۱ مهر ۱۳۹۴، ۹:۱۶

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:

مردم از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کنند

مردم از ذبح دام در معابر عمومی خودداری کنند

بجنورد- مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: در استفساریه های شرعی که از مراجع عظام تقلید صورت گرفته، این علما بر خودداری مردم از ذبح دام در معابر عمومی در مناسبت هایی نظیر عید قربان تأکید کرده اند.

سید محمدمهدی احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت الله مکارم شیرازی، از مراجع عظام تقلید، در استفساریه های جداگانه ای که از ایشان صورت گرفته، بر لزوم اجتناب مومنین از کشتار دام در معابر عمومی و رعایت ضوابط قانونی این امر تأکید کرده اند.

وی عنوان کرد: در استفساریه ای که از محضر مبارک رهبر معظم انقلاب صورت گرفته، ایشان در پاسخ به پرسشی درخصوص ذبح دام قربانی در معابر عمومی و تهدیدی که می تواند با انتقال بیماری های مشترک بین حیوان و انسان علیه بهداشت عمومی ایجاد کند و حکم شرعی این مسئله تصریح کرده اند : «باید از هر عملی که باعث اذیت دیگران می شود، پرهیز کرد و اگر در این زمینه مقرراتی باشد، رعایت آن لازم است».

وی افزود: آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به همین استفساریه عنوان کرده اند: «با توجه به اینکه قربانی کردن در کوچه ها و خیابان ها سبب آلودگی های شرعی و بهداشتی می شود، لازم است از آن صرف نظر کنند و در جای مناسبی قربانی کنند».

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی بر این اساس تصریح کرد: در آستانه عید سعید قربان از عموم هم استانی های عزیز تقاضا می کنیم، حتی الامکان دام نذری خود را از میادین عرضه دام تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و عمل ذبح را نیز در کشتارگاه های مجاز مرکز استان و شهرستان های تابعه انجام دهند تا تمام شرایط و ضوابط قانونی بهداشتی و شرعی رعایت شود. وی تأکید کرد: در این صورت سلامت گوشت و لاشه های استحصالی از این دام ها به طور کامل تأمین می شود و مصرف کنندگان از این بابت دغدغه ای نخواهند داشت.

احمدی در عین حال بر آمادگی کامل مجموعه دامپزشکی استان برای ارائه خدمات بازرسی بهداشتی رایگان به متقاضیانی که خود مبادرت به ذبح دام می کنند، خبر داد و خاطرنشان کرد: ۸۳ اکیپ ثابت و سیار بهداشتی و شرعی برای این منظور ساماندهی شده و متقاضیان می توانند برای دریافت خدمات مورد نظر خود در سراسر استان با سامانه تلفنی چهار رقمی ۱۵۱۲ تماس بگیرند.

کد خبر 2922530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha