انس بگیرم و آرام آرام مفاد آیات را در زندگی خودمان پیاده کنیم.

به گفته حجت‌الاسلام عباسی خراسانی، انس با خدا او را عابد می‌کند، انس انسان با خودش او را عارف و انس با دیگران، انسان را متخلق می‌کند.

وی ادامه داد: انس با دیگران این است که انسان سلیقه دیگران را حذف نکند بلکه تحمل کند. اینکه می‌گویند عالم باید حلیم باشد، برای همین است.

این استاد حوزه، از عالمان دینی به عنوان پهلوانان مبارزه با هواهای نفسانی یاد کرد و گفت: هر چه قهرمانی عالم دینی باشد، نیاز به تخلق بیشتری دارد.

کد خبر 2867977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • زینب ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
      0 0
      ممنون بسیار عالی بود.