۲۳ شهریور ۱۳۹۴، ۱۱:۴۱

با ترجمه محمدجواد مظفریان؛

کتاب «صدا - تصویر» منتشر شد/ آشنایی با فواید صدا در سینما

کتاب «صدا - تصویر» منتشر شد/ آشنایی با فواید صدا در سینما

کتاب «صدا - تصویر» شامل ملاحظاتی زیباشناسانه درباره صدا در سینما، نوشته میشل شیون با ترجمه محمدجواد مظفریان توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «صدا - تصویر» با عنوان فرعی «ملاحظاتی زیباشناسانه درباره صدا در سینما»، نوشته میشل شیون با ترجمه محمدجواد مظفریان به تازگی توسط انتشارات ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شده است. 

نویسنده اثر در ابتدای آن اشاره می‌کند که نظریه‌های سینمایی، تا به حال میل به دوری جستن از مساله صدا داشته‌اند، چه با نادیده گرفتن کامل آن و چه با نسبت دادن آن به جایگاهی فروتر. حتی اگر برخی محققان این جا و آن جا تحقیقاتی عمیق و برانگیزاننده انجام داده باشند، کارهایشان هنوز به اندازه‌ای اثرگذار نبوده اند که باعث بازنگری ای کلی درباره سینما در پرتو جایگاهی که صدا در شصت سال اخیر در سینما اشغال کرده است شوند. به هر روی سینما، تلویزیون، و دیگر رسانه‌های سمعی _ بصری فقط چشم را هدف نمی‌گیرند. آن‌ها بینندگانشان _ بینندگان _ شنوندگانشان _ را در حالت ادراکی خاصی از دریافت، که در این کتاب آن را صدا _ تصویر می‌نامم، قرار می‌دهند.

میشل شیون، پیش از این کتاب، ۳ کتاب دیگر درباره صدا نوشته است که عبارت اند از: «صدا [ی انسان] در سینما»، «صدا در سینما» و «بوم سوراخ». نویسنده معتقد است در کتاب «صدا _ تصویر» خواننده ایده هایی پیدا می کند که در مقالات پیشین اش در کتاب‌های قبلی ارائه شده بودند اما در چارچوب مفهومی گسترده تر، نظام مندتر و بسیاری از جرح و تعدیل های جدید.

«صدا _ تصویر» اثری همزمان نظری و عملی است. یعنی رابطه سمعی _ بصری را به مثابه نوعی قرارداد توصیف و فرموله می کند _ به عبارتی به مثابه نقطه مقابل رابطه ای طبیعی که از قسمی هارمونی از پیش موجود بین ادراکات برمی خیزد. آن گاه برای بررسی و تحلیل طرح روشی را می ریزد که طی تجربه تدریس نویسنده اثر، بسط پیدا کرده و می توان آن را در مورد فیلم ها، برنامه های تلویزیونی، ویدئوها و غیره به کار برد. 

نسخه اصلی این کتاب در سال ۹۴ توسط انتشارات دانشگاه کلمبیا به چاپ رسیده است. 

کتاب «صدا _ تصویر» دو بخش اصلی با نام های «قرارداد سمعی _ بصری» و «فراسوی صداها و تصاویر» را شامل می شود که این دو بخش نیز شامل مطالبی به این ترتیب هستند: ترسیم صدا روی تصویر، سه حالت شنیدن، خط ها و نقطه ها: چشم اندازهای افقی و عمودی بر روابط سمعی _ بصری، صحنه سمعی _ بصری، صدای واقعی و صدای رندرشده، صدا _ تصویر خیالی، فیلم صدادار: شایسته این نام، تلویزیون ویدیوآرت موزیک ویدئو، به سوی بوطیقای سمعی/ کلامی/ بصری، مقدمه ای بر تحلیل سمعی _ بصری.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

قطعا ملاک فونوژنی در قیاس با فوتوژنی، که در دوره ستارگان سینما بسیار کارا بود، شکل گرفت. برخلاف اولی، دومی تا دوره ما دوام یافته است، و چندان غیرعادی نیست که می بینیم فیلمسازان زنی را نازیبا اما فوق العاده فوتوژنیک می نامند. اما مفهوم هم ارز فتوژنی برای صدا و به ویژه صدای انسان کاملا رخت بربسته است.

پس همه چیز حاکی از آن است که ما با رندر کردن غیرضروری هر پیش نمایشی برای بررسی «قابل ضبط بودن» یک صدا از زمان وقوع تا پخش آن، به طور ضمنی متقاعد شده ایم که وسایل جمع آوری و بازتولید صدا روشن و عاری از ابهام شده اند. قطعا در این مورد برخطا هستیم. کامل ترین ضبط صوت های دیجیتال قطعا در جزئیات از نظر کمّی غنی تر از ضبط صوت های گذشته اند، اما این ضبط صوت ها حتما طی فرایندی فنی دستکاری می شوند _ و شاید حتی بیش از دستکاری. فقط باید ده دوازده سالی بگذرد تا بتوانیم این مساله را درک کنیم...

این کتاب با ۲۶۴ صفحه، شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت ۱۷۰ هزار ریال منتشر شده است.

کد خبر 2915082

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha