۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۹:۱۰

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌شمالی:

نگاه سنتی وسوء مدیریت از عوامل رکود تعاونی ها در خراسان‎شمالی است

نگاه سنتی وسوء مدیریت از عوامل رکود تعاونی ها در خراسان‎شمالی است

بجنورد- سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی نگاه خانوادگی و سنتی به مقوله تعاونی، سوء مدیریت و ضعف آگاهی از ظرفیت های این بخش را از مهم ترین عوامل رکود تعاونی ها در این استان دانست.

به گزارش خبرنگار مهر، حسن نوری شامگاه سه شنبه در نشست با خبرنگاران به مناسبت فرا رسیدن هفته تعاون، با گرامیداشت این مناسبت، اظهار کرد: اکنون در خراسان شمالی در مجموع سه هزار و 260 تعاونی در بخش های کشاوزی، تولیدی، مسکن و ... وجود دارد اما غالب تعاونی های موجود توان مدیریت، احیا و خودگردانی از سوی اعضا را ندارند.

وی با بیان این که حدود نیمی از تعاونی های خراسان شمالی به طور کامل راکد بوده و مابقی نیز با ظرفیت کامل فعالیت نمی کنند، افزود: نگاه خانوادگی و سنتی به مقوله تعاونی، سوء مدیریت ها و کمبود فرهنگ تعاونی و نیز ضعف آگاهی از ظرفیت ها و توانمندی های این بخش، مهم ترین عوامل رکود تعاونی ها در استان است.

به گفته نوری در سطح کشور نیز وضعیت تعاونی ها به همین منوال است اما از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید، با بررسی و احصای دلایل و عوامل رکود بخش تعاون، احیای تعاونی ها با استفاده از آموزش و فرهنگ سازی، اعمال رویکرد کیفی به جای رویه آماری و الگوبرداری از نظام های تعاونی مؤفق در دستور کار قرار گرفته است.

نوری با اشاره به اینکه در این راستا ارائه آموزش های کاربردی و بنیادین به اعضا و هیئت مدیره شرکت های تعاونی یکی از مهم ترین برنامه های اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی است، افزود: در این زمینه آموزش های کاربردی و مرتبط با حوزه فعالیت، در قالب دوره های آموزشی خاص به بیش از هزار نفر از مدیران و اعضای هیئت مدیره تعاونی های استان ارائه می شود.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین کمبودهای موجود در حوزه صنایع و حرف مختلف استان، نبود نیروی ماهر و توانمند به اندازه کافی است، گفت: برای رفع این مشکل اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هدف گذاری کرده تا آموزش های لازم را به صورت رایگان به تمام واحدهای اقتصادی و تولیدی که اعلام آمادگی کنند، ارائه دهد.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات و نارضایتی های مردم از عملکرد تعاونی های مسکن مهر در استان، اظهار کرد: بیشتر نارضایتی و اعتراض موجود به عملکرد تعاونی های مسکن مهر در خراسان شمالی، مربوط به قیمت تمام شده واحدها، تخلفات هیئت مدیره و نیز رعایت نشدن حداقل های استاندارد فنی بناها است.

نوری اضافه کرد: در این زمینه با همکاری استانداری خراسان شمالی، اعتبار جداگانه ای تخصیص یافته تا از محل این اعتبار برای آن دسته از اعضای شرکت های تعاونی که نسبت به قیمت تمام شده واحدهای خود معترض هستند، کارشناسی رسمی قیمت واحدهای مسکونی انجام شود.

به گفته وی بر اساس این برنامه کارشناسان رسمی با تأیید دستگاه قضایی و دفتر فنی استانداری خراسان شمالی اقدام به کارشناسی اعتبار هزینه شده برای ساخت واحدهای مسکونی مهر و قیمت تمام شده آنها می کنند تا در صورت تخلف هیئت مدیره، اقدامات قانونی در این زمینه صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، از یازدهم تا هفدهم شهریورماه به نام هفته تعاون نامگذاری شده است.

کد خبر 2901723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha