۲۲ شهریور ۱۳۹۴، ۱۲:۲۸

یک جامعه شناس در گفتگو با مهر:

حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور باید متولی خارج از دولت داشته باشد

حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور باید متولی خارج از دولت داشته باشد

یک جامعه شناس گفت: حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور باید متولی خارج از دولت داشته باشد و تا مادامی که امور فرهنگی در دولت سلیقه ای اداره شود اوضاع به همین منوال خواهد بود .

اردشیر گراوند، جامعه شناس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره استفاده از فضای مجازی در تلفن های همراه و ... و تأثیر این استفاده بی رویه در زندگی خانوادگی ، گفت: هر امکانی در دنیای ارتباطات خوبی ها و بدی هایی دارد . تلفن همراه و دنیای مجازی که به همراه خود آورده است نیز به جامعه آسیب هایی وارد کرده است .

وی با اشاره به اینکه تلویزیون نیز زمانی که وارد کشور شد چنین معضلاتی را داشت و همه می گفتند تلویزیون انسان ها را در عرض هم قرار می دهد ، بیان کرد : در زمان ورود کامپیوتر نیز چنین مشکلاتی وجود داشت و امروز نیز فضای مجازی به ویژه با گوشی های نسل جدید انسان ها را از یکدیگر تفکیک کرده است .

به گفته این جامعه شناس ؛ این تأثیر نه تنها در زندگی زن و شوهر بلکه در روابط فرزندان با خانواده نیز تأثیرگذار است. ارتباطات چشم در چشم کم می شود و افراد از یکدیگر دور می شوند . از سوی دیگر در فضای مجازی روابط خارج از عرف نیز مطرح می شود .

وی بیان کرد : از آنجا که هیچ تحقیقی در این باره صورت نگرفته است، نمی توانم در این زمینه ادعایی داشته باشم اما از آنجا که هر یک از ما روزی چند ساعت از وقت خود را صرف این دنیای مجازی می کنیم و این زمان از اوقات فراغتی است که می توانست در کنار خانواده بگذرد ، پس همین امر یک آفت است و حتی اگر عارضه اخلاقی هم نداشته باشد ، آسیب است .

گراوند با اشاره به اینکه در این باره تنها راهکار موجود فرهنگ سازی است ، گفت: مسئله این است که ما معمولا در بخش فرهنگ سازی از اتفاقات عقب هستیم. این فرهنگ باید آموزش داده شود و جای آموزش نیز در کشور ما کاملا غایب است .

این جامعه شناس با تأکید بر اینکه در کشور متولی فرهنگ و حوزه اجتماعی نداریم ، تصریح کرد: فضای مجازی اکنون بسیاری از فضای اجتماعی و فرهنگی کشور را در اختیار دارد . و این در حالی است که هیچ متولی فرهنگی در داخل ندارد .

وی با اشاره به اینکه باید دائما به مردم تذکر و آموزش داده شود ، اظهار داشت : حوزه فرهنگی و اجتماعی کشور باید متولی خارج از دولت داشته باشد و تا مادامی که امور فرهنگی در دولت سلیقه ای اداره شود اوضاع به همین منوال خواهد بود .

 

کد خبر 2913589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha