۶ مهر ۱۳۹۴، ۱۳:۴۴

بزرگداشت و تجلیل از ایثارگران-۲؛

جنگ باعث شکل گیری ژانری به نام کتاب و ادبیات دفاع مقدس شد

جنگ باعث شکل گیری ژانری به نام کتاب و ادبیات دفاع مقدس شد

معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: سالهای جنگ باعث شد گونه و ژانر کتاب دفاع مقدس برای ما به وجود بیاید. تا شهریور ماه سال ۹۳، ۸ هزار و ۹۴۵ عنوان و تا الان، حدود ۱۰ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم بزرگداشت و تجلیل مقام ایثارگران با محوریت تجلیل از مقام کتابداران شهید و ایثارگر، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۶ مهر با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سردار احمد حق طلب رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و مجتبی رحماندوست نماینده مجلس در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه گفت: دفاع مقدس، اتفاقی است که هیچ کدام از حوادث ملی ما با آن همسنگ و قابل مقایسه نیست. ۵ میلیون نفر در طول سال های دفاع مقدس در جبهه ها حضور داشتند و اگر این عده را نماینده خانواده های ۴ یا ۵ نفره بدانیم، از جمعیت ۳۵ میلیون نفری آن زمان ایران، حدود ۲۵ میلیون نفر در جنگ مشارکت داشته اند. این جنگ موجب فرصت سازی برای گستره خوداتکایی ملی ما شد.

وی افزود: دفاع مقدس نه تنها یک تابلوی ملی که یک تابلوی انسانی است. این واقعه، مفهوم جنگ را به دو قسمت تقسیم کرد؛ جنگ های رایج و جنگی که نمونه اش را در دفاع مقدس دیدیم. هر روز که می گذرد، ارزش های این جنگ بیشتر عزیز می شوند و اصطلاحا زیرخاکی های جنگ، بیشتر خودشان را نشان می دهند. هر روز به یک زیرِ خاکی مقدس تر و تازه تر بر می خوریم. مگر غواصان شهید این گونه نبودند؟ پس هنوز جنگ و دفاع مقدس، برای ما انباشته های فراوانی دارد. 

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ادامه گفت: سال های جنگ باعث شد که گونه و ژانر کتاب دفاع مقدس برای ما به وجود بیاید. تا شهریور ماه سال ۹۳، ۸ هزار و ۹۴۵ عنوان و تا الان، حدود ۱۰ هزار کتاب در حوزه دفاع مقدس چاپ شده است. یعنی علنا یک شاخه پرطراوت و رو به جلو در حوزه چاپ کتاب در کشورمان پدید آمده است. کتاب های دفاع مقدس ترکیبی از چند کاربرد هستند. رهبر فرزانه انقلاب تعبیری در این زمینه دارند و می گویند که کتاب های دفاع مقدس، ترکیبی از لذت و اندوه ایجاد می کنند. من هم معتقدم این کتاب ها غمی ملَلَس از نوع عشق ایجاد می کنند که هم تب است و هم لذیذ. 

صالحی گفت: امروز با یک انبوه خوب و رو به جلو در حوزه کتاب های دفاع مقدس مواجه هستیم و یکی از کارکردهای جدی نهاد کتابخانه های عمومی کشور می تواند این باشد که کتاب های دفاع مقدس با تربیت کتابداران ماهر بتوانند در فضای اجتماعی و عمومی، خواندنی تر بشوند. ما امروز این توانایی را داریم.

کد خبر 2926636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha