۳۱ مرداد ۱۳۹۴، ۸:۰۰

«نادلر» دعوت اوباما برای حمایت از برجام را لبیک گفت

«نادلر» دعوت اوباما برای حمایت از برجام را لبیک گفت

یکی از اعضای یهودی مجلس نمایندگان آمریکا دعوت رئیس جمهور این کشور برای حمایت از توافق هسته ای ایران و کشورهایی ۱+۵ را پذیرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیویورک تایمز، «جرالد نادلر» از دموکرات های شناخته شده حاضر در مجلس نمایندگان آمریکا در پاسخ به نامه «باراک اوباما» اعلام کرد که از توافق هسته ای حاصل شده میان ایران و کشورهای ۱+۵ حمایت می کند. 

اوباما روز چهارشنبه ۲۸ مرداد، در نامه خود خطاب به جرالد نادلر، به تکرار مواضع خود در رابطه با توافق هسته‌ای وین پرداخته بود.

رئیس جمهوری آمریکا در بخشی از این نامه تاکید می‌کند که در صورتی که ایران بخواهد اقدامی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای بکند، ایالات متحده از همه گزینه‌های ممکن برای بازداشتن ایران می‌تواند استفاده کند، از جمله گزینه نظامی.

یکی از مقامات کاخ سفید در همین ارتباط به خبرگزاری رویترز گفت: «رئیس جمهور و اعضای ارشد تیم او به طور مرتب با اعضای کنگره از جمله جرالد نادلر رایزنی داشته‌اند تا اطمینان یابند که آنها به همه اطلاعات لازم برای قضاوت درباره این توافق دسترسی دارند.»

وی می‌افزاید که نامه اوباما به  نادلر بار دیگر بر تعهدات دولت آمریکا نسبت به متحدان خود در منطقه و به ویژه اسرائیل تاکید می‌کند. بخشی از این نامه نیز عنوان می‌کند که واشنگتن همکاری‌های امنیتی خود را با اسرائیل افزایش خواهد داد.

باراک اوباما اکنون برای گذراندن تعطیلات در جزیره مارتاز وینیارد ایالت ماساچوست به سر می‌برد. او در هفته‌های اخیر بارها از توافق اتمی وین دفاع کرده و آن را راه‌حلی برای جلوگیری از وقوع جنگ نامیده است.

تا پیش از حمایت نادلر از توافق هسته ای ایران، در مجموع ۲۶ عضو مجلس ۱۰۰ نفره سنا از برجام حمایت می‌کردند که همگی از حرب دموکرات بوده و هم‌حزبی رئیس‌جمهور ایالات متحده محسوب می‌شوند. در بین این ۲۶ نفر، ۱۰ عضو از ۱۲ عضو دموکرات کمیته نیروهای مسلح سنا حضور دارند.

اوباما برای حفظ وتوی خود به قطعنامه احتمالی کنگره در مخالفت با توافق هسته ای به حمایت ۳۴ سناتور دموکرات نیاز دارد. کنگره آمریکا اکنون تا ۱۷ سپتامبر فرصت دارد تا در خصوص این توافقنامه رای گیری کند. در صورت رد این توافقنامه از سوی کنگره، اوباما نیز ۲۲ روز فرصت دارد تا آن را وتو کند. کنگره برای رد وتوی اوباما نیاز به دو سوم آراء نمایندگان دارد.

کد خبر 2889805

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha