۹ شهریور ۱۳۹۴، ۱۰:۴۰

مهر گزارش می‌دهد؛

چوب حراج بر صنعت چوب قم/ هنرمندان در آستانه ورشکستگی

چوب حراج بر صنعت چوب قم/ هنرمندان در آستانه ورشکستگی

قم - بازار صنایع چوب قم که دومین قطب تولید این صنعت در کشور است با رکود حاکم بر بازار مواجه شده و ساخته دست هنرمندان این صنعت این روزها خریداری ندارد.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: صنعت چوب و مبلمان در قم از قدمت کهنی برخوردار است و این هنر در حال حاضر با حدود چهار هزار واحد تولیدی و اشتغال بیش از ۲۰ هزار نفر سهم به‌سزایی در اقتصاد این استان دارد و بعد از تهران دومین قطب صنایع چوبی کشور بر سرنوشت قم حک‌شده است سرنوشتی که این روزها حال و هوای خوشی را سپری نمی‌کند.

فعالان این صنعت با رکود به وجود آمده بر بازار صنایع چوب واحدهای تولیدی خود را یکی پس از دیگری تعطیل می‌کنند و کارگران ماهری که روزی با دستمزدهای بالا در بازار این صنعت قدرت‌نمایی می‌کردند به کارگران و نهایت سرکارگران کارگاه‌های کوچک تبدیل‌شده‌اند که هنرشان این روزها خریداری ندارد.

صنعت چوب و مبلمان در آستانه ورشکستگی است

مطلبی که محمد اسماعیلی و به عبارتی «اوس محمد» در گفتگو با خبرنگار مهر، بر آن صحه می‌گذارد، این فعال صنایع چوب که سابقه‌ای ۴۰ ساله در این صنعت دارد از رکود حاکم بر بازار این صنعت در استان قم خبر می‌دهد.

وی وضعیت را نامناسب تشریح کرده و از نبود خریدار در بازار سخن می‌گوید. این صنعتگر که در حال حاضر باسابقه ۴۰ ساله سرکارگر یکی از کارگاه‌های نجاری است، صنعت چوب و مبلمان را در آستانه ورشکستگی دانسته و در گفته‌هایش تأکید دارد که زمانی در ماه برای برخی از لوازم چوبی مانند کمد، چهل دست سفارش داشته اما در حال حاضر در ماه این عدد به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد.

تولید مبل. نجاری

محمد اسماعیلی علت این امر را مشکلات اقتصادی می‌داند و آن را به موضوع ازدواج ربط می‌دهد. وی تأکید دارد که حتی کاهش آمار ازدواج بر بازار این صنعت تأثیرگذار است به‌گونه‌ای که با کاهش آمار ازدواج، خرید لوازم چوبی مانند مبلمان و ... نیز کمتر می‌شود.

زمانی در ماه برای برخی از لوازم چوبی مانند کمد، چهل دست سفارش داشته اما در حال حاضر در ماه این عدد به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسد

وی در ادامه گفتگوی خود رکود و شرایط بازار را به ‌قدری نامساعد توصیف می‌کند که آنان را مجبور به اخراج کارگران خودکرده درحالی‌که شاید قلبا راضی به این کار نبوده است.

این نجار ماهر صنایع چوبی که سال‌های زیادی در بازار این صنعت فعالیت کرده بر این باور است که حتی در شرایط بدی بازار صنایع چوب حداقل ۶ ماه از سال دوران خوبی داشت اما در حال حاضر وضعیت طی دو سال اخیر به‌جایی رسیده که تنها دو ماه مانده به عید می‌توان بر بازار این محصولات حساب باز کرد و مابقی ایام سال روزهای خوبی ندارد.

قم ظرفیت خوبی در زمینه صنعت چوب دارد

مجتبی هاشمی جوان نجاری است که کار را در نجاری برادرش فراگرفته و با فعالیت چندساله در حال حاضر به نجاری ماهر در صنعت چوب تبدیل‌شده است.

وی که باوجود چندین سال سابقه کار چند ماهی را بیکار بوده و طی دو هفته اخیر توانسته در یک کارگاه نجاری کار پیدا کند نیز از رکود بازار سخن می‌گوید.

تولید مبل. نجاری

این فعال در عرصه تولیدات چوبی به وجود مواد اولیه در بازار و شرایط برای تولید اشاره دارد و اینکه هر میزان که لازم باشد می‌توان در زمینه صنایع چوب در قم تولید داشت زیرا این شهر ظرفیت خوبی را در زمینه صنعت چوب دارد اما متأسفانه خریداری برای کالاهای تولیدی وجود ندارد یا اگر هم وجود دارد جنس تولید شده را باقیمت بسیار ارزان که به‌صرفه نیست باید به فروش برساند تا بتوان جلوی ضرر را گرفت.

هاشمی می‌گوید: بازار این صنعت درگذشته نه‌چندان دور به‌قدری خوب بود که به راحتی می‌توانستی با مبلغ کمی وارد بازار شده و یک کارگاه نجاری راه‌اندازی کنی ولی در حال حاضر علاوه بر سرمایه هنگفت بازار گنجایش ورود به تولید را ندارد و نمی‌توان بر آینده شغلی این صنعت حساب کرد.

همین‌که مالیات ما را چند برابر نکنند برای ما کافی است

مجید کتانی از کارفرمایانی است که کارگاه وی در حال حاضر با حدود ۱۰ کارگر که به گفته خودش بیشتر از این تعداد بوده و مجبور شده برخی از آن‌ها را به دلیل ناتوانی در پرداخت حقوق اخراج کند.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر، محصولاتی که از صنایع چوب تولید می‌شود مانند مبلمان را از کالاهای لوکس معرفی می‌کند که در سبد ضروریات مردم جایی ندارد.

تولید مبل. نجاری

وی نیز که رکود و عامل اقتصادی را موجب اقبال نداشتن مردم به بازار صنایع چوب طی دو سال اخیر می‌داند و می‌گوید: مردم ترجیح می‌دهند ابتدا خوراک، پوشاک و مسکن خود را تأمین کنند و در انتها اگر مبلغی برایشان باقی مانند به دنبال سایر موارد می‌روند.

مردم ترجیح می‌دهند ابتدا خوراک، پوشاک و مسکن خود را تأمین کنند و در انتها اگر مبلغی برایشان باقی مانند به دنبال سایر موارد می‌روند

کتانی بازار این صنایع چوب در دیگر شهرهای کشور را نیز نامطلوب عنوان و از کاهش صادرات قم به سایر شهرهای کشور خبر می‌دهد.

این تولیدکننده در ادامه این گفتگو با این مسئله تأکید می‌کند که ما کمکی از دولت نمی‌خواهیم و همین‌که مالیات ما را چند برابر نکنند و در مسیر تولید مانع‌تراشی نکنند برای ما کافی است.

کتانی تأکید دارد که در حال حاضر مجبور شده برای اینکه در بازار دوام بیاورد تنوع و مدل‌های محصولات خود را افزایش دهد تا به این شکل مشتریان را جذب کند.

کاهش صادرات قم

رئیس اتحادیه درودگران استان قم نیز در گفتگو با مهر بر گفته‌های فعالان این صنعت صحه گذاشت و رکود بازار صنایع چوب اذعان دارد.

تولید مبل. نجاری

مجتبی صفایی رکود در ساختمان‌سازی، کاهش خرید جهیزیه و عدم توانایی مالی مردم در تغییر دکوراسیون در کنار سایر مسائل اقتصادی کلان را از جمله مواردی می‌داند که بازار محصولات صنایع چوبی را به کما برده است.

وی از رونق بازار صنایع چوب قم طی سال‌های گذشته خبر می‌دهد و اینکه زمانی ۹۰ درصد تولیدات قم به خارج از استان صادر می‌شد اما در حال حاضر وضعیت این صنعت در شهرهای دیگر نیز چنگی به دل نمی‌زند.

رئیس اتحادیه درودگران استان قم، نا امنی در کشورهای همسایه را از دیگر دلایلی عنوان کرد که توان صادرات صنایع چوب به خارج از کشور را مختل کرده و آن را با رکود مواجه کرده است.

گفته‌های فعالان این صنعت حاکی از اقبال نداشتن مردم به خرید محصولات و تولیدات چوبی است که مهم‌ترین عامل ذکرشده نیز مسائل و مشکلات اقتصادی است. شاید یافتن بازاری فراتر از مرزها کشور و حتی همسایه‌های ایرانی و از سویی دیگر کمک دولت برای باز کردن راه صادرات این محصول به خارج از کشور بتواند فعالان این عرصه را با امیدی دیگر مواجه کند تا با دست یافتن به بازارهایی که کیلومترهای از محل تولید فاصله‌دارند علاوه بر معرفی هنر و صنعت ایرانی آنها را از مشکلاتی که با آن مواجه هستند دور کند و رونق را بار دیگر اما با شیوه‌ای جدید به بازار صنایع چوبی بازگرداند.

خبرنگار: سیده مرضیه میرقادری

کد خبر 2899670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha