۲۶ مرداد ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷

سدهای زیرزمینی در مناطق بحرانی استان سمنان احداث می‌شود

سدهای زیرزمینی در مناطق بحرانی استان سمنان احداث می‌شود

سمنان - رئیس امور اجرایی معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سدهای زیرزمینی با هدف مقابله با بحران آب و خشکسالی در مناطق بحرانی احداث می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، محمدرضا رجبی با اشاره به بحران آب موجود در استان سمنان اظهار داشت: به منظور مقابله با بحران آب موجود در استان کارشناسان، طرح مطالعه احداث سدهای زیرزمینی را در دستور کار قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه سدهای زیرزمینی به سازه هایی اطلاق می شود که در داخل آبرفت و عمود بر جهت جریان آب زیرزمینی احداث می شود، افزود : هدف از طراحی سد های زیر زمینی را به طور کلی می توان در چهار بخش «تامین آب مصرفی، مدیریت منابع آب (مانند مسدود کردن چند چشمه یا قنات و هدایت آب آنها به چشمه اصلی یا مادر چاه قنوات)، جلوگیری از پیشروی آب شور به آب زیر زمینی مانند سواحل و دشت های نمک، افزایش ذخیره سفره آب زیر زمینی از طریق جریان طبیعی آب زیر زمینی» تقسیم بندی کرد.

 رئیس امور اجرایی معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تصریح کرد: مزیت سدهای زیر زمینی نسبت به سد های سطحی نیز شامل «عدم اشغال فضا و اراضی برای مخزن، نزدیکتر بودن سد به محل مصرف، عدم کاهش آب به علت تبخیر سطحی، بهداشتی تر بودن مصرف آب آن به علت گندزدایی از میکروب و ویروسهایی که اغلب در آبهای پشت سد ها وجود دارد»، می شود.

رجبی با اشاره به اینکه احداث سدهای زیرزمینی شرایط خاصی را دارد، ابراز کرد: در این زمینه فاکتورهایی نظیر بستر نفوذ ناپذیر به فاصله ی کمی از سطح، لایه های زمین با خلل و فرج زیاد و ضخامت کافی برای ذخیره مناسب و هر چه بیشتر آب، کمترین فاصله تا محل مصرف، عدم آلودگی آب ذخیره شده توسط فعالیت های انسانی و سایر در احداث سدهای زیرزمینی باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه احداث سدهای زیرزمینی در مناطق خشک و نیمه خشک مطلوب به نظر می‌رسد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط فعلی استان سمنان به نظر می‌رسد احداث سدهای زیرزمینی در این استان اقدامی مثمرثمر باشد.

رئیس امور اجرایی معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان سمنان خاطر نشان کرد: سدهای زیرزمینی با توجه به هزینه پایین، روش ساخت آسان، ذخیره آب بهداشتی و مزایای بسیاری که نسبت به سدهای سطحی دارند و به خصوص با توجه به آب وهوای خشک ونیمه خشک ایران می تواند یک روش مقرون به صرفه و ساده برای استفاده از آب های زیرزمینی باشند.

رجبی در مورد اولویت‌های پژوهشی معاونت آبخیزداری این اداره کل نیز گفت: تهیه نقشه پوشش گیاهی اراضی ملی استان، بررسی راهکارهای توانمندسازی مشارکتی جوامع محلی در اجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، بررسی نقش فعالیت‌های عمرانی در ایجاد فرسایش و رسوب از جمله این اولویت‌ها است.

وی با بیان اینکه توانمندسازی جوامع محلی و مدیریت جامع آبخیز باید مدنظر مسئولان باشد، تصریح کرد: تعیین مناسب‌ترین گونه‌های مرتعی با هدف کاشت در مناطق مختلف استان و به منظور درآمدزایی برای روستائیان از جمله موارد مورد تاکید معاونت آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان است.

رجبی در خاتمه با اشاره به وضعیت کنونی استان سمنان از نظر خشکسالی و کم‌آبی و تاکید بر اجرای عملیات آبخیزداری در اراضی ملی عنوان کرد: کنترل رسوب، افزایش عمر مفید مخازن سدها، کنترل فرسایش خاک، کنترل سیل و هرز آب، ایجاد پوشش گیاهی و از اهداف مهم آبخیزداری در استان سمنان است.

کد خبر 2885475

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha