۲۴ مرداد ۱۳۹۴، ۱۶:۵۸

تشریح برنامه‌های روز ملی ایران در اکسپوی میلان

 تشریح برنامه‌های روز ملی ایران در اکسپوی میلان

رییس کمیته فرهنگ و هنر اکسپوی میلان همراه با سالار عقیلی خواننده موسیقی ایران برنامه های روز ملی ایران در این رویداد جهانی را تشریح کردند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی افضلی با اشاره به اهمیت این اتفاق فرهنگی توضیح داد:اکسپو یا همان نمایشگاه‌های جهانی که حدود ١٧٠سال قدمت دارد محل قدرت‌نمایی علمی، صنعتی و فرهنگی کشورهاست. اکسپو، سومین رویداد مهم دنیا پس از جام‌جهانی فوتبال و بازی‌های المپیک است که به جهت اهمیت بسیار بالای آن، به «المپیک فرهنگ ملل» شهرت دارد. روز ملى كشورها در اين آوردگاه جهانى در واقع ويترين هر كشور است كه توجهات همه كشورهاى حاضر را جلب مى كند.

مديرعامل موسسه توسعه هنرهاى معاصر گفت: تمركز رويدادهاى هنرى كشورمان در اكسپوى ميلان بر موسيقى نواحى و نيز آيين هاى نمايشى فولكوريك سراسر ايران بود كه با توجه به موضوع محورى اين دوره «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» طراحى شد و ذيل عنوان «باغ ایرانی، آب و آیینه» بسيار هم مورد توجه واقع شد. البته براى روز ملى جمهورى اسلامى ايران در اكسپوى ميلان كه اول شهريور بر پا مى شود نيز در پى خلق مجموعه برنامه اى جذاب هستيم كه بخشى از توانمندى هاى هنر ايران را به نمايش بگذارد.

وی بیان کرد: كميته فرهنگ و هنر در كنار مجموعه اى از آواها و آيين هاى نمايشى اجراى ويژه سالار عقيلى را پيشنهاد داد كه با موافقت مدیران این رویداد در سالن یک هزار و ۲۰۰ نفره اكسپو در همان روز ملى به صورت تك اجرا رخ خواهد داد. پيش بينى مى شود در اين مراسم علاوه بر مقامات عالى رتبه كشورمان، شخصيت هاى طراز اول كشورها به خصوص ايتاليا حضور پیدا کنند.  

افضلی افزود: در اين مراسم آيين هاى هنرى ديگرى مانند نقالى، اجراى تركيبى از موسيقى نواحى مختلف ايران، اجراى نمايشى عروسك هاى غول پيكر ايرانى ، اجراى موسيقى آذرى توسط نوجوانان  نيز روى صحنه خواهد رفت كه در خبرهاى بعدى مشخصات گروهها اعلام مى شود.

برنامه های آقای خواننده در اکسپوی میلان

سالار عقیلی درباره کیفیت حضورش در اکسپوی میلان تاکید کرد: به طور يقين اجرايى ويژه را تدارك خواهيم ديد كه در آن ترانه هاى متعددى كه برای كشور عزيزمان خوانده ام اولويت دارند. هر يك از اين آثار وطنى، حال و هواي خودش را دارد و مى تواند با توجه به موضوع اين روز مورد توجه قرار گيرد.علاوه بر اين به حتم قطعات موسيقی اصیل ایرانی برای شناساندن موسیقی مقامى ایران به ميهمان خارجى حاضر در این برنامه ارائه خواهم کرد، كه در ميانشان آثارى مانند «خوشه چین» نيز ارائه مى شود. 

عقيلى كه به تازگى دوران نقاهت يك جراحى را پشت سر گذاشته است درباره روند سلامتى اش گفت: برای من جالب بود که بیماری من از مشهد شروع و به مشهد ختم شد و اینکه در سرزمین امام رضا (ع) این اتفاق افتاد و سلامتی را از امام رضا (ع) خواستم را باید به فال نیک گرفت. خدا را شکر امروز حال و روز بهتری دارم و توانستم سلامتی‌ام را تا حد زیادی به دست بیاورم. بعد از رضایت پزشک معالجم، هفته پيش در نیشابور روی صحنه رفتم و كنسرتى فوق العاده داشتيم. 

وی افزود: البته فکر نمی‌کردم با توجه به داروهای مصرفی و با اینکه این بیماری روی صدای من تأثیر گذاشته بود، بتوانم کنسرت خوبی را اجرا کنم، اما خدا را شکر اجرای خوبی به جا ماند.از همه مردم ایران که در تمام این مدت جویای حالم بودند ممنونم. در واقع همین توجهات مردم عزیزمان است که ما هنرمندان را سرپا نگه داشته است. وقتی هنرمند می‌بیند که مردم دوستش دارند و به کارش احترام می‌گذارند، برای ارتقاى كارش از هيچ تلاشى فرو گذارى نمى كند.

متولى برپايى غرفه ايران در اكسپوى ميلان،  وزارت صنعت، معدن و تجارت است و رويدادهاى فرهنگى هنرى را وزارت فرهنگ و ارشاداسلامى به انجام رسانده است.

اکسپو ٢٠١٥ میلان دهم اردیبهشت آغاز به کار کرده و تا چهارم آبان دایر خواهد بود.

 

 

 

کد خبر 2883872

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha