۱۱ شهریور ۱۳۹۴، ۱۴:۱۰

برای حضور در اجلاس سران گازی جهان؛

مقامات گازی ترنیداد و توباگو به تهران سفر می‌کنند

مقامات گازی ترنیداد و توباگو به تهران سفر می‌کنند

مقامات ارشد دولت ترینیداد و توباگو یکی از کشورهای منطقه آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب به‌منظور حضور در اجلاس سران گازی جهان، آذر ماه به تهران سفر خواهند کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از اعلام آمادگی «اوو مورالس» رئیس جمهور بولیوی برای حضور در سومین اجلاس سران مجمع صادرکنندگان گاز، مقامات ارشد دولت ترینیداد و توباگو یکی از کشورهای مطنقه آمریکای مرکزی و حوزه دریای کارائیب به‌منظور حضور در این اجلاس جهانی، آذر ماه به تهران سفر خواهند کرد.

امیرحسین زمانی نیا معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با اشاره به این که دعوت‌نامه رئیس جمهوری ایران برای شرکت در سومین اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز روز گذشته سه شنبه تقدیم وینستون دوکران وزیر امور خارجه ترینیداد و توباگو شد، گفت: وزیر امور خارجه این کشور اعلام کرد ترینیداد و توباگو در سطح عالی در این اجلاس شرکت و از برگزاری اجلاس سران گازی در این مقطع تاریخی که قیمت نفت کاهش پیدا کرده استقبال می کند.

به گزارش مهر، سومین اجلاس سران مجمع صادرکنندگان گاز قرار است در دهه سوم ماه نوامبر ٢٠١٥ در تهران برگزار شود؛ نخستین جلسه کاری کارشناسان اجلاس سران در ماه مه در دبیرخانه این مجمع و دومین جلسه هم سه شنبه ( ١٠ شهریورماه) با حضور محمدحسین عادلی، دبیرکل مجمع کشورهای صادرکننده گاز برگزار شد.

بر این اساس تاکنون دعوت نامه ١٠ کشور از اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز تقدیم سران این کشورها شده است و پیش بینی می شود تا یک هفته آینده دعوت نامه بقیه اعضا برای حضور در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز تقدیم آنها شود.

از این رو امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی برای دعوت از سران کشورهای ترینیداد و توباگو و بولیوی به عنوان اعضای اصلی مجمع کشورهای صادر کننده گاز و پرو به عنوان عضو ناظر، برای حضور در سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) به آمریکای جنوبی سفر کرده است.

در همین حال، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت همچنین قرار است دعوت نامه هلند به عنوان دیگر عضو ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز را تقدیم سران این کشور اروپایی کند.

تاکنون مکاتبات رسمی ایران با روسای جمهور و سران کشورهای مختلف عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز انجام شده و دعوت نامه‌های رسمی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران برای روسای جمهور کشورهای روسیه، الجزایر، امارات و ونزوئلا به عنوان اعضای اصلی مجمع و عراق و عمان به عنوان اعضای ناظر این مجمع جهانی گاز برای حضور در اجلاس سران در تهران ارسال شده است.

علاوه بر این، پیش بینی می شود تا پیش از برگزاری این نشست بزرگ گازی، دعوت نامه‌های رسمی گازی ایران تقدیم روسای جمهور کشورهایی همچون قطر، مصر، بولیوی، لیبی، گینه استوایی، نیجریه، ترینیداد و توباگو به عنوان اعضای اصلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) و کشورهای هلند، قزاقستان، پرو و نروژ به عنوان اعضای ناظر شود.

به گزارش مهر، طرح تاسیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز ۱۰ بهمن سال ۱۳۸۵ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار با ایگور ایوانف دبیر شورای امنیت وقت روسیه مطرح شد.

کد خبر 2902196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha